Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 18:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

'Antiterreurwet beknot vrijheid enkele verdachten’
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"op grond van zijn gedragingen kan worden geconcludeerd"

leuk enzo, maar hoe is dat in hemelsnaam meetbaar? ma.w. maak je hiervan iets wat mensen zelf over moeten oordelen..

elk mens is anders, dus zonder het meetbaar te maken, krijg je kromme beschuldigingen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt me zeker twijfelachtig of dit wel kan. Het is moeilijk om zo'n maatregel niet als straf te zien (ook al wordt deze gepresenteerd als preventief), en voor het kunnen opleggen van een straf stelt het EVRM nogal wat eisen.

I agree. Zo jammer alleen dat de Tweede Kamer massaal instemt met zo'n voorstel. Dus als ook het gezond verstand van de Eerste Kamer het laat afweten, moeten eerst weer mensen lijden onder een krankzinnige overheid voordat het EHRM er eindelijk korte metten mee kan maken.
(Tenzij de nationale rechter dat al doet, maar dan nog.)
timo

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
I agree. Zo jammer alleen dat de Tweede Kamer massaal instemt met zo'n voorstel. Dus als ook het gezond verstand van de Eerste Kamer het laat afweten, moeten eerst weer mensen lijden onder een krankzinnige overheid voordat het EHRM er eindelijk korte metten mee kan maken.
(Tenzij de nationale rechter dat al doet, maar dan nog.)

Ik zou bijna de minister willen verzoeken om mij zo een verbod op te leggen, om het daarna te kunnen aanvechten...
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Ik zei niet dat ik het wilde lezen Wink (moet nu toch echt eens serieus leren snellezen, voor ik helemaal gek word..)

Het doet me een sterk denken aan de Europese/ VN zwarte lijsten... alleen daar is het beroep nog lastiger/ onmogelijk...

Bestaan er eigenlijk andere "preventieve maatregelen" die niet als straf bedoeld zijn? Of is dat een hedendaagse uitvinding?
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Dossiernr.: 30566

Interessante serie moties ingediend door het lid Brinkman. Mijn vermoeden dat het gaat om een lid van de partij van de "vrijheid" blijkt, niet heel verrassend, te kloppen.

nr 6 schreef:
Vrijspraak op zich vormt echter geen beletsel voor het opleggen van een bestuurlijke maatregel. De bestuurlijke maatregel heeft immers, zoals ook de leden van de PvdA-fractie in hun vraagstelling terecht onderkennen, geen punitief karakter. Dat dit door betrokkene anders kan worden ervaren, doet daaraan niet af. Dit neemt echter niet weg dat aan de betrokkene duidelijk zal worden gemaakt dat de maatregel geen punitief karakter heeft en ook niet als zodanig bedoeld is.

Kennelijk zou de PvdA-fractie onderkennen dat het niet om een maatregel met een punitief karakter gaat. (En wat fijn te weten dat dit de veroordeelde, sorry de betrokkene, ook wordt medegedeeld.) In nr. 5 blijkt echter dat de PvdA-fractie erkent dat de maatregel niet punitief is bedoeld.

Ik vraag me overigens af waarom een zuiver preventieve maatregel geen straf zou zijn, preventie is uiteindelijk toch een belangrijk strafdoel. Een reparatoire sanctie is niet punitief, maar van reparatie is hier uiteraard geen sprake.

Een beter argument om aan te tonen dat de maatregel niet punitief kan zijn, is dat de betrokkene niets misdaan heeft! Dat is natuurlijk wel de wereld op zijn kop.

Als de maatregel punitief is, is het opleggen van zo'n maatregel op grond van art 2 in strijd met art 7 EVRM (legaliteitsbeginsel).

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Bestaan er eigenlijk andere "preventieve maatregelen" die niet als straf bedoeld zijn?

Vroeg ik me dus ook af Wink.

Quote:
Of is dat een hedendaagse uitvinding?

In het oude Athene kende men al zoiets:
Quote:
Crucially, ostracism had no relation to the processes of justice. There was no charge or defence, and the exile was not in fact a penalty; it was simply a command from the Athenian people that one of their number be gone for ten years.

[...]

Ostracism was simply a pragmatic measure; the concept of serving out the full sentence did not apply as it was a preventative measure, not a punitive one.

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik besef nu dat preventieve maatregelen die niet punitief zijn, wel degelijk bestaan. Denk maar aan de gestoorde gek die ter bescherming van zichzelf en anderen wordt opgesloten.

Ook het EHRM erkent dat een preventieve maatregel niet punitief hoeft te zijn, zie bijvoorbeeld ŽDANOKA v. LATVIA en ESCOUBET v. BELGIUM.

Het wetsvoorstel lijkt me nog steeds niet kunnen, maar mijn argumentatie is nog niet volledig.

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Bestaan er eigenlijk andere "preventieve maatregelen" die niet als straf bedoeld zijn? Of is dat een hedendaagse uitvinding?

TBS heeft een duidelijk preventief karakter en is nadrukkelijk géén straf. Is althans niet alszodanig bedoeld....
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ook het EHRM erkent dat een preventieve maatregel niet punitief hoeft te zijn, zie bijvoorbeeld ŽDANOKA v. LATVIA en ESCOUBET v. BELGIUM.

Maar als we nou op het EHRM moeten gaan vertrouwen voor wetgeving die door de beugel kan, dan is wat mij betreft het einde al een tijdje zoek...
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:

TBS heeft een duidelijk preventief karakter en is nadrukkelijk géén straf. Is althans niet alszodanig bedoeld....

Maar wordt pas opgelegd in een strafzaak...
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik besef nu dat preventieve maatregelen die niet punitief zijn, wel degelijk bestaan. Denk maar aan de gestoorde gek die ter bescherming van zichzelf en anderen wordt opgesloten.

Natuurlijk! Very Happy Maar de Bopz biedt volgens mij wel heel veel waarborgen tegen misbruik, waaronder beoordeling door een rechter, toch?
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Maar als we nou op het EHRM moeten gaan vertrouwen voor wetgeving die door de beugel kan, dan is wat mij betreft het einde al een tijdje zoek...

Wat mij betreft is het einde al een tijdje zoek. Daarnaast kan het natuurlijk ook de Nederlandse rechter zijn die de wet in individuele gevallen aan de kant schuift.

Wel is het me niet duidelijk waarom er eigenlijk een meerderheid lijkt te bestaan voor het voorstel. De PvdA was toch niet bepaald voor? (Natuurlijk wel een beetje lastig om tegen te blijven nu er een PvdA-minister achter staat.)

MiriamvL schreef:
Maar de Bopz biedt volgens mij wel heel veel waarborgen tegen misbruik, waaronder beoordeling door een rechter, toch?

Jawel, maar ik vermoed slechts een beperkte. De rechter is geen psychiater.

Bij het voorstel kan de betrokkene bezwaar aantekenen tegen een beschikking van de minister. Hoe de toetsing in zijn werk zal gaan is me niet helemaal duidelijk.

Maar kennelijk moet je het zien als een soort voor gek verklaring. Ik herinner me een draad waarin iets dergelijks al eerder ter sprake kwam. Zie vooral het stuk van Eric Possner.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch schrikbarend, hoe fragiel mensenrechten steeds weer blijken te zijn.
Het punt is: wat kan je doen tegen zo'n uitholling ervan door de overheid? Het parlement zou toch onze waakhond moeten zijn.
Tijd voor een ouderwetse 'make love not war' demonstratie op het Malieveld?
timo

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Het is toch schrikbarend, hoe fragiel mensenrechten steeds weer blijken te zijn.
Het punt is: wat kan je doen tegen zo'n uitholling ervan door de overheid? Het parlement zou toch onze waakhond moeten zijn.
Tijd voor een ouderwetse 'make love not war' demonstratie op het Malieveld?

Zeker waar. Het trieste is, dan sta je daar met z'n tienen. Of dan sta je daar met een meerderheid anti-globalisten, zodat de hele demonstatie mooi door de media in een hoekje gezet kan worden. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander het wel eens is met een harde aanpak van terroristen, en hij denkt dat alleen terroristen met dit soort belachelijke wetten te maken krijgen.

Het is wachten totdat deze 'bestuursdwang' wordt toegepast op té linkse of té rechtse politici, ik bedoel dan niet de PVV of de PvdD maar voor de volgende CP'86. Dat is, ben ik bang, niet heel vergezocht...

Hebben kamerleden en gemeenteraadsleden eigenlijk wel immuniteit? Ik heb het er niet in teruggevonden.
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
Hebben kamerleden en gemeenteraadsleden eigenlijk wel immuniteit? Ik heb het er niet in teruggevonden.

Goede vraag. Very Happy Kamerleden kunnen in ieder geval niet in rechte vervolgd worden voor hetgeen ze in het kader van de beraadslaging hebben gezegd of geschreven. En ik kan een me redenering voorstellen die stelt dat er hier geen sprake is van 'vervolging.' Rolling Eyes
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds