Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 16 jul 2025 18:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanprestatie/ Gebrek ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardA

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007 15:40    Onderwerp: Wanprestatie/ Gebrek ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb een DVD-speler. Nou heb ik deze iets langer dan 2 jaar. Nu wilde ik de dvd speler even verzetten en raakte hierdoor het frame aan(gewoon de buitenkant dus) en kreeg een enorme opdonder. Na het gemeten te hebben bleek er constant 120 volt op te staan, gewoon op het frame!

Nu zit er een garantie-termijn van 1 jaar op, dus deze is lang verlopen. Maar goed, dit mag natuurlijk niet na 2 jaar gebeuren. Dus nu,

moet ik dit zien als wanprestatie? En dus een ingebreke-stelling sturen ? En klopt het dan dat ook al is de garantie-termijn verstreken, dat ik toch recht heb op vervanging? Of moet ik het anders aanpakken.

En verder had ik natuurlijk wel dood kunnen zijn! Dus smartengeld zit er ook vast wel in he? of is dat overdreven Wink

Alvast bedankt voor uwen antwoord!

mvg,

Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
timo

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aansprakelijkheid hiervoor ligt volgens boek 6 BW bij de fabrikant. Van belang is dan dat het gebrek niet door jouw toedoen is ontstaan, dus dat je de dvd-speler in de tussentijd bijvoorbeeld niet hebt opengemaakt.

Aansprakelijkheid wil zeggen dat hij een schadevergoeding moet betalen voor de geleden schade, dus niet per se dat hij het product moet vervangen. Meestal kun je alleen rekenen op vergoeding van ziekenhuiskosten. Wat betreft smartengeld is er wel iets mogelijk in de Nederlandse wet, maar je moet niet aan Amerikaanse bedragen gaan denken.

Beste idee lijkt me om er met de fabrikant uit te komen, ik neem aan dat zij niet op negatieve publiciteit zitten te wachten. Als je ze de situatie uitlegt, zijn ze misschien bereid de speler te vervangen en/of jou op een andere manier te compenseren.

Anders kun je wel een procedure beginnen bij de kantonrechter. Dat is dan dus niet omdat zij een wanprestatie hebben geleverd bij de koopovereenkomst, maar omdat zij een gevaarlijk product in het verkeer hebben gebracht. Jouw bijzondere positie als koper van het product heeft daar dan niet veel mee te maken.
bolletje

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuke kwestie voor mij als ondernemer. Ik ben opgeleid in de tijd van het oude BW, dus ik heb maar weer eens even wat gegoogled om te weten hoe het tegenwoordig zit. Als ik me vergis of niet de goede bronnen aanhaal, verneem ik het wel.

(1) Soms is de verkoper, niet de producent aansprakelijk. Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.plantum.nl/pdf/productaansprakelijkheid.pdf

(2) Als je het mogelijke verweer van een producent "omdraait", kun je zien hoe je je "klacht" moet (kunnen) onderbouwen. Zie hier:

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=803

Conclusie: als RichardA echt iets wil, zal hij winkelier of fabrikant moeten aanspreken/aanschrijven. Probeer het eerst op zijn vriendelijkst, dus vooral niet verongelijkt en ruzie-zoekerig, zou mijn advies zijn.
Geeft geadresseerde niet snel een afdoende reactie, dan zal juridische bijstand waarschijnlijk nodig zijn. En of RichardA dan nog wil...

Hou je ons op de hoogte, RichardA?
bolletje

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvulling (1) voor RichardA en (2) voor de juristen onder ons:

(1) Voor bijstand kun je behalve op dit vriendelijke forum ook terecht bij rechtswinkels, consumentenbonden, etc.

(2) Zie ook op deze site naar veranderingen die eraan zitten te komen:

http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Vereenvoudiging+civiel+procederen/article/13316/
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds