Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 0:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie kan mij helpen met "Verjaring grond/gebruiksrecht&q
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rotan

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 19:50    Onderwerp: Wie kan mij helpen met "Verjaring grond/gebruiksrecht&q Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik heb in 1999 een pand gekocht, wat ik tot 2 jaar geleden heb verhuurd. Begin 2004 is de huurder er uiteindelijk uitgezet nadat ik nog circa 1 jaar huur van hem tegoed had. Sindsdien staat het pand leeg. Wel zijn wij intussen bezig geweest 2 bouwvergunningen op het terrein te verkrijgen voor 2 woningen waarvan mijn partner en ik in de achterste woning willen gaan wonen. Tot nu toe staat het terrein dus al ruim 2,5 jaar leeg en hebben we sinds kort toestemming om van het voorste pand (wat eerst verhuurd was) een stuk af te laten slopen, en te beginnen met het bouwen van de 2 woningen.
Op verzoek van de aannemer is het terrein (wat ca. 16.900 m2 groot is) door het kadaster helemaal uitgemeten en in kaart gebracht; en nu blijkt dat een stukje braakliggend terrein (strook gras) aan de andere kant van het water met hierin een grote steiger (waar aan een aantal boten kunnen liggen) volgens het kadaster nog van mij is.
Tijdens de aanwijzing door de medewerker van het kadaster heeft mijn buurman gezegd dat hij dat wel wist, maar dat hij dit al meer dan 20 jaar gebruikt en dus is verjaart.

Maar nu mijn vraag, in de hoop de situatie voldoende te hebben geschetst. Kan de buurman deze grond zich inderdaad toe eigenen; of kan ik dit terugvorderen, danwel zelf gebruiken. Danwel de mensen die hier hun bootje neerleggen een jaarlijks huur bedrag of e.d. vragen ?
Hoe zit het met verjaring? Is deze 20 jaar of langer? En zo ja, geldt dat in deze situatie (De bestemming van het water is Vs(r) = Water met recreatief gebruik en de grond heeft de bestemming Rv(k) = Kampeerterrein.
We hebben rechtsbijstand, wat is slim om te doen in deze situatie?
Ik hoop dat ik advies kan krijgen in deze lastige situatie.

Alvast bedankt!

Groetjes

Robert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verjaring houdt in dat de juridische situatie in overeenstemming wordt gebracht met de feitelijke situatie.

Aangezien de buurman wist dat 'ie niet de eigenaar is, kan 'ie dat ook niet worden door verjaring. Wel is er waarschijnlijk een recht van vruchtgebruik ontstaan door verjaring.
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Verjaring houdt in dat de juridische situatie in overeenstemming wordt gebracht met de feitelijke situatie.

Aangezien de buurman wist dat 'ie niet de eigenaar is, kan 'ie dat ook niet worden door verjaring. Wel is er waarschijnlijk een recht van vruchtgebruik ontstaan door verjaring.

Ik denk eerder een recht van erfdienstbaarheid ( 5:70 BW). Aangezien de buurman het land voor jouw heeft 'gehouden' kan hij geen eigenaar worden door verjaring.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 16 jun 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de buurman wist dat de grond niet van hem was, wil volgens mij nog niet zeggen dat hij de grond niet in bezit heeft genomen. Weliswaar zou hij dan bezitter te kwader trouw zijn, maar verjaring werkt dan nog steeds.

Toch vermoed ik ook dat de buurman geen bezitter is. Om bezitter te zijn moet hij ooit een actie hebben ondernomen om zich het stukje grond toe te eigenen, bijvoorbeeld door het bouwen van een schutting of iets dergelijks. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, maar echt goed valt het eigenlijk niet te beoordelen.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 jun 2006 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De termijn voor verkrijgende verjaring bedraagt in beginsel 10 jaar onafgebroken bezit (3:99 BW), echter alleen als de verkrijger te goeder trouw is.
Bij onroerende zaken (zoals het stukje grond) is de verkrijger per definitie niet te goeder trouw, omdat hij in het Kadaster na had kunnen kijken of de grond hem toebehoorde.

De vordering om de verkrijger te dwingen het bezit terug te geven verjaart echter na 20 jaar. Na 20 jaar is er dan ook niets meer aan te doen.

De eerste vraag is of de buurman aangemerkt kan worden als bezitter. Je geeft aan dat hij gebruik maakt van het stukje grond, maar heeft hij ook bijvoorbeeld de steiger gebouwd? Dat zou kunnen worden gezien als het in bezit nemen.

De tweede vraag is of de buurman op enige wijze kan bewijzen dat dit eventuele bezit reeds meer dan 20 jaar heeft geduurd. De bewijslast hiervoor ligt bij hem, hij zal zich immers willen beroepen op verjaring.
Hoe makkelijk of moeilijk het voor de buurman zal zijn dit te bewijzen is lastig in te schatten, maar bewijzen hoe een situatie 20 jaar geleden was is niet makkelijk.
advocatenkantoor Struycke

Leeftijd: 76
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 11 sep 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de buurman het niet zichtbaar en voordurend heeft gebruikt, omdat ik mij niet kan voorstellen dat hij altijd daar zijn boot heeft liggen.
Het gaat er om dat het u kenbaar was dat het uw stukje grond was. Als u het pas heeft ontdekt en dat is verschoonbaar dan is er mijns inziens niets aan de hand.Ik zou de buurman manen zijn biezen te pakken en een einde te maken aan het onrechtmatig gebruik. Als hij dat niet doet kan je erf afsluiten. Ik denk niet dat er sprake is van een verkregen recht van vruchtgebruik door verjaring.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds