Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 11:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bezitsverschaffing vs. bezitsoverdracht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cognition

cognition

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 13:41    Onderwerp: bezitsverschaffing vs. bezitsoverdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit al een tijd met een vraagje over dit onderwerp, en omdat ik nu weer met goederenrecht bezig ben en mijn vraag weer boven komt drijven (en niemand me een bevredigend antwoord kan geven op een of andere onverklaarbare wijze) post ik de vraag hier maar. Ik hoop dat iemand begrijpt waar mijn vraag precies om draait en me een antwoord kan geven.
Mijn vraag is niet de vraag naar het verschil van de bezitsverschaffing ex. art. 3:90 BW tegenover de bezitsoverdracht ex. art. 3:114 BW. Het verschil: een bezitter of een bevoegde houder kan aan een derde verkrijgende het bezit overdragen, terwijl de onbevoegde detentor alleen het bezit kan verschaffen, maar niet overdragen. Mijn vraag is de vraag naar de RATIO van dit verschil. Waarom is het verschil goederenrechtelijk van belang? Want ook de verkrijger die geleverd krijgt door feitelijke overgave van een onbevoegde houder wordt bezitter van de roerende zaak. Vanuit dit gezichtspunt lijkt er geen verschil tussen bezits-overdracht. Ook deze bezitsverschaffing door de onbevoegde houder is een geldige levering.
EN als we dan naar artt. 3:114 en 3:115 BW kijken zien we dat in 115 alleen wordt gesproken over BEZITSOVERDRACHT...... Vanuit dit gezichtspunt is het toch vreemd dat bij brevi manu en longa manu ook levering door een onbevoegde houder mogelijk is??
Ik mis dus iets, maar wie kan het me goed uitleggen, want dit schijnt niet makkelijk te zijn

Alvast bedankt,

Reinder
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bezitsverschaffing door een houder (niet-bezitter) gaat niet via art 3:114 of 115, maar analoog aan deze bepalingen. Bezitsverschaffing door de houder analoog aan 3:115 sub a (c.p.) werkt niet, omdat dit stuit op art 3:111. Bezitsverschaffing analoog aan 3:114 en 3:115b en c werkt, omdat hierbij de feitelijke macht wordt verschaft (en omdat dit volgt uit de wetsgeschiedenis en het oude recht, zie bijv. Lease Plan/IBM).

Als art 3:115 wordt geschrapt, blijft bezitsoverdracht brevi manu en longa manu gewoon mogelijk. Bezitsoverdracht c.p. waarschijnlijk ook wel, in ieder geval relatief tussen vervreemder en verkrijger, al zou je ook het tegendeel kunnen verdedigen.

Waarom is dit goederenrechtelijk van belang? Een flauw antwoord: omdat het goederenrechtelijk verschil maakt.

Bezitsverschaffing door een houder c.p. is problematisch omdat het voor de buitenwereld niet is te zien. Levering c.p. is überhaupt problematisch, vandaar ook art 3:90 lid 2. Je kunt je inderdaad afvragen of er geen systeem is te bedenken waarin het onderscheid tussen "3:115a analoog door houder kan niet" en "3:115a door onbevoegde bezitter kan wel, maar 3:90 lid 2" verdwijnt. Ik denk zelf dat dat wel mogelijk is, maar waarschijnlijk stuit je in de uitwerking daarvan ook weer op allerlei subtiliteiten die aparte regelingen nodig hebben.

Vast geen bevredigend antwoord, maar of zo'n antwoord bestaat betwijfel ik. Je kunt het anders inrichten, maar dan verander je het hele systeem.

cognition

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je....Smile Ik vind het een prima antwoord.
Verstuur e-mail
claudius

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of je vraag nog speelt.

3:86 eist bezitsverschaffing omdat het de derde verkrijger die van een detentor op wijze van 3:90 lid 1 geleverd krijgt beoogt te beschermen.

3:114 spreekt van bezitsoverdracht omdat de wetgever met betrekking tot verjaring slechts de nieuwe bezitter die het bezit van de vorige overgedragen heeft gehad heeft willen beschermen (vgl. 3:102 lid 2 en 3:99 BW) Vgl. Parl Gesch. Boek 3, p. 435 en 436
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudius schreef:
3:86 eist bezitsverschaffing

Art. 3:86 BW eist geen bezitsverschaffing.

Quote:
3:114 spreekt van bezitsoverdracht omdat de wetgever met betrekking tot verjaring slechts de nieuwe bezitter die het bezit van de vorige overgedragen heeft gehad heeft willen beschermen (vgl. 3:102 lid 2 en 3:99 BW) Vgl. Parl Gesch. Boek 3, p. 435 en 436

Beweer je nu dat art. 3:99 BW en art. 3:102 lid 2 BW eisen dat de zaak door bezitsoverdracht (en niet slechts bezitsverschaffing) in het bezit is gekomen van de huidige bezitter? Dat is onjuist, lees art. 3:99 BW en art. 3:102 lid 2 BW maar.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds