|
Auteur |
Bericht |
Marja
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 19 feb 2007 21:25 Onderwerp: Verhoging huur en verlenging huurcontract winkelpand?! |
|
|
Hoewel ik er het fijne op dit moment nog niet van weet, wil ik toch graag weten of het volgende eventueel mogelijk is: Mag de eigenaar van een winkelcentrum de huurprijs en looptijd van huurcontracten van winkelpanden veranderen?
In het winkelcentrum komt er binnenkort een grote Action-vestiging. Dat is waarschijnlijk de reden dat de eigenaar nu meent dat de huren en de contracten van de andere winkeliers wel aangepast mogen worden.
De eigenaar al is begonnen met het benaderen van enkele winkeliers om dit te bespreken.
Het is nog erg "vers" en er is nog niets naar buiten gekomen.
Omdat ik graag (vóórdat ze ook bij mij komen!) wil weten wat zo'n eigenaar eigenlijk allemaal kan en/of mag op dit gebied.
Nog even iets; de eigenaar beweert dat het winkelpand op een A-1 locatie gelegen is. Bestaat niet volgens mij, het zit gewoon in een buitenwijk met véél oudere bewoners en is allesbehalve erg druk bezocht.
Waar kan ik ergens de beschrijvingen vinden waar locaties aan moeten voldoen om een bepaalde kwalificatie te krijgen?
Bij voorbaat bedankt voor uw reactie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 feb 2007 21:43 Onderwerp: |
|
|
Voor huur van bedrijfsruimte gelden specifieke regels waar ik niet zo veel van afweet, maar in het algemeen kan een overeenkomst eigenlijk alleen met wederzijds goedvinden worden gewijzigd. Wel bevat een overeenkomst soms een wijzigingsbeding dat één van de partijen het recht geeft om iets te veranderen.
Er is een uitzondering mogelijk, namelijk een beroep op onvoorziene omstandigheden (art 6:258 BW). Zoiets moet echter via de rechter, en de rechter zal zo'n wijziging slechts in behoorlijk uitzonderlijke situaties uitspreken.
Wat betreft de specifieke regels voor bedrijfsruimte, vind ik art 7:303 BW. Zowel huurder als verhuurder kunnen vorderen dat de rechter de huurprijs in overeenstemming brengt met die vergelijkbare bedrijfsruimte ter plaatse. Zo'n aangepaste huurprijs zal echter pas ingaan 5 jaar na de laatste wijziging, vermoedelijk afgezien van inflatiecorrecties (lees het artikel voor de precieze regeling). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marja
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 feb 2007 10:27 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik zal het door u genoemde artikel vanavond (na mijn werk) even gaan bekijken.
Heeft u (of iemand anders misschien) ook enog idee waar ik iets kan vinden over de definitie, of hoe dat ook mag heten, van locaties voor winkelcentra?
De eigenaar bestempeld het winkelcentrum waar ik zit als een A-1 locatie, volgens mij moet de locatie dan wel aan héél hoge eisen voldoen. |
|
|
|
 |
|