Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 10:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanneer dringend eigen gebruik bij huurbescherming?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het advies om met een goede advocaat te gaan praten is zeker terecht. Het is een wat "tricky" situatie, vind ik, omdat hier familierelaties bij betrokken zijn (vader, oom, en dus diverse familiebanden). Om te voorkomen dat je n.a.v. de zakelijke bevindingen op enig moment in een sfeer van verwijten zou kunnen belanden lijkt het raadzaam dat Janneke goed uitgelegd krijgt door een senior jurist wat haar mogelijkheden m.b.t. koop zijn.

En dan is er nog een andere oplossing misschien: in een niet-verwijtende maar constructieve sfeer met de huurders praten over vervangende woonruimte voor hen en trachten samen tot een oplossing te komen.
Ik zeg dit met recht van spreken: toen m'n ouders begin jaren '50 een nieuw woonhuis kochten is er uiteindelijk een 6-hoeks ruil aan te pas gekomen om de huurster, zonder wanklanken, naar elders te doen verhuizen zodat zij zelf het woonhuis konden betrekken. En ongezocht herhaalde zich dit eind jaren '60 met een 4-hoeks ruil omdat de gemeente waar zij van een particulier een huis wilden kopen, dat plotseling beschikbaar wilde stellen met voorrang aan een "probleemgeval" uit die gemeente (vorderen woonruimte). Ook dat is opgelost, door in alle redelijkheid gesprekken met elkaar te voeren en te kijken wat er elders aan woonruimte vrij kwam. Een idee misschien Janneke voor jouw situatie? Dat je in de gegeven omstandigheden (voortaan) dicht in de buurt van je zus wilt wonen lijkt immers extra legitimiteit te geven aan je wensen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ikke wel. Dit is blijkbaar een huis in een mooie buurt dat prettig ligt t.o.v. zus en werk en ik vermoed zo dat Janneke er zeer w.s. tegen een leuke prijs zou kunnen wonen als er geen huurders waren.

Er zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn, maar die heb ik uit het verhaal nog niet kunnen opmaken.
Zeker de eerste post is nogal warrig over hypotheek, huur en huurders.

Begrijp me niet verkeerd, Janneke, ik snap ook wel dat als je vaders huis leuk en goedkoop is je je laat informeren naar de mogelijkheden om er in te kunnen. Maar een nieuw huis kopen zou ook een optie zijn, dus vanwaar het feit dat het voor jou (kennelijk) geen optie is?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het huis goedkoop is, komt doordat er huurders in wonen... In Nederland krijg je die huurders er eigenlijk niet uit.

Je kunt dit oneerlijk vinden, maar zonder goede huurbescherming was dit huis gewoon net zo duur geweest als alle andere huizen in die mooie buurt.

Wellicht vertrekken de huurders vanzelf, zoals ze als hebben aangekondigd. Een goede advocaat zal de huurbescherming echter niet kunnen doorbreken.

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In Nederland krijg je die huurders er eigenlijk niet uit.

Wanneer je de huurder(s) een goed alternatief kunt bieden / een goed aanbod kunt doen waar zij mee accoord gaan omdat het aantrekkelijk is, is het geen kwestie van dat negatief geladen "er uit krijgen" maar zeggen zij hun huur vrijwillig op. Wat er, ook fiscaal, dan overeind blijft van een verkoopprijs voor de bewoonde waarde verdient alle aandacht. Eerst kopen, dan gaan onderhandelen? Of eerst onderhandelen met reël perspectief op vertrek van de huurder(s), en dan gaan kopen?

De huurbescherming is een groot goed, in vergelijking met praktijken van eigenaren en verhuurders in het verleden. Maar het "dringend eigen gebruik" lijkt mij hier ook niet op te gaan. Dus beter een mediator-advocaat dan een vecht-advocaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderhandelen kan natuurlijk altijd, volledig mee eens. "Er uit krijgen" zal m.i. niet op rechtmatige wijze lukken, "er uit kopen/ruilen/onderhandelen" kan misschien wel.

Leeftijd: 50

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je tikSimone Smile
Daar komt nog bij dat het ook iets heeft om naast het huis te wonen waar je vader in is geboren!!

Besloten om gewoon te gaan wachten totdat de huurders weg gaan... .
Heb dus een lange zit te gaan Rolling Eyes .

Bedankt voor alle hulp!!!!!

Groet Janneke
Janneke1975

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reageerde op het bericht van tikSimone, direct na de mijne. Zag pas later dat er veel meer berichten achter zijn gekomen, waarvoor uiteraard mijn dank!

Het is inderdaad voor mij de combi van mooie buurt, dichtbij mijn zus, het feit dat mijn vader er naast is geboren en een mooi bod. En tja, in de tussentijd ben ik verliefd geworden op het huis Razz .

Het zal dus inderdaad de keuze maken tussen of het gesprek aangaan met het risico dat ze evt geld ruiken en juist gaan wachten, of wachten totdat ze inderdaad weg gaan. In ieder geval wordt het wachten.
Ik ben in ieder geval 'blij' om te weten dat het bij mij geen dringend eigen gebruik is. Want dan zou ik misschien gaan wachten op iets waar helemaal geen sprake van is.

Dus nogmaals, veel dank!

Groet Janneke
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Janneke1975 schreef:
Ik ben in ieder geval 'blij' om te weten dat het bij mij geen dringend eigen gebruik is. Want dan zou ik misschien gaan wachten op iets waar helemaal geen sprake van is.

Houd er wel rekening mee dat wij ook maar studenten zijn en ondanks al jouw toelichting toch niet precies de omstandigheden kennen die jij wel kent. Een deskundig advocaat die de contracten kan doorlezen en misschien zelfs poolshoogte kan nemen kan meer zekerheid bieden.

Het zou m.i. alleen wel verkeerd zijn om de hoop te hebben dat een advocaat, wanneer je die maar voldoende betaalt, dit zaakje wel kan regelen (niet dat ik denk dat je dat denkt hoor). Dat kan alleen als er echt een goede grond is, bijvoorbeeld onverbeterlijk slecht huurderschap, of wanneer die zolder toch echt buiten de huur blijkt te vallen. Dus er is iets meer nodig dan alleen sympathie voor jouw situatie Wink.

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat jullie gelijk hebben en dan ben ik liever wat assertiever door zelf een beslissing te nemen ipv te wachten op iets wat allemaal maar onzeker is.

Ben dus echt blij met jullie input!!

Janneke

PS Zou als ik één van de huidige huurders was overigens ook geen boodschap hebben aan mijn situatie. Dus no hard feelings naar welke partij dan ook Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds