Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 16:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oostenrijk: een rechter, een juriste en hun 3 kinderen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 17:27    Onderwerp: Oostenrijk: een rechter, een juriste en hun 3 kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

On-ge-loof-lijk nieuws uit Oostenrijk vandaan, waar een moeder haar 3 dochters 7 jaren van de buitenwereld weggehouden heeft nadat zij - kennelijk door haar echtscheiding - zeer depressief en "geknakt" raakte. Zij is juriste, hij is rechter. Zie o.m.
NOS
NRC
Kleine Zeitung
oe24.at

Pas toen een buurman de gemeentelijke authoriteiten dreigde voor de rechter te slepen omdat hij de situatie al jaren niet vertrouwde maar eerdere waarschuwingen genegeerd bleven, greep men in oktober 2005 in.
Het nieuws is zo lang stilgehouden ook op uitdrukkelijk verzoek van de vader, zodat de zwaar getraumatiseerde kinderen met rust gelaten zouden worden. Vader lijkt jaren om de tuin te zijn geleid want probeerde wel degelijk z'n dochters te zien te krijgen, juist ook via de rechter. Maar zeven jaren? Waar leg je de grens?
Leerplicht?
Moeder had toestemming tot het geven van zelf-onderricht. Maar de voorgeschreven toetsen werden nooit afgenomen, dus waar was de school? En waar de schoolkameraadjes en hun ouders; 3 kinderen nooit meer zien dat valt toch op?
Huisarts?
Nou, dat kan je in Nederland m.i. ook gebeuren: jaren niet bij je huisarts verschijnen zonder dat daar ooit een belletje gaat rinkelen.
Andere familieleden?
Met het herhaalde excuus dat de kinderen bij grootmoeder verbleven, zou je toch denken dat men na verloop van tijd eens bij die grootmoeder was langsgegaan?
Omwonenden?
Inderdaad is het aan de volharding van in ieder geval 1 buurman te danken dat dit misdrijf uiteindelijk aan het licht kwam. Maar uit de omschrijvingen van hoe de woning in de luxe buitenwijk erbij kwam te staan, valt niet te begrijpen waarom slechts 1 buurman de politie en authoriteiten zo op hun huid bleef zitten.

In Nederland is nog niet zo lang geleden de Wet BOPZ, dat ik dacht, aangepast. Afgezien van onze leerplichtwet (die hielp bij het meisje dat in Rotterdam door haar vader vermoord was ook geen zier), hoe gaat dat in Nederland? Als mensen hun ongerustheid komen uitspreken dat een bepaald kind of de kinderen uit een bepaald gezin nooit meer worden gezien?

mieke2

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 19:44    Onderwerp: topadvocaten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oostenrijkse minister wil nieuwe wetgeving na opsluiting meisjes
De Stentor, 12 febr.

Quote:
Op aandrang van de vader van de drie meisjes is de zaak door de jaren heen diverse keren voor de rechter geweest. Daar kwam de moeder dan met haar drie dochters naar toe. Uiterlijk was de verwaarlozing van de drie kinderen niet zichtbaar. Bovendien had de moeder altijd topadvocaten die haar verdedigden.

Bovendien had de moeder altijd topadvocaten die haar verdedigden.

Tópadvocaten! What's in a name...?
'k Zou me doodschamen als "topadvocaat" als je dit nieuws dan hoort.

.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom? Die persoon doet toch gewoon zijn/haar werk?
mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat zit zo Simone.
Niet gehinderd door enige werkelijke juridische opleiding, ben ik toch van oordeel dat een advocaat z'n cliënt en z'n zaak goed hoort te kennen. En al helemaal als je spreekt over "topadvocaten" (NB: advocaat m/v, natuurlijk).

En kijk dan eens naar wat hier door die jaren heen is gebeurd. Altijd, behalve de paar momenten bij de rechter (de zitting), waren de kinderen "ziek". En er waren veel aanwijzingen en verdenkingen, allemaal gecommuniceerd. Zoals de dierenarts (las ik) die tijden geleden al er op uit werd gestuurd om een verwaarloosde hond en een verwaarloosde kat bij dit gezin weg te halen, het stront-vervuilde huis zag en waarschuwde!

Als ik jou zo beluister, en dat meen ik niet onvriendelijk, dan zou een (top)advocaat in zaken waarbij een moeder bij herhaling dóór een rechter voor de kinderrechter gedaagd wordt, dat allemaal vanuit z'n bureaustoel moeten kunnen beoordelen en regelen? Ik vind van niet.

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De taak van de advocaat is niet de waarheid aan het ligt te brengen maar de belangen van de client (in dit geval de moeder) te behartigen (in dit geval zorgen dat zij voogdij over de kinderen behield). Vergelijkbaar met een strafpleiter die zijn client verdedigt ongeacht of client wel of niet die vierdubbele moord (of wat dan ook) heeft gepleegd...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

off topic: ik ben ineens erg blij dat ik niet zo veel verjaardagsfeestjes heb ....
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Want op verjaardagsfeestjes moet je als rechtenstudent permanent dit soort dingen "verantwoorden"? Laughing
Pet Shop Boys - Integral
mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Miriam,
Fout! Deze juristen hadden gezien de aard van de zaken zich weleens mogen afvragen of de belangen van de moeder ook de belangen van haar kinderen waren. Dat vind ik iets compleet anders, en ongetwijfeld zal de wet me daar gelijk in geven, dan dat een advocaat (strafpleiter) iemand verdedigt die van moord wordt verdacht. In het eerste geval waren er slachtoffers waar niemand een hand naar uitstak: drie kinderen! In jouw voorbeeld is het aan de rechter om te oordelen (ook of er evtl. kans op herhaling bestaat).

Hoe dan ook, er zijn nog veel onduidelijkheden en tegenstrijdigheden op dit moment. Zoals over schoolbezoek en toetsen maken. Maar dat het al jaren héél erg moet zijn geweest, is overduidelijk.
Over de moeder wordt gesteld dat zij geen enkel berouw toont. Dat is ook niet zo vreemd, ik ga er van uit dat zij zwaar psychisch gestoord is en dan ontbreekt inderdaad soms het vermogen om spijt of berouw te voelen. Dat mag je haar niet verwijten.

Maar hopelijk zullen we in de toekomst nog weleens horen hoe die "topadvocaten" zich hebben gevoeld toen in oktober 2005 er te lange leste een inval in de woning is gedaan. De advocaten die de moeder al die jaren beroepshalve de hand boven het hoofd hebben gehouden, ten koste van 3 minderjarigen, en vraag niet hoe die behandeld werden!
Geen mens zal er immers van uitgaan dat die juristen bij dit gezin überhaupt ook maar één keer over de vloer zijn gekomen sinds de gordijnen permanent dichtgingen en alle gloeilampen door moeder uit hun fittingen waren gedraaid in 1998. Om van de totale vervuiling nog maar te zwijgen. En niemand gelooft dat een advocaat die mishandeling en verwaarlozing zou mogen negeren, "omdat het zijn taak niet is om de waarheid aan het licht te brengen" om Miriam's woorden te gebruiken.
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:14    Onderwerp: Re: topadvocaten Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
Tópadvocaten! What's in a name...?
'k Zou me doodschamen als "topadvocaat" als je dit nieuws dan hoort.

Dit is mijn theorie waarbij uitzonderingen wel voor kunnen komen maar zeldzaam zijn.
Je hebt mensen met geweten en mensen zonder geweten.
De mensen zonder geweten zullen uiteindelijk tot de top van hun vakgebied gaan behoren. De mensen met geweten zullen hier heel hard voor moeten werken om vervolgens door gewetensbezwaren hun ambitie te verliezen of hun geweten weten uit te schakelen waardoor ze tot de 2de groep gaan behoren.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

School en familie hadden er inderdaad wat aan moeten doen, het is echt totaal absurd dat dit 7 jaar voort heeft kunnen duren...
Maar ik blijf er bij dat het niet de taak van de advocaat van de moeder was om hier wat aan het doen, en nee, ik denk niet dat de advocaat daar ooit geweest is, want ik heb nog nooit van een advocaat op huisbezoek gehoord.
Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat de vader niet meer heeft gedaan/ kunnen doen... Bijv. de kinderbescherming eens langs kunnen sturen o.i.d., of zelfs langs gaan, of aangifte doen bij de politie...
Pet Shop Boys - Integral
mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de kinderbescherming, jeugdzorg e.d.: gelezen (in het Duits) dat die alle machtigingen hadden, er meermalen aan de deur hebben gestaan maar dan werd er niet open gedaan. Ze rapporteerden vervolgens "cliënt was niet thuis". En al hadden ze jarenlang een rechterlijke machtiging om de deur te laten forceren en naar binnen te gaan: dat hebben stomweg nooit willen doen, zo ver gaan. Politie was ook bij herhaling gewaarschuwd door omwonenden, maar verdomde het om een onderzoek in te stellen.

In Oostenrijk kun je beter een hond of een kat zijn dan een kind. Want als je als huisdier in Linz ernstig verwaarloosd wordt, is er een dierenarts die je hoogstpersoonlijk op komt halen...

@ Michaelm
Ik kan je redenering wel volgen. En in het echte leven ken ik zelf ook wel diverse advocaten/pleiters die qua karakter en ethiek mijlenver van elkaar verschillen. Maar juist het feit dat hier drie onschuldige kinderen zo het slachtoffer bleven en bleven, maakt m.i. de term "topadvocaat" eerder een waarschuwing dan dat het ooit nog een compliment zou kunnen zijn, of waardering verdienen.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
Over de kinderbescherming, jeugdzorg e.d.: gelezen (in het Duits) dat die alle machtigingen hadden, er meermalen aan de deur hebben gestaan maar dan werd er niet open gedaan. Ze rapporteerden vervolgens "cliënt was niet thuis". En al hadden ze jarenlang een rechterlijke machtiging om de deur te laten forceren en naar binnen te gaan: dat hebben stomweg nooit willen doen, zo ver gaan. Politie was ook bij herhaling gewaarschuwd door omwonenden, maar verdomde het om een onderzoek in te stellen.

Dat is dus echt shockerend!! Maar dat betekend dus niet dat opeens de advocaat van de moeder verantwoordelijk is... En over de betekenis van "topadvocaat" kan je natuurlijk twisten..
Pet Shop Boys - Integral
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja ik denk dat de term 'top' niet wordt afgemeten aan de inhoud van de zaken maar meer aan het aantal gewonnen zaken oftewel de mate waarin het iemand lukt om in de spotlights te staan.

En dat er niet is verder gegaan om te proberen het huis in te gaan komt denk ik doordat de mensen die dat moesten doen zich door de titels van de ouders lieten misleiden of gewoon bang voor hun eigen hachje waren vanwege die titels. Dat lijkt mij persoonlijk het meest aannemelijke. Maar als het steeds dezelfde mensen waren die op huisbezoek gingen vind ik dit na 7 jaar eigenlijk ook geen reden meer.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds