Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

voortijdig opzeggen van een 1 jarig huurcontract mogelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johndoe

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 17:08    Onderwerp: voortijdig opzeggen van een 1 jarig huurcontract mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon sinds 5 maanden in een gehorige studio (particuliere huur) in een oud huis dat is gesplitst in 3-en. Ik heb regelmatig overlast omdat mijn bovenburen vaak tot 4 uur snachts opwaren. Opzich zou dit geen probleem zijn maar omdat er tussen onze verdiepingen in alleen wat oude planken lagen hoorde ik continu gekraak/gebonk en kon letterlijk alle conversaties volgen. Hetzelfde probleem trouwens met de onderburen.

Nu heb ik al een aantal keren geklaagd hierover bij de huisbaas en er is sinds kort een pakketlaag met isolatie eronder aangebracht bij de bovenburen, maar eigenlijk heeft dit het probleem alleen maar erger gemaakt.

Omdat ik amper slaap geniet en ook geen verbetering meer verwacht zou ik erg graag verhuizen, probleem is dat mijn huurcontract pas over 7 maanden verloopt. Is er een legale manier om hier onderuit te komen zonder al te veel perikelen?

Laatst aangepast door johndoe op ma 12 feb 2007 12:39, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Particuliere huur of niet-particuliere huur maakt juridisch niets uit.
Je schrijft dat de huisbaas een pakketlaag met isolatie eronder heeft aangebracht. Hiermee erkent hij m.i. het probleem. Kun je in onderling overleg het huurcontract beëindigen?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eenvoudigst kom je ervan af wanneer je huisbaas instemt met voortijdige beëindiging van de huur. Heb je dit al geprobeerd? Leg gewoon uit dat de nieuwe vloer de problemen niet heeft verholpen, en dat je daarom wilt verhuizen. Ik kan me voorstellen dat je huisbaas het liever met een nieuwe huurder probeert dan opnieuw de vloer aan te pakken.

Lukt dit niet, dan kun je de huisbaas schriftelijk een termijn stellen om de problemen te verhelpen. Slaagt hij daar niet in, dan kun je de overeenkomst ontbinden. Op zich kan dit zonder rechterlijke tussenkomst. Er is dan echter wel de kans dat de huisbaas het niet met je eens is en jou voor de rechter daagt. Dan zal de rechter alsnog nagaan of jij in je recht stond bij het ontbinden van de overeenkomst.

Zoals je het beschrijft sta je m.i. wel in je recht, maar je moet het natuurlijk wel kunnen aantonen. Getuigenverklaringen van niet-familieleden zouden daarbij kunnen helpen, bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga inderdaad in onderling overleg proberen het huurcontract te beëindigen, maar ik zou graag "Wat achter de hand" willen hebben voor als de verhuurder dwars wil liggen. Mocht het zover komen en wil ik de overeenkomst ontbinden, hoe doe ik dit dan concreet?
Nebis

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt je huisbaas het beste eerst een brief sturen, waarin je hem in gebreke stelt. Hierin vertel je waarom je niet blij bent met de huidige situatie, en geef je je huisbaas een redelijke termijn om het probleem op te lossen. Komt je huisbaas deze termijn niet na, dan kun je de huurovereenkomst ontbinden door weer een brief te sturen aan de huisbaas, waarin je zegt dat je de huurovereenkomst ontbindt.
Verstuur e-mail
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johndoe, even als “ervaringsdeskundige” (ik huur zelf):

Ik weet niet of de verhuurder in gebreke is. Ik weet ook niet of je huurovereenkomst om deze reden kunt ontbinden. Het is een oud en gehorig huis. De rechter kan oordelen: dat moet je nemen, dat is eigen aan zo’n woning, het is geen constructiefout, de verhuurder is niet in gebreke, niemand kan verplicht worden ’s nachts in bed te liggen.

Doe ontzettende je best op ontbinding in overleg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds