|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: zo 11 mrt 2007 22:51 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | dof schreef: | Als hij gewoon weggaat kan je ook weinig doen  |
Je quote een heel bericht, dus waar je precies op reageert weet ik niet.
In ieder geval houdt de bevoegdheid om aan te houden onder meer in dat je de verdachte mag verhinderen weg te lopen, maar daarmee vertel ik vast niets nieuws. |
Kom laten we even een situatie schets doen. Jij wil een burgerarrest doen op een agent, die agent zegt de groeten en gaat weg. Jij dwingt hem tegen de grond, waarschijnlijk zal de agent jou nu arresteren voor geweldpleging oid en gebruikt hij zijn knuppel/pepperspray. Dan is het jouw woord tegen dat van een agent, bovendien zullen de collega's van die agent hem ook echt niet gaan aanhouden en nemen ze jou gewoon mee. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 mrt 2007 23:22 Onderwerp: |
|
|
Als je op een tentamen juridische vragen ook zo aanpakt... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: zo 11 mrt 2007 23:34 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je op een tentamen juridische vragen ook zo aanpakt... |
Het gaat nu even niet om wie er juridische gezien gelijk gaat, het gaat erom hoe dergelijke dingen in de praktijk gaan. Jij denkt toch niet echt dat een agent zich door jou laat aanhouden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 11 mrt 2007 23:47 Onderwerp: |
|
|
dof schreef: | bona fides schreef: | Als je op een tentamen juridische vragen ook zo aanpakt... |
Het gaat nu even niet om wie er juridische gezien gelijk gaat, het gaat erom hoe dergelijke dingen in de praktijk gaan. Jij denkt toch niet echt dat een agent zich door jou laat aanhouden? |
Rechten_studentje schreef: | Als een politieagent mij zijn identificatiebewijs niet wil laten zien, is hij in overtreding. Volgens Artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering mag ik iemand die een strafbaar feit pleegt in burgerarrest houden. Zou ik deze politieagent dan in burgerarrest mogen houden, of zijn zij uitgezonderd van deze wet? Of valt dit strafbare feit niet onder artikel 53? Er staat namelijk "bij ontdekking op heeter daad", maar niet waar het om gaat. |
En wat betreft het gesuggereerde onrealistische gehalte van de situatie, het is echt niet zo moeilijk om jouw situatieschets een beetje aan te passen. Ik denk zo dat een nepagent die zich vreemd gedraagt en zich niet identificeert in de praktijk al snel door burgers zal worden aangehouden. En mocht het dan een echte agent blijken te zijn... dan had ie zich maar moeten identificeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
vermeulen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2007 8:23 Onderwerp: burgerarrest |
|
|
Mag je een agent om zijn identificatie vragen en dient deze dat te doen?
er is een arrest van de HR die -helaas- dit rechte niet geeft,
wellicht achterhaald na de invoering van de wet Identificatieplicht: de inhoud van die wet zal meer licht kunnen geven (ik was hedenochtend wat te lui om dat te doen)
maar: het 'citizensarrest' mag enkel 1. op heter daad ; is de agent bezig in zijn functie en heeft hij/zij daarover geinformeerd waarom hij/ zij U staaande heeft gehouden dan kun je de zaak m.i. niet zo eenvoudig omdraaien.
2. staande houden is niet hetzelfde als aanhouden! Je mag enkel iemand verzoeken te blijven staan totdat de hulptroepen verschijnen ! |
|
|
|
 |
wimuithoorn
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2007 12:38 Onderwerp: |
|
|
Ik kom net uit de Kantonrechtbank waar een dergelijk voorval werd gebruikt in een andere zaak als waar ik voor kwam.
De agent had zich niet op verzoek gelegitimeerd bij het uitreiken van een bekeuring voor zonder licht rijden op een fiets (van 20 euro)
De overtreder bekende de overtreding, maar wilde kwijtschelding omdat de agent zich onreglementair zou hebben gedragen.
Dat ging dus niet door. Volgens de rechter had hij de bekeuring niet moeten aanvechten maar een klacht in moeten dienen bij de politie.
Twee gescheiden feiten dus.
Er valt dus soms toch nog wat te lachen  |
|
|
|
 |
tejow
Leeftijd: 115 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2007 14:12 Onderwerp: |
|
|
hahaha  |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2007 14:39 Onderwerp: |
|
|
wimuithoorn schreef: | Ik kom net uit de Kantonrechtbank waar een dergelijk voorval werd gebruikt in een andere zaak als waar ik voor kwam.
De agent had zich niet op verzoek gelegitimeerd bij het uitreiken van een bekeuring voor zonder licht rijden op een fiets (van 20 euro)
De overtreder bekende de overtreding, maar wilde kwijtschelding omdat de agent zich onreglementair zou hebben gedragen.
Dat ging dus niet door. Volgens de rechter had hij de bekeuring niet moeten aanvechten maar een klacht in moeten dienen bij de politie.
Twee gescheiden feiten dus.
Er valt dus soms toch nog wat te lachen  |
uhm, ben je dan eigenlijk niet lomp bezig om daarvoor naar de kantonrechter te stappen..?
de kosten zullen die 20 euro toch makkelijk overschrijden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2007 14:52 Onderwerp: Re: burgerarrest |
|
|
vermeulen schreef: | er is een arrest van de HR die -helaas- dit rechte niet geeft, wellicht achterhaald na de invoering van de wet Identificatieplicht: de inhoud van die wet zal meer licht kunnen geven (ik was hedenochtend wat te lui om dat te doen) |
Het arrest ken ik niet, maar een agent is op grond van de ambtsinstructie verplicht zich desgevraagd te identificeren. Zoals timo slim heeft opgemerkt, kan een weigering dit te doen onder omstandigheden aanleiding geven tot een redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit, nl. het zich uitgeven als agent door een niet-agent. Later kan blijken dat de agent echt een agent was, maar dat maakt het bestaan van het redelijke vermoeden niet meer ongedaan.
Quote: | maar: het 'citizensarrest' mag enkel 1. op heter daad ; is de agent bezig in zijn functie en heeft hij/zij daarover geinformeerd waarom hij/ zij U staaande heeft gehouden dan kun je de zaak m.i. niet zo eenvoudig omdraaien. |
Op het moment dat de agent weigert zich te identificeren ontstaat het redelijke vermoeden van schuld aan een strafbaar feit dat op datzelfde moment zou worden begaan. Zonder meer een heterdaadsituatie.
Quote: | 2. staande houden is niet hetzelfde als aanhouden! Je mag enkel iemand verzoeken te blijven staan totdat de hulptroepen verschijnen ! |
Het 'citizensarrest' is een bevoegdheid tot aanhouden die iedere burger heeft bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|