|
Auteur |
Bericht |
Klokkenluider
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 12:34 Onderwerp: rechthulpverlening binnen verenigingsverband |
|
|
Begin 2005 ben ik benoemd tot lid van de Kascie. Medio 2006 heb ik mijn onderzoek willen verrichten. Statutair heb ik recht op inzage in alle stukken. De subsidiegever heeft, wegens het wegsturen van de penningmeester door het bestuur, tussentijds een onderzoek laten doen. Het onderzoeksrapport van deze deskundige mocht ik als leek niet ter bestudering ontvangen. De ALV, bestaande uit bestuur en (familiaire) aanhang, heeft mijn negatieve advies (wegens gebrek aan informatie waardoor er nog geen positief oordeel kon worden gevormd) terzijde geschoven. Inmiddels beschik ik over een ongecensureerde versie van het accountantsrapport waarin het declaratiegedrag van de voorzitter zichtbaar wordt. Eind 2006 is de subsidie over het jaar 2005 definitief vastgesteld. Het bedrag is naar beneden bijgesteld wegens "onrechtmatige declaraties". Tijdens de ALV van begin februari 2007 had ik - tijdens de behandeling van de notulen van een tweetal ALV's - mijn handelswijze van destijds willen verdedigen alsmede vele correcties in de notulen willen laten aanbrengen.
De toegang tot de ALV van februari 2007 is mij geweigerd nadat het bestuur in januari 2007 had besloten mij te royeren.
In de ALV van april 2007 zou ik mij mogen "verdedigen" Volgens slecht gebruik zal ik alleen het bestuur en enkele meelopers tegenover mij aantreffen.
Het is om die reden dat ik wil onderzoeken of er gerechterljke uitspraken zijn en/of wetteksten bestaan waarna ik kan verwijzen als ik een rechtshulpverlener / adviseur wil meenemen. Alleen durf ik waarschijnlijk het gevecht niet meer aan te gaan.
Wie geeft mij moed en helpt mij weer op (deze principiele maar zeer hobbelige) weg? |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 15:23 Onderwerp: |
|
|
Gaat het om een vereniging? Het verenigingsrecht wordt m.i. geregeld in boek 2 van het BW. Hier lijkt sprake te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, zoals bijv. hier omschreven:
Quote: | Vrijwilligerswerk.nl
Bestuursaansprakelijkheid
Naam wet of regeling:
Burgerlijk Wetboek artikel 2:9, Tweede anti-misbruikwet.
Wat is kennelijk onbehoorlijk bestuur?
- Het opzettelijk verwaarlozen van verplichtingen, bijvoorbeeld het niet betalen van ontvangen rekeningen.
- Uit onachtzaamheid verwaarlozen omdat men geen zin heeft of zaken vergeet.
- Het aangaan van financiële verplichtingen zonder behoorlijke voorbereidingen. Dat is bijvoorbeeld het geval als u een aannemer opdracht geeft om een nieuw clubhuis te bouwen zonder dat u uitgezocht heeft hoeveel dat gaat kosten, hoe u de bouw gaat financieren of hoe u dat gaat aflossen. Deze zaken moet van tevoren op papier staan.
- Het niet verschaffen van informatie. Niet alleen als u informatie achterhoudt voor uw leden, maar ook aan de belasting, uw crediteuren, bijvoorbeeld de gemeente waar u het zwembad van huurt. Dus als u de rekening niet kunt betalen, moet u dat laten weten. Als u dat niet laat weten, is er sprake van kennelijk onbehoorlijk bestuur.
Verwaarlozing van kredietbewaking. Daarvan is sprake als u niet kijkt hoe het met de uitgaven staat en dan toch maar weer de volgende aankoop doet.
- Het niet tijdig indekken tegen voorzienbare risico's. Dat betekent wanneer een vereniging of stichting een evenement (mee) gaat organiseren, zij zich vooraf voor de extra uitgaven moet indekken of niet meedoen. De vereniging kan niet achteraf zeggen: 'Ik zit dik in de rode cijfers omdat ik het evenement moest organiseren'.
- Het nalaten van controle op de kredietwaardigheid van contractpartners. Als een sponsor u wilt sponsoren voor € 10.000,- en u komt in de financiële problemen omdat u direct na die toezegging op voorhand allerlei uitgaven deed zonder gecontroleerd te hebben of deze sponsor wel kredietwaardig is, is er ook sprake van kennelijk onbehoorlijk bestuur.
- Onvoldoende kwaliteit van bestuurders. Als u iemand als penningmeester in het bestuur opneemt zonder dat deze persoon over voldoende bekwaamheden beschikt voor zo'n functie en er komt financiële wanorde uit voort, dan zal de rechter u aansprakelijk (kunnen) stellen op grond van kennelijk onbehoorlijk bestuur.
- En als laatste de meldingsplicht. U MOET een schuld, al dan niet verwijtbaar, melden aan het hoogste orgaan binnen uw organisatie. Bij verenigingen is dat de Algemene Vergadering. Het gaat hierbij om schulden van €10.000,- en meer. Verder moet u het melden, indien van toepassing, aan de Belastingdienst, de premieheffende instanties, de pensioenfondsen en de schuldeisers.
|
Dit zijn wespennesten, zulke situaties. Als je over de volledige adreslijst van alle leden zou beschikken, dan zouden die stuk voor stuk in kennis kunnen worden gesteld van achterbakse spelletjes met hun belang: hun club, of waar het ook om gaat. Maar: wat is de houding/mening van de overige leden van de Kascommisie? Zijn de meningen verdeeld, en worden misschien ook andere leden geïntimideerd? Hoe denkt de secretaris van het Bestuur over de gang van zaken? Die heeft immers de beschikking over de volledige ledenlijst. Wat zeggen de statuten over het kunnen bijeenroepen van een bijzondere ALV, in een noodsituatie zoals het royeren van een zo te zien terecht waarschuwende klokkenluider?
M.i. als de subsidieverstrekker serieus met z'n zaken omgaat, moet het eigenlijk voldoende zijn om die de ervaringen die je hierboven op een rijtje zette (gebrek aan informatie, geen toegang tot de ALV, royement e.d.) te laten weten. Dan sta je in dit gevecht niet meer alleen.
Als zich dit op een dorp afspeelt moet je helemaal oppassen dat de boel niet escaleert, zich "kampen" vormen en het dagelijks leven op veel manieren verpest wordt. Maar dat vermeldt de informatie hier niet: om wat voor soort organisatie het gaat. Zelf heb ik in dat opzicht (verenigingsleven op een dorp) een paar heel slechte ervaringen om dezelfde redenen: aan de bel trekken bij structureel wanbeheer, waarvan leden de dupe werden. En ik zou zo'n gevecht nooit meer in m'n eentje aangaan, en al helemaal niet voor vrijwilligerswerk. Het is te beschadigend en het vréét energie. _________________ ...free as a bird... |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 16:21 Onderwerp: |
|
|
Misschien staat er iets in de statuten wat je hulp kunt bieden? Ik ken statutenversies waarin staat dat er in sommige gevallen het mogelijk is je bij te laten staan door een advocaat/raadsman. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 17:15 Onderwerp: |
|
|
Ik zie helemaal niet wat jij verkeerd zou hebben gedaan. M.i.heb jij juist uiterst correct gehandeld in deze. Dus waarom je verdedigen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 17:29 Onderwerp: |
|
|
Simone: hij is intussen volledig geïsoleerd komen te staan: uitgesloten, uitgestoten, geroyeerd. Niet serieus naar hem geluisterd, onwil.
Machtspolitiek dus. En tegenover bona fide mensen hoeft hij zich inderdaad niet te verdedigen. Maar dat het vechten is om zulk onbehoorlijk bestuur bij een organisatie (hier vermoedelijk een vereniging) aan de kaak te stellen, dat is wel zeker! |
|
|
|
 |
Klokkenluider
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 20:31 Onderwerp: |
|
|
<mod note>
Vanwege het met naam en toenaam noemen, heb ik deze post verwijderd.
</mod note> |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 21:27 Onderwerp: |
|
|
Ik zou dit allereerst uitspelen via de subsidiegever en niet proberen het op de ALV uitvechten. |
|
|
|
 |
Klokkenluider
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 21:42 Onderwerp: |
|
|
De subsidegever wentelt het af met de mededeling dat het een interne kwestie betreft |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 21:51 Onderwerp: |
|
|
Klokkenluider schreef: | De subsidegever wentelt het af met de mededeling dat het een interne kwestie betreft |
In dat geval lijkt mij, gezien het feit dat het om gemeenschapsgeld gaat, de publiciteit de beste weg... |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 10:08 Onderwerp: |
|
|
Of je daar zelf vrolijk van wordt is een tweede.. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 10:57 Onderwerp: |
|
|
Overigens wel een hele slordige reactie van die subsidieverlener. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|