|
Auteur |
Bericht |
amandaboone
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 02 feb 2007 14:24 Onderwerp: aansprakelijkheid werkgever |
|
|
Ik heb een vraag, ik kom er zelf toch niet helemaal uit.
Er is een werkgever die zijn werknemer aansprakelijk stelt voor vermissing van een apparaat (terwaarde van 2000 euro). Nu zegt de werknemer dat hij dat apparaat twee weken geleden al weer terug heeft gezet in het bedrijf van de werknemer. Er hoeft nooit iets afgetekend te worden als een apparaat terug wordt gezet, dus de werknemer volgde de normale gang van zaken. De werkgever daarentegen wil als de werknemer niet betaald aangifte van diefstal gaan doen, alleen gegrond op deze feiten. Is de werknemer inderdaad aansprakelijk? Of is dit gewoon voor de verzekering van de werkgever.
Vast bedankt,
Amanda |
|
|
|
 |
Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 03 feb 2007 0:18 Onderwerp: |
|
|
Een werkgever kan de schade door de vermissing, behoudens opzet of grove roekeloosheid, niet verhalen op zijn werknemer. Er vanuitgaande dat er geen opzet/grove roekeloosheid in het spel is, dan is de werknemer dus niet aansprakelijk jegens diens werkgever.
Het feit dat de werkgever mogelijk aangifte wil doen, kan erop duiden dat hij de schade bij zijn verzekeraar wil claimen. Echter op de 'gemiddelde' inventarisverzekering geldt er wel een zgn. 'braakvereiste'. Ik bespeur hier nog geen tekenen van braak, dus dat levert voor de polisdekking nog niet veel goed op. |
|
|
|
 |
|