|
Auteur |
Bericht |
RichardA
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 18 mrt 2007 15:40 Onderwerp: Wanprestatie/ Gebrek ? |
|
|
Hallo,
Ik heb een DVD-speler. Nou heb ik deze iets langer dan 2 jaar. Nu wilde ik de dvd speler even verzetten en raakte hierdoor het frame aan(gewoon de buitenkant dus) en kreeg een enorme opdonder. Na het gemeten te hebben bleek er constant 120 volt op te staan, gewoon op het frame!
Nu zit er een garantie-termijn van 1 jaar op, dus deze is lang verlopen. Maar goed, dit mag natuurlijk niet na 2 jaar gebeuren. Dus nu,
moet ik dit zien als wanprestatie? En dus een ingebreke-stelling sturen ? En klopt het dan dat ook al is de garantie-termijn verstreken, dat ik toch recht heb op vervanging? Of moet ik het anders aanpakken.
En verder had ik natuurlijk wel dood kunnen zijn! Dus smartengeld zit er ook vast wel in he? of is dat overdreven
Alvast bedankt voor uwen antwoord!
mvg,
Richard |
|
|
|
 |
timo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 18 mrt 2007 16:32 Onderwerp: |
|
|
Aansprakelijkheid hiervoor ligt volgens boek 6 BW bij de fabrikant. Van belang is dan dat het gebrek niet door jouw toedoen is ontstaan, dus dat je de dvd-speler in de tussentijd bijvoorbeeld niet hebt opengemaakt.
Aansprakelijkheid wil zeggen dat hij een schadevergoeding moet betalen voor de geleden schade, dus niet per se dat hij het product moet vervangen. Meestal kun je alleen rekenen op vergoeding van ziekenhuiskosten. Wat betreft smartengeld is er wel iets mogelijk in de Nederlandse wet, maar je moet niet aan Amerikaanse bedragen gaan denken.
Beste idee lijkt me om er met de fabrikant uit te komen, ik neem aan dat zij niet op negatieve publiciteit zitten te wachten. Als je ze de situatie uitlegt, zijn ze misschien bereid de speler te vervangen en/of jou op een andere manier te compenseren.
Anders kun je wel een procedure beginnen bij de kantonrechter. Dat is dan dus niet omdat zij een wanprestatie hebben geleverd bij de koopovereenkomst, maar omdat zij een gevaarlijk product in het verkeer hebben gebracht. Jouw bijzondere positie als koper van het product heeft daar dan niet veel mee te maken. |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2007 10:32 Onderwerp: |
|
|
Leuke kwestie voor mij als ondernemer. Ik ben opgeleid in de tijd van het oude BW, dus ik heb maar weer eens even wat gegoogled om te weten hoe het tegenwoordig zit. Als ik me vergis of niet de goede bronnen aanhaal, verneem ik het wel.
(1) Soms is de verkoper, niet de producent aansprakelijk. Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.plantum.nl/pdf/productaansprakelijkheid.pdf
(2) Als je het mogelijke verweer van een producent "omdraait", kun je zien hoe je je "klacht" moet (kunnen) onderbouwen. Zie hier:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=803
Conclusie: als RichardA echt iets wil, zal hij winkelier of fabrikant moeten aanspreken/aanschrijven. Probeer het eerst op zijn vriendelijkst, dus vooral niet verongelijkt en ruzie-zoekerig, zou mijn advies zijn.
Geeft geadresseerde niet snel een afdoende reactie, dan zal juridische bijstand waarschijnlijk nodig zijn. En of RichardA dan nog wil...
Hou je ons op de hoogte, RichardA? |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |