|
Auteur |
Bericht |
peter123
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 05 apr 2011 19:04 Onderwerp: Is een levering nodig om van een "overeenkomst" te spreken? |
|
|
Beste allemaal,
Ik heb een discussie met een vriend van me. Hij stelt dat: er een levering moet plaatsvinden volgens een overeenkomst.
Mijns inziens is dit niet een pre (denk aan een eenzijdige overeenkomst = schenking)
Hoe denken jullie hier over? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 05 apr 2011 19:24 Onderwerp: |
|
|
Een levering is zeker niet nodig om van een overeenkomst te spreken. Ook niet in het geval van koop.
Een overeenkomst is een afspraak tussen twee (of meer) partijen waarbij doorgaans beide partijen zich jegens de andere partij tot iets verplichten. Het bestaan van de overeenkomst (als juridische relatie tussen de partijen) staat in principe los van het nakomen van die verplichtingen / het leveren van de overeengekomen prestaties.
Spreken wij vandaag af dat ik jou morgen 100 euro geef en jij mij volgende week jouw fiets, dan ontstaat er vandaag een koopovereenkomst.
Quote: | Hij stelt dat: er een levering moet plaatsvinden volgens een overeenkomst. |
Bedoel je hier "voor een overeenkomst" of echt "volgens"? Een overeenkomst kan natuurlijk bepalen dat de ene partij verplicht is aan de andere partij iets te leveren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bjorn63
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 05 apr 2011 20:16 Onderwerp: Re: Is een levering nodig om van een "overeenkomst" te spreken? |
|
|
peter123 schreef: | Beste allemaal,
Ik heb een discussie met een vriend van me. Hij stelt dat: er een levering moet plaatsvinden volgens een overeenkomst. |
Volgens een overeenkomst kan er weldegelijk de plicht ontstaan om iets te leveren.
Mocht je bedoelen of een overeenkomst pas een overeenkomst is als er een levering zal plaatsvinden dan is het antwoord nee. Zie Art. 6:217 Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Dus de aanvaarding van een aanbod is essentieel niet de levering. |
|
|
|
 |
|