|
Auteur |
Bericht |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 apr 2008 19:34 Onderwerp: Vraag: in theorie wel of niet mogelijk, onterven? |
|
|
Hallo!
Enige tijd geleden is er al een soortgelijk topic geweest, maar wil toch nog eea duidelijk hebben;
Afgelopen week tijdens een cursus recht mn gericht op privaatrecht kwam ook erfrecht kort ter sprake.
De vraag is: Kan in theorie een ouder zijn kind wel of niet onterven?
Ik zeg dat dit mogelijk is, op het moment dat het testement gelezen word en de notaris geeft aan dat dochter A onterfd is, en dochter A maakt er geen werk van >stem er op dat moment dus mee in, dan heeft onterving toch plaats gevonden?
Aan de andere kant, vraag ik me af of de notaris verplicht is om dochter A te melden dat ze aanspraak kan maken op haar legitieme portie, het enige dat ik kan vinden op dit moment is:
Art 4:1 lid 2 BW geeft aan dat er door een wilsbeschikking afgeweken kan worden van de erfopvolging.
Art 4:10 dub 1 lid A: geeft aan wie er wettelijk als eerste delen in de erfopvolging.
Natuurlijk kan achteraf dochter A het testament laten vernietigen door alsnog aanspraak te maken op legitieme, maar binnen welke periode zou dit dan moeten en waar kan ik dit vinden?
Waar staat beschreven dat dit niet mogelijk is, en heeft dit betrekking op dwingend recht?
Alvast dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 apr 2008 23:03 Onderwerp: |
|
|
Onterven is heel goed mogelijk in de zin dat een ouder kan verhinderen dat zijn kind "erfgenaam" wordt. Alleen zal het kind na overlijden van de ouder aanspraak kunnen maken op zijn legitieme portie.
Quote: | Natuurlijk kan achteraf dochter A het testament laten vernietigen door alsnog aanspraak te maken op legitieme, maar binnen welke periode zou dit dan moeten en waar kan ik dit vinden? |
Aanspraak maken op de legitieme portie is iets anders dan vernietigen. Door aanspraak te maken op de legitieme portie ontstaat voor dochter A een geldvordering op de erfgenamen. Het testament blijft gewoon rechtsgeldig.
De termijn waarbinnen aanspraak moet worden gemaakt wordt geregeld door art. 4:85 lid 1 BW.
Verder is er nog art. 4:82 BW. Door alles aan je echtgenoot na te laten en een clausule op basis van art. 4:82 BW op te nemen, zullen je kinderen moeten wachten tot de dood van je echtgenoot. Als deze echtgenoot jonger is dan de kinderen, hebben die kinderen pech. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lady4757
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 21:49 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Onterven is heel goed mogelijk in de zin dat een ouder kan verhinderen dat zijn kind "erfgenaam" wordt. Alleen zal het kind na overlijden van de ouder aanspraak kunnen maken op zijn legitieme portie.
Quote: | Natuurlijk kan achteraf dochter A het testament laten vernietigen door alsnog aanspraak te maken op legitieme, maar binnen welke periode zou dit dan moeten en waar kan ik dit vinden? |
Aanspraak maken op de legitieme portie is iets anders dan vernietigen. Door aanspraak te maken op de legitieme portie ontstaat voor dochter A een geldvordering op de erfgenamen. Het testament blijft gewoon rechtsgeldig.
De termijn waarbinnen aanspraak moet worden gemaakt wordt geregeld door art. 4:85 lid 1 BW.
Verder is er nog art. 4:82 BW. Door alles aan je echtgenoot na te laten en een clausule op basis van art. 4:82 BW op te nemen, zullen je kinderen moeten wachten tot de dood van je echtgenoot. Als deze echtgenoot jonger is dan de kinderen, hebben die kinderen pech. |
Wij hebben hetvolgende gadaan in ons testament:
Dochter van mijn partner kan geen aanspraak maken op materiele dingen etc alleen op haar legitieme portie alleen zal zij dit zelf moeten opvragen binnen 1 jaar na overlijden van haar vader. Doet ze dit en word het toegekend dan krijgt zij het niet in handen maar moet het worden door getsort naar het WNF. Dit is een rechtsgeldig iets en notarieel vastgelegd. Zij is in principe niet onterfd maar krijgt geen cent in handen. Daar en tegen zijn mijn kinderen stiefkinderen dus van mijn partner wel volwaardig erfgenaam en krijgen ook zij een legitieme portie als ik na mijn partner overlijd. slimme omweg maar het is rechtsgeldig toegestaan. Waarom dit zo gedaan is is niet misselijk makend maar het gevolg van diverse persoonlijke beschuldigingen en andere persoonlijke aangelegenheden die het ons onmogelijk gemaakt hebben om haar nog als dochter te beschouwen. Zij heeft hier zelf voor gekozen, hoe zeer het ons ook gedaan heeft (tot de rechter aan toe)
Laatst aangepast door lady4757 op wo 12 jan 2011 17:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Jewel
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 16:21 Onderwerp: |
|
|
lady4757 schreef: |
Wij hebben hetvolgende gadaan in ons testament:
Dochter van mijn partner kan geen aanspraak maken op materiele dingen etc alleen op haar legitieme portie alleen zal zij dit zelf moeten opvragen binnen 1 jaar na overlijden van haar vader. Doet ze dit en word het toegekend dan krijgt zij het niet in handen maar moet het worden door getsort naar het WNF. Dit is een rechtsgeldig iets en notarieel vastgelegd. Zij is in principe niet onterfd maar krijgt geen cent in handen. Daar en tegen zijn mijnkinderen stiefkinderen dus van mijn partner wel volwaardig erfgenaam en krijgen ook zij een legitieme portie als ik na mijn partner overlijd. slimme omweg maar het is rechtsgeldig toegestaan. |
Sorry, het kan allemaal wel rechtsgeldig zijn, maar ik kan hier zo slecht tegen en ik word er echt misselijk van. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.
Mijn norm is altijd, wat je kind ook in het verleden gedaan heeft, er bestaat ook zoiets als: onvoorwaardelijke liefde van een ouder naar je kind toe. Dit is echt verschil maken tussen jouw bloedeigen kind en je stiefkinderen. Vreselijk!!! Ik zou zo niet kunnen leven, laat staan rustig sterven.
Maar dat is mijn mening. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 21:15 Onderwerp: |
|
|
De wet is daar heel duidelijk over: de legitieme portie kan binnen een termijn van 5 jaar na overlijden opgeeist worden. De door u genoemde vorm zal nimmer lukken en is absoluut niet rechtsgeldig. De legitieme portie wordt gewoon een vordering en wordt als zodanig door de wet erkend. U kunt geen beperkingen laten gelden op de legitieme portie noch op de legitimaire massa.
Dat een legitimaris geen recht heeft op de inboedel is al wettelijk vastgelegd, dus hoeft niet testamentair te worden vastgelegd. De inboedel dient wel in waarde toegevoegd worden op de legitimaire massa.
Storten op rekening van de WNF.... en dan rechtsgeldig! Echt niet! Het hele verhaal klopt gewoon niet en is absoluut geen slimme omweg en zeker niet toegestaan!
Dus Jewel je hoeft niet misselijk te worden, dit werkt zo niet in Nederland. Het is onmogelijk een kind volledig te onterven. Je kunt alleen nog een "boedelbak" constructie gebruiken om de legitieme portie aan te tasten, verder zijn er absoluut geen mogelijkheden. Met als uitzondering dat de legitimaris onwaardig wordt verklaard, maar dat is een ander verhaal. |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 22:19 Onderwerp: |
|
|
Gelukkig maar. Ik kan mij niet voorstellen hoe ouders (of stiefouders) zo met hun kinderen of stiefkinderen kunnen omgaan ongeacht wat er gebeurt is in het verleden. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 22:39 Onderwerp: |
|
|
Jewel schreef: | Gelukkig maar. Ik kan mij niet voorstellen hoe ouders (of stiefouders) zo met hun kinderen of stiefkinderen kunnen omgaan ongeacht wat er gebeurdt is in het verleden. | Vergeet ook niet, wat er in het heden nog allemaal kan gebeuren, zie hier. |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 23:14 Onderwerp: |
|
|
Helaas wel!
Maar het gaat mij hierom dat de vader in kwestie incl. de stiefmoeder, de stiefkinderen boven alles zet. Verdorie. Jouw bloedeigen kind! En nogmaals wat er in het verleden gebeurt is, of jouw bloedeigen kind jou wel of niet wilt zien (er zal waarschijnlijk best wel een reden voor zijn), het blijft wel jouw bloedeigen kind.
Dat de stiefmoeder in kwestie haar eigen kinderen misschien belangrijker vindt, zal best. Maar dat de vader zijn eigen kind zo behandelt en in mee gaat, is voor mij onbegrijpelijk.
En dan heeft men over heksen van ex-en. Wat dacht je dan van de "boze stiefmoeder"?
Laatst aangepast door Jewel op vr 07 jan 2011 23:21, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 23:19 Onderwerp: |
|
|
Nog een mogelijk relevant topic. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 7:58 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | ...dit werkt zo niet in Nederland. Het is onmogelijk een kind volledig te onterven. Je kunt alleen nog een "boedelbak" constructie gebruiken om de legitieme portie aan te tasten, verder zijn er absoluut geen mogelijkheden. Met als uitzondering dat de legitimaris onwaardig wordt verklaard, maar dat is een ander verhaal. | Denk, dat TS en jij bedoelen, dat je een kind niet bij testament kunt onterven.
B.v. blijkens 2 vroegere onderwerpen, waarnaar ik in het bovenstaande verwezen heb, kunnen ouders immers wel bij leven een of meer kind(eren) op al dan niet wettige wijze bevoordelen boven een of meer andere kind(eren).
Wie daardoor uiteindelijk niets ontvangt, is toch ook, gewoon, onterfd??
Wat is een '"boedelbak" construktie'?
bona fides schreef: | Onterven is heel goed mogelijk in de zin dat een ouder kan verhinderen dat zijn kind "erfgenaam" wordt. Alleen zal het kind na overlijden van de ouder aanspraak kunnen maken op zijn legitieme portie. | Voor zover dat daarvan op de hoogte is/werd/wordt gesteld?? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 8:52 Onderwerp: |
|
|
Indien een ander kind tijdens leven meer wordt bevoordeeld door schenkingen dan wordt dat later toegevoegd aan de legitimaire massa en zo wordt alsnog de legitieme portie groter. Het is wettelijk niet mogelijk om door schenkingen de legitimaire massa in te korten.
De boedelbak-constructie komt in het kort neer op het volgende:
Bepaal voor alle goederen uit de inventaris een hoge waarde (nieuwwaarde) en bepaal via testament dat een bepaald kind deze goederen erft tegen de bepaalde waarde.
Dus in plaats van geld ontvangt dat kind de hele inboedel (boedelbak). |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 10:05 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Indien een ander kind tijdens leven meer wordt bevoordeeld door schenkingen dan 'wordt' dat later toegevoegd aan de legitimaire massa en zo wordt alsnog de legitieme portie groter. Het is wettelijk niet mogelijk om door schenkingen de legitimaire massa in te korten. | De door mij ter zake van de nalatenschap van mijn eigen ouders in de arm genomen advokaat bevestigde mij schenkingen aan (slechts) een van de kinderen en dat die in het nieuwe erfrecht (anno 2006) slechts in de nalatenschap ingebracht hadden moeten worden, indien de erflater dat bij testament zou hebben bepaald (hetgeen overigens hier niet het geval was)?? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 11:33 Onderwerp: |
|
|
De wet is hier duidelijk over:
Artikel 4:67 BW
Bij de berekening van de legitieme porties worden de volgende door de erflater gedane giften in aanmerking genomen:
a. giften die kennelijk gedaan en aanvaard zijn met het vooruitzicht dat daardoor legitimarissen worden benadeeld;
b. giften die de erflater gedurende zijn leven te allen tijde had kunnen herroepen of die hij bij de gift voor inkorting vatbaar heeft verklaard;
c. giften van een voordeel, bestemd om pas na zijn overlijden ten volle te worden genoten;
d. giften, door de erflater aan een afstammeling gedaan, mits deze of een afstammeling van hem legitimaris van de erflater is;
e. andere giften, voor zover de prestatie binnen vijf jaren voor zijn overlijden is geschied
Wat de advocaat heeft bedoeld is indien de verdeling in volledige overeenstemming met de erfgenamen wordt verdeeld. Er zijn drie verschillende berekeningen mogelijk:
1. de legitimaire massa (bij onterving en het niet berusten in deze onterving)
die berekening verschilt van de werkelijke status door toevoeging van eerder gedane schenkingen.
2. de fiscale berekening (die ligt vaak anders dan de werkelijke verdeling)
daar wordt de inboedel op een laag bedrag geschat en wordt meer gekeken naar de saldo's en de verrekenbare kosten.
3. de wettelijke verdeling in overeenstemming met alle erfgenamen. Dus alle kosten en opbrengsten worden berekend en gedeeld door het aantal erfgenamen.
Eerder zal in een testament opgenomen worden, dat eerder gedane schenkingen niet hoeven te worden ingebracht in de erfenis. Dit is echter dan weer niet rechtsgeldig voor de legitimaire massa. Naar mijn mening heeft de advocaat zich daar in vergist en is de subjectieve wetsregel meer dan duidelijk. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 14:00 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | De wet is hier duidelijk over:
Artikel 4:67 BW
Bij de berekening van de legitieme porties worden de volgende door de erflater gedane giften in aanmerking genomen:
a. giften die kennelijk gedaan en aanvaard zijn met het vooruitzicht dat daardoor legitimarissen... | Hetzelfde geldt voor erfgenamen (van de 1e graad)? |
|
|
|
 |
|