|
Auteur |
Bericht |
robertdewi
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 06 mrt 2007 21:34 Onderwerp: rechtsverwerking |
|
|
Ik ben nieuw hier op dit forum en ik zit met een stage opdracht. kan iemand mij helpen ?
De opdracht luidt als volgt:
Bedrijf X stuurt een faktuur aan bedrijf Y en laat vervolgens 4 1/2 jaar niets meer van zich horen. Er zijn in deze periode van 4 1/2 jaar ook geen aanmaningen verstuurd aan Y .
Bedrijf Y gaat failliet na die 4 1/2 jaar en nadat bedrijf X dit vernomen heeft, dient bedrijf X bij de curator een claim in voor de openstaande faktuur, verhoogd met 10 % rente over de afgelopen jaren.
Hier is dus geen sprake van verjaring, maar kan hier dan wel sprake zijn van rechtsverwerking ?
Graag verneem ik,
Robert Dewi |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 mrt 2007 23:51 Onderwerp: |
|
|
Wat ik van rechtsverwerking heb begrepen, is dat er 2 mogelijke gronden voor zijn:
1. de schuldeiser heeft, anders dan door niets doen, het vertrouwen gewekt geen nakoming meer te zullen vorderen; of
2. de schuldenaar is een nadeliger bewijspositie geraakt door het lange wachten van de schuldeiser.
Aan de eerste grond lijkt me niet zo snel voldaan. Waarom zou de schuldeiser zijn vordering laten schieten?
Er lijkt me hier dan ook geen sprake van rechtsverwerking. Wel vraag ik me af waar die 10% rente vandaan komt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: za 10 mrt 2007 12:29 Onderwerp: |
|
|
Uit het boek 'verbintenissenrecht algemeen', de Jong en Brunner, pagina 255:
"Het enkele stilzitten van de schuldeiser is echter onvoldoende om rechtsverwerking aan te nemen. Daarvoor is tenminste vereist dat er bijkomende omstandigheden zijn die maken dat de schuldeiser thans zijn recht niet meer geldend kan maken. Daarbij moet dan vooral gedacht worden aan gevallen, waarin de schuldenaar goede redenen had om de vordering niet meer te verachten. (...) Waar het om gaat is of voor het stilzitten van de schuldeiser goede gronden bestonden." |
|
|
|
 |
|