Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 07 jul 2025 8:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Help, hoe zouden jullie deze opdracht interpreteren?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muppetje

Muppetje

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 15:13    Onderwerp: Help, hoe zouden jullie deze opdracht interpreteren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inventariseer in een opstel van ongeveer 2000 woorden de zogenoemde psychische bestanddelen in ons Wetboek van Strafrecht.
Behandel van vervolgens van de gevonden bestanddelen één psychisch bestanddeel uitvoerig; betrek daarbij:
a) de wetsgeschiedenis van het betreffende bestanddeel: wat heeft de wetgever beoogd te bereiken met het opnemen van dit bestanddeel?
b) (iets van) de jurisprudentie over dit bestanddeel: hoe heeft de rechter het bestanddeel (nader) ingevuld?
Geef hierbij weer, in hoeverre het bestanddeel waarlijk ‘atomistisch’ is, dat wil zeggen een echt persoonlijk karakter heeft en (slechts) een individueel verwijt treft, of dat in de beoordeling en toepassing van het strafrecht een (of meer) groepsnorm(en) en/of (een) sociale norm(en) een aanwijsbare rol speelt (spelen).

Ik vraag niet om het antwoord hoor, dat niet, maar wat denken jullie dat precies de opdracht is? moet ik nou een artikel waarin opzet of schuld voorkomt verde analyseren (zoals dood door schuld) of een vorm van opzet of schuld (bijvoorbeeld het noodzakelijkheidsbewustzijn)?

Iemand heldere ideeeen? ik weet het eerlijk gezegd echt niet, hihi Embarassed

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou zoiets kunnen maken als:

omschrijven dat delictsomschrijvingen uit verschillende bestanddelen bestaan, dat deze objectief of subjectief van aard zijn etc. etc. uiteindelijk komt je op de psychische bestanddelen waarbij je een bruggetje slaat naar een aantal voorbeelden waarna je een voorbeeld beetpakt en deze uitwerkt volgens de opdracht..... zoiets?? En dan de uitwerking het zwaartepunt laten vormen van de opstel (1500 woorden en dat andere 500 woorden of zo.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou bij psychische bestanddelen denken aan psychische overmacht, geestelijke stoornis e.d. dus delictsomschrijvingen waarin een psychisch aspect in voor komt... maar misschien zeg ik nu wel iets heel raars...
Kan je niet nog eens aan de/een docent vragen wat ze nu precies bedoelen?
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Muppetje

Muppetje

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik zou bij psychische bestanddelen denken aan psychische overmacht, geestelijke stoornis e.d. dus delictsomschrijvingen waarin een psychisch aspect in voor komt... maar misschien zeg ik nu wel iets heel raars...
Kan je niet nog eens aan de/een docent vragen wat ze nu precies bedoelen?

Naja, in de opdracht staat dat psychische bestanddelen dolus en culpa zijn, opzet en schuld dus. Dus die moet je hoe dan ook uitwerken, maar moet ik daar dan weer een variant van nemen, of een delict verder uitwerken, dat is de grote vraag, haha.

En ik kan het natuurlijk wel navragen, maar denk dat ik dan morgen pas antwoord krijg, en das dan weer een beetje jammer. Moet het woensdag inleveren, maar ik ben altijd graag op tijd klaar...

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oow... heb ik echt nog nooit van gehoord, de betiteling "psychische" bestanddelen... Beetje bizar dat ze zeggen "inventariseer deze", alsof het er heel veel zijn... Vage opdracht hoor Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Muppetje

Muppetje

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Oow... heb ik echt nog nooit van gehoord, de betiteling "psychische" bestanddelen... Beetje bizar dat ze zeggen "inventariseer deze", alsof het er heel veel zijn... Vage opdracht hoor Very Happy

Nou, inderdaad, daarom snap ik er dus ook zo bijster weinig van *zucht*. Als ze nou gewoon neer zou zetten, 'inventariseer de delictsomschrijvingen waarin een psychisch bestanddeel voorkomt', dan weet je tenminste wat je moet doen. Maarja, dat zijn er dan volgens mij weer heel veel, do's waarin opzet of schuld genoemd wordt Confused

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet er na inventarisatie (waarvan ik kort algemeen verslag zou doen) één uitkiezen die je dan specifieker uit gaat werken aan de hand van wat in de opdracht is gevraagd. Dat inventariseren hoeft niet op papier, zo lees ik het.
Onder psychische bestanddelen in de context van hoe ik de opdracht zou lezen lees ik een synoniem voor subjectieve bestanddelen. Dit zijn:

- met voorbedachte rade...
- opzettelijk...
- wetende dat....
- met het oogmerk....

Maar ja, ik kan het ook fout lezen natuurlijk...
Muppetje

Muppetje

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Je moet er na inventarisatie (waarvan ik kort algemeen verslag zou doen) één uitkiezen die je dan specifieker uit gaat werken aan de hand van wat in de opdracht is gevraagd. Dat inventariseren hoeft niet op papier, zo lees ik het.
Onder psychische bestanddelen in de context van hoe ik de opdracht zou lezen lees ik een synoniem voor subjectieve bestanddelen. Dit zijn:

- met voorbedachte rade...
- opzettelijk...
- wetende dat....
- met het oogmerk....

Maar ja, ik kan het ook fout lezen natuurlijk...

Ja, misschien is dat het inderdaad wel, dankje. Het staat er gewoon niet bepaald duidelijk heb ik het idee, maarja, misschien ligt dat wel aan mij. Bah, ik vind privatissimum maar een rotvak...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds