|
Auteur |
Bericht |
rene50
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jan 2007 13:43 Onderwerp: bewindvoering |
|
|
mijn broer is in 2005 bewindvoerder geworden.Mijn ouders zijn in 2006 in een verpleeghuius gekomen.
het huis wordt nu te koop aangeboden.
is het zo dat alle 3 kinderen er zijn 3 kinderen) het ermee eens moeten zijn om een bod te accepteren,of kan de broer in zijn eentje ja zeggen tegen het bod.
Moet er sprake zijn van dat alle 3 moeten tekenen voor accoord van de verkoop of is de meerderheid dus 2 vd 3 voldoende. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 25 jan 2007 14:21 Onderwerp: Re: bewindvoering |
|
|
rene50 schreef: | mijn broer is in 2005 bewindvoerder geworden.Mijn ouders zijn in 2006 in een verpleeghuius gekomen.
het huis wordt nu te koop aangeboden.
is het zo dat alle 3 kinderen er zijn 3 kinderen) het ermee eens moeten zijn om een bod te accepteren,of kan de broer in zijn eentje ja zeggen tegen het bod.
Moet er sprake zijn van dat alle 3 moeten tekenen voor accoord van de verkoop of is de meerderheid dus 2 vd 3 voldoende. |
De kinderen hebben, formeel gezien, niets te zeggen over het vermogen van de ouders. De bewindvoerder heeft, als het goed is, toestemming van de rechter nodig. (dat laatste is even zo uit mijn hoofd) |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 25 jan 2007 16:48 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is staat ook in de openbare registers genoteerd dat de broer bewindvoerder is, zie art. 1:436 lid 3. Hij is dus bevoegd om het huis te verkopen, maar inderdaad: met toestemming van de rechter (aangezien de ouders daar waarschijnlijk niet meer toe in staat zijn):
Quote: | Artikel 441 van Boek 1 BW
1. Tijdens het bewind vertegenwoordigt de bewindvoerder bij de vervulling van zijn taak de rechthebbende in en buiten rechte. De bewindvoerder draagt zorg voor een doelmatige belegging van het vermogen van de rechthebbende, voor zover dit onder het bewind staat en niet besteed behoort te worden voor een voldoende verzorging van de rechthebbende.
2. Hij behoeft echter toestemming van de rechthebbende of, indien deze daartoe niet in staat of weigerachtig is, machtiging van de kantonrechter voor de volgende handelingen:
a. beschikken en aangaan van overeenkomsten tot beschikking over een onder het bewind staand goed, tenzij de handeling als een gewone beheersdaad kan worden beschouwd of krachtens rechterlijk bevel geschiedt;
(....)
f. andere bij de instelling van het bewind of nadien aangewezen handelingen.
3. De kantonrechter kan ook aan de bewindvoerder een doorlopende machtiging met zodanige voorwaarden als hij geraden acht, verlenen om handelingen als in het vorige lid bedoeld te verrichten en een verleende machtiging te allen tijde wijzigen of intrekken.
|
_________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|