Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 21:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke rechten heeft een verhuurder van een woning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
olga_wilhuis

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 20:37    Onderwerp: Welke rechten heeft een verhuurder van een woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben eigenaar van een etage woning. Deze is tijdelijk verhuurd vanwege mijn verblijf in het buitenland. Intussen is het tijdelijke huurcontract niet meer rechtsgeldig omdat de gestelde termijn voorbij is en het hier gaat om een standaard huurcontract.
Nu heb ik een nieuwe baan en kom terug naar Nederland. Per 01.04.2007 wil ik graag weer mijn woning betrekken (dringend eigen gebruik). Op 01.10.2006 heb ik de huur al opgezegd, 6 maanden van te voren. De huurder heeft meteen laten weten dat hij niet akkoord gaat met de huuropzegging. Ik heb hem aangeboden andere woonruimte voor hem te zoeken, een aantal maanden zonder huur te wonen, maar het enige dat hij wil is blijven, gelovend dat ik niet terug naar Nederland kom. De tijd begint te dringen en het idee onder de brug te slapen vind ik toch minder aantrekkelijk. Wat doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De huurder wist vooraf dat het om een tijdelijke situatie ging en dat is ook vastgelegd in het huurcontract?
olga_wilhuis

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, in zover wel, de overeenkomst werd eerst voor 1 jaar aangegaan.
ingaande op:
en lopende tot:

`Tijdens deze periode kan de huurder deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Tenzij een opzeggingstermijn van 2 maanden in acht wordt genomen.”diplomaten clausule”

3.2 Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging of verlenging dan loopt de overeenkomst niet door.

3.4 Na deze huurperiode verloopt deze huurovereenkomst. Met goedkeuring van de verhuurder kan dan eventueel een nieuwe huurperiode afgesproken worden. Deze zal dan telkens verlengd worden met 12 maanden.Bij verlenging van de huurovereenkomst wordt tevens de huurprijs aangepast op basis van de CPI index.`

Door mij is dus het huurcontract nooit officieel verlengd
Sad
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een huurovereenkomst "voor beperkte tijd" is eigenlijk niet anders dan een huurovereenkomst voor onbeperkte tijd die tijdens die beperkte tijd niet kan worden opgezegd (in dit geval: muv de diplomatenclausule). Zie art 7:271 BW. Afwijking bij overeenkomst is niet mogelijk (art 7:271 lid 6 BW).

Na die tijd kan wel worden opgezegd, maar wanneer de verhuurder opzegt en de huurder niet akkoord gaat, heeft zo'n opzegging pas werking wanneer de rechter met opzegging instemt (art 7:272 BW).

Je zult dus in ieder geval bij de rechter beëindiging van de huurovereenkomst moeten vorderen. Dit kan slechts op de gronden vermeld in de opzegging aan de huurder (art 7:273 BW).

De rechter kan zo'n vordering slechts toewijzen op één van de in art 7:274 BW genoemde gronden.

Ook van art 7:272 t/m 274 BW is afwijking ten nadele van de huurder niet mogelijk (art 7:282 BW).

Op zich zou er geen probleem zijn geweest als je precies na afloop van de oorspronkelijke periode daadwerkelijk zou zijn teruggekeerd in je woning, én je dit zo had bepaald in het contract (art 7:274 lid 1 sub b juncto lid 2 sub b BW). Daar lijkt het nu te laat voor.

Blijft over dringend eigen gebruik (art 7:274 lid 1 sub c BW). Dat komt goed uit, want dit heb je ook als reden opgegeven in de opzegging. Het is duidelijk dat niet ieder eigen gebruik ook dringend eigen gebruik is, maar wanneer hier precies aan is voldaan weet ik niet. In ieder geval zul je moeten aantonen dat jij duidelijk méér belang hebt bij opzegging dan de huurder heeft bij voortzetting. Lid 1 sub c stelt ook als voorwaarde dat blijkt dat de huidige huurder passende woonruimte kan verkrijgen.

Conclusie:
- de huurovereenkomst is wel degelijk nog steeds rechtsgeldig;
- artikel 3.2 is niet rechtsgeldig, artikel 3.4 alleen voor zover het de aanpassing van de huurprijs betreft;
- je zult de opzegging aan de rechter moeten voorleggen.

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu zegt de advocaat dat bij de opzegging niet voldaan is aan alle wettelijke criteria. Dit vind ik wel een beetje vreemd, daar we een voorbeeld van de huuropzegging bij het juridisch loket hebben gehaald. Wat klopt hier niet ?

HUURBEËINDIGINGSOVEREENKOMST

tussen:

....
als verhuurder(s)

en

....
als huurder

De ..... huurt een zelfstandige woning in het pand aan de ....... van ...... te .

De verhuurder wil een einde maken aan de huurovereenkomst met als reden dringend nodig voor eigen gebruik.

Partijen beëindigen de huurovereenkomst met wederzijds goedvinden en wel onder de volgende voorwaarden:

1. De huurovereenkomst zal op 1 .... 2007 eindigen conform de bepalingen in de huurovereenkomst.
2. Huurder zegt toe het gehuurde uiterlijk 31 .... 2007 te hebben ontruimd en verlaten.
3. Partijen verlenen elkaar na uitvoering van bovenstaande afspraken over en weer finale kwijting.

Behoudens tegenbericht binnen 3 weken, gaan we ervan uit dat de verhuurder akkoord gaat met het voorstel.

Plaats en datum:

(handtekening) (handtekening)
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat niet klopt is die termijn van 3 weken (in de wet staat 6 weken) als reactietermijn voor de huurder.

Overigens wel heel idioot dat het zo werkt met een tijdelijk huurcontract, waarbij voor beide partijen vooraf duidelijk is hoe het zit.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om precies te zijn zegt de wet dat de verhuurder binnen 6 weken akkoord moet gaan. Ik denk niet dat je dit kunt omzeilen via een "wie zwijgt stemt toe"-bepaling. Zie art 7:272 BW:
Quote:
1. Een opgezegde huurovereenkomst blijft, tenzij de huurder de overeenkomst heeft opgezegd of na de opzegging door de verhuurder schriftelijk in de beëindiging ervan heeft toegestemd, na de dag waartegen rechtsgeldig is opgezegd van rechtswege van kracht, tot de rechter onherroepelijk heeft beslist op een vordering van de verhuurder als in lid 2 bedoeld.

2. De verhuurder kan, indien hij zes weken na de opzegging niet van de huurder een schriftelijke mededeling heeft ontvangen dat hij in de beëindiging van de huurovereenkomst toestemt, op de gronden vermeld in de opzegging vorderen dat de rechter het tijdstip zal vaststellen waarop de huurovereenkomst zal eindigen.

Stilzwijgende toestemming is niet schriftelijk. De bepaling in de beëindigingsovereenkomst wijkt dus af van art 7:272 BW, en is daarmee niet rechtsgeldig gezien art 7:282 BW:
Quote:
Van de artikelen 272 tot en met 281 kan niet ten nadele van de huurder dan wel onderhuurder worden afgeweken.

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Overigens wel heel idioot dat het zo werkt met een tijdelijk huurcontract, waarbij voor beide partijen vooraf duidelijk is hoe het zit.

Dat heet huurbescherming Wink.

Zie ook hier en hier. Onder andere:
Quote:
7.4 Wat moet de huurder doen als de verhuurder de huur wil beëindigen en de huurder wil blijven zitten?

De huurder kan dan gewoon blijven zitten en de huur doorbetalen. Nadat de verhuurder de huur heeft opgezegd, kan de huurder binnen zes weken aan de verhuurder te kennen geven dat hij niet akkoord gaat. Een reactie van de huurder is niet verplicht. Als de huurder niet reageert, kan de verhuurder na die zes weken de huurder voor de kantonrechter dagvaarden om zo de huur te beëindigen op basis van één van de zes opzeggingsgronden. Niet reageren werkt dus niet in het nadeel van de huurder.

De wet geeft wel de mogelijkheid om je huis een jaar te verhuren voor wanneer je bijv. een jaar in het buitenland bent, maar dan moet dit goed zijn vastgelegd, en moet je na dat jaar ook echt terugkeren in de woning. Maar het is duidelijk dat het verhuren van een woning vrij riskant is wanneer je van plan bent dit slechts tijdelijk te doen.

Ik vind ook een stukje over dringend eigen gebruik.

Het is overigens niet mijn bedoeling de indruk te wekken het voor de huurder op te nemen of zo. Juridisch staat de huurder nu eenmaal vrij sterk.

Mij is eens een huurwoning geweigerd omdat ik Nederlander ben. De verhuurder was bang dat ik te goed op de hoogte zou zijn van de wet. Inmiddels is dat ook zo Wink.

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De wet geeft wel de mogelijkheid om je huis een jaar te verhuren voor wanneer je bijv. een jaar in het buitenland bent, maar dan moet dit goed zijn vastgelegd, en moet je na dat jaar ook echt terugkeren in de woning. Maar het is duidelijk dat het verhuren van een woning vrij riskant is wanneer je van plan bent dit slechts tijdelijk te doen.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom het zo moeilijk en riskant moet zijn voor een verhuurder zijn woning tijdelijk te verhuren. Dit zou toch alleen maar de flexibiliteit van de woningmarkt kunnen bevorderen? Veel mensen verhuren hun woning om deze reden dus NIET en voor mij was dit ook voor eens en voor altijd.

Ik ben op zoek naar belangenvereningen voor prive verhuurders zoals ik, met slechts 1 woning, die met hetzelfde probleem te maken hebben, dat ze hun huurder er niet uit krijgen. Weet iemand iets ?
[/quote]
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

olga_wilhuis schreef:
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom het zo moeilijk en riskant moet zijn voor een verhuurder zijn woning tijdelijk te verhuren. Dit zou toch alleen maar de flexibiliteit van de woningmarkt kunnen bevorderen? Veel mensen verhuren hun woning om deze reden dus NIET en voor mij was dit ook voor eens en voor altijd.

Dezelfde argumenten zijn van toepassing op het ontslagrecht. Uiteindelijk is het een politieke keuze.

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
olga_wilhuis schreef:

Dezelfde argumenten zijn van toepassing op het ontslagrecht. Uiteindelijk is het een politieke keuze.

Al is het in het arbeidsrecht beter geregeld met een tijdelijke verbintenis.
Overigens in dit kader, hoe zit het dan met anti-kraak wonen? Als de tijdelijke huurder dan ook niet op wil krassen?
Verstuur e-mail
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar gek dat als je vooraf bespreekt dat het tijdelijk gaat zijn, daar ook een datum aan verbonden zou zijn, dat je dan niet tijdelijk zou kunnen verhuren zonder problemen te krijgen.

En met een arbeidscontract heb je inderdaad niet voor niks een jaar contract of half jaar contract wat van rechtswege afloopt, dus waarom zou dat binnen het huurrecht niet ook zo kunnen zijn, mits het duidelijk vooraf afgesproken is?

Ik weet overigens niets van het huurrecht verder hoor.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben het met M. eens. Misschien moet je daarbij ook nog meenemen dat de huizen die op de particuliere markt worden aangeboden vaak duurder zijn, dus die huurders zijn een stuk minder "zwak". En juist bij het vergaren van een inkomen (heel essentieel, anders kun je bij wijze van spreken niet eens - al dan niet tijdelijk - een huis huren) zou het belangrijk zijn die zwakkere partij te beschermen. Dus ook ik snap die inconsequentie niet, zeker niet wanneer de woningmarkt krap is.

Mooi onderwerp voor een scriptie!
olga_wilhuis

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Misschien moet je daarbij ook nog meenemen dat de huizen die op de particuliere markt worden aangeboden vaak duurder zijn, dus die huurders zijn een stuk minder "zwak". En juist bij het vergaren van een inkomen (heel essentieel, anders kun je bij wijze van spreken niet eens - al dan niet tijdelijk - een huis huren) zou het belangrijk zijn die zwakkere partij te beschermen. Dus ook ik snap die inconsequentie niet, zeker niet wanneer de woningmarkt krap is.

Dat is nu ook de ironie van mijn zaak. Ik moet wegens mijn zwakke financiele positie terug in de woning. Terwijl mijn huurder, een hoog opgeleide man met een eigen zaak, advies geeft aan zijn clienten hoe ze nog meer huizen, boten en andere luxe artikelen kunnen kopen, zich heel gemakkelijk een andere woning kan permitteren. Ik ben dan wel eigenaar op papier van het huis, maar het allergrootste gedeelte is nog altijd van de bank. Dus wie is hier dan de sociaal zwakkere?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het persoonlijk meer een onderwerp voor de politiek, want de wet is er duidelijk genoeg over Wink. Nou ja, scriptie rechtseconomie kan ook wel.

lexine schreef:
Overigens in dit kader, hoe zit het dan met anti-kraak wonen? Als de tijdelijke huurder dan ook niet op wil krassen?

Wikipedia leert mij dat antikraak als volgt werkt: de eigenaar betaalt een antikraakbureau om antikrakers te vinden. De antikrakers betalen het antikraakbureau om het gebouw te mogen gebruiken, maar het antikraakbureau is dus niet de eigenaar van het gebouw. Van het huren van woonruimte zou dan geen sprake zijn, dus ook geen huurbescherming.

Op het eerste gezicht lijkt me dit juridisch wat twijfelachtig. Ik zou zeggen dat de antikrakers een huurovereenkomst hebben met het antikraakbureau. Dat het antikraakbureau niet uit hoofde van het eigenaar zijn bevoegd is om dat gebouw te verhuren lijkt me niet zo erg van belang...

Interessante kwestie dus Smile.

Een andere mogelijkheid om onder huurbescherming uit te komen is de Leegstandwet. B&W kan, onder een heel stel voorwaarden, een vergunning verlenen voor het huurbeschermingsloos verhuren van woonruimte.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds