Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 9:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslagrecht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RobertV

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 17:22    Onderwerp: ontslagrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok hier een korte uitlegWerknemer is ziek en komt daardoor in WAO voor 20% (concreet betekende dit ipv een volledige 5 daagse werkweek terug naar een vierdaagse werkweek, Salaris terug naar 4/5 van normale salaris maar door WAO en aanvullende WAO gat verzekering was het verschil slechts -10 euro per dag)
En nu komt het , het salaris van de werknemer is door de werkgever natuurlijk aangepast maar het contract niet. Dit was na een gesprek niet nodig want het salaris werd immers al aangepast. Waar gaat het mij om?
Is de werkgever verplicht bij een salaris aanpassing zoals bovengenoemd het contract aan te passen of is dit iets waar de werknemer om moet vragen.
In dit geval is het zo dat er door werkgever aan werknemer is vertelt dat een contractsaanpassing niet nodig was omdat uit de salarisverandering de veranderde arveidsomstandigheden zouden blijken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie eigenlijk niet direct in waarom een contractsaanpassing nodig zou zijn. De werknemer is niet in staat het volledige contract na te komen en krijgt daarom een proportioneel verlaagd salaris met daarboven een (aangevulde) WAO-uitkering. Mocht de werknemer herstellen, dan kan weer gewoon volgens het contract gewerkt worden.

Er is dus geen verplichting om het contract aan te passen en m.i. ook geen reden. Wel kan ik me iets voorstellen bij het op papier zetten van de huidige afspraken voor zolang de huidige situatie voortduurt. Wat je mondeling afspreekt is overigens ook gewoon rechtsgeldig, bovendien kun je wijzen op de manier waarop nu aan de arbeidsovereenkomst invulling wordt gegeven (wat de werkgever terecht al opmerkt). Het lijkt me voor de werknemer trouwens niet gunstig wanneer deze een aangepast contract tekent voor 4 dagen in de week.

Het is anders als de huidige afspraken niet direct voortvloeien uit de "20%-arbeidsongeschiktheid".

Er zitten hier op het forum ook wat echte arbeidsrechtdeskundigen die het bovenstaande wellicht willen tegenspreken.

Leeftijd: 65

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zie eigenlijk niet direct in waarom een contractsaanpassing nodig zou zijn. De werknemer is niet in staat het volledige contract na te komen en krijgt daarom een proportioneel verlaagd salaris met daarboven een (aangevulde) WAO-uitkering. Mocht de werknemer herstellen, dan kan weer gewoon volgens het contract gewerkt worden.

Er is dus geen verplichting om het contract aan te passen en m.i. ook geen reden. Wel kan ik me iets voorstellen bij het op papier zetten van de huidige afspraken voor zolang de huidige situatie voortduurt. Wat je mondeling afspreekt is overigens ook gewoon rechtsgeldig, bovendien kun je wijzen op de manier waarop nu aan de arbeidsovereenkomst invulling wordt gegeven (wat de werkgever terecht al opmerkt). Het lijkt me voor de werknemer trouwens niet gunstig wanneer deze een aangepast contract tekent voor 4 dagen in de week.

Het is anders als de huidige afspraken niet direct voortvloeien uit de "20%-arbeidsongeschiktheid".

Er zitten hier op het forum ook wat echte arbeidsrechtdeskundigen die het bovenstaande wellicht willen tegenspreken.

waar het in dit geval om gaat is dat de werkgever een ontslagvergunning haaft aan gevraagd en gekregen, dit op basis van economische gronden..
De WAO periode (ca 1 jaar) wordt nu aangemeld als zijnde een 'nog steeds ziek periode' terwijl salaris al die tijd was aangepast naar de genoemde 80 % (ter info een WAO plaatsing duurt 5 jaar).
de zaak is voor de rechter geweest, waarbij de eerste rechter heeft geoordeeld dat de werkgever in zijn gelijk stond. De werkgever heeft echter beroep aangetekend tegen deze beslissing en heeft in beroep gewonnen. Nu rest de werknemer alleen nog een bodemprocedure.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RobertV schreef:
waar het in dit geval om gaat is dat de werkgever een ontslagvergunning haaft aan gevraagd en gekregen, dit op basis van economische gronden..
De WAO periode (ca 1 jaar) wordt nu aangemeld als zijnde een 'nog steeds ziek periode' terwijl salaris al die tijd was aangepast naar de genoemde 80 % (ter info een WAO plaatsing duurt 5 jaar).

Dáár had ik inderdaad nog niet aan gedacht!
Alleen begrijp ik het nu niet zo goed meer, misschien wegens gebrek aan kennis over de WAO (bij arbeidsrecht behandelden we de WIA). Als ik me niet vergis zit je dat eerste jaar nog helemaal niet in de WAO, evenmin als in het 2e jaar.

Quote:
de zaak is voor de rechter geweest, waarbij de eerste rechter heeft geoordeeld dat de werkgever in zijn gelijk stond. De werkgever heeft echter beroep aangetekend tegen deze beslissing en heeft in beroep gewonnen. Nu rest de werknemer alleen nog een bodemprocedure.

In de eerste zin bedoel je waarschijnlijk "werknemer" ipv "werkgever".

Kun je het ziekteverloop nog eens uitleggen (ik bedoel natuurlijk niet de medische kant)?

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het contract nog steeds op basis van 100% is, dan is dat toch alleen maar gunstig voor de werknemer in het geval van een ontslagprocedure?

Of bedoel je dat hij niet zou mogen ontslaan omdat de werknemer voor een deel van de tijd (20%) ziek is?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 30 dec 2006 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Of bedoel je dat hij niet zou mogen ontslaan omdat de werknemer voor een deel van de tijd (20%) ziek is?

Zoals ik het begreep was het een verwijzing naar de regel dat een werkgever iemand na 2 jaar ziekte mag ontslaan (al weet ik nu even niet hoe hard die regel is). Voor de ziektewet ben je ook ziek als je maar voor 1% bent uitgeschakeld. Maar mijn huidige voorstelling van zaken in deze casus is niet erg consistent, hopelijk komt er nog verduidelijking...

Inderdaad lijkt me 100% in het algemeen juist gunstig.

Wat ik me kan voorstellen is dat iemand die voor 20% niet kan werken, zijn contract laat terugbrengen tot 80%. Dan blijft hij uit de ziektewet, en daarmee uit de WIA. Maar waarom dit nuttig zou zijn vraag ik me sterk af, je geeft er juist je rechten (op geld, op reïntegratie) mee op.

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor veel dingen is het inderdaad juist gunstig om het contract te laten zoals het was.
De casus is mij daarom niet geheel duidelijk. Bijv:
- Hoe lang was de werknemer al ziek, incl. die WAO-periode?
- Om welke reden is de zaak voor de rechter geweest? Kennelijk onredelijk ontslag/onterecht ontslagen tijdens ziekte? Kort geding? (Omdat je spreekt over een bodemprocedure). Kun je er sowieso wat meer over vertellen, o.a. waarom de rechter de werkgever de 2e keer gelijk gegeven heeft?

Leeftijd: 55
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt dus een arbeidscontract en een uitkering.

Als er geen rechtsgeldig ontslag is gevolgd na de twee jaar ziekte is er nog steeds een volledige arbeidsovereenkomst. Wel kan de werkgever de inkomsten uit de uitkering in mindering brengen op het salaris, voorzover ie althans überhaupt over het deel dat je arbeidsongeschikt bent nog zou doorbetalen.

De arbeidsovereenkomst kan ook met wederzijds goedvinden worden aangepast aan de feitelijke situatie. In dat geval hou je dus een deeltijdarbeidsovereenkomst en een uitkering over. Voor die deeltijdarbeidsovereenkomst, waarvoor je dus kennelijk niet arbeidsongeschikt bent, kan er gewoon ontslag worden gevraagd.

Zoals ik je vraag lees; betrokkene is 80% arbeidsgeschikt en 20% arbeidsongeschikt. Na twee jaar (vroeger 1 jaar) stopt de loondoorbetalingsplicht sowieso. Het sec aanpassen van de betaling heeft m.i. dus geen gevolgen voor het contract; je blijft voor die 100% in dienst indien voor die 20% arbeidsongeschiktheid geen ontslag is gevolgd. Vroeger, en daar hebben we het hier denk ik over, was de juiste procedure geweest een deeltijdontslag aanvragen bij CWI, c.q. een volledig ontslag met de premisse iemand weer voor 80% in dienst te nemen. Als dat niet is gebeurd, of asl het contract niet met wederzijds goedvinden is aangepast, is betrokkene nog steeds voor 100% in dienst.

Je geeft echter ook aan dat er ontslag is gevraagd op bedrijfseconomische gronden. Uit je verhaal maak ik ook op dat er ook al langer dan twee jaar sprake is van arbeidsongeschiktheid.

De arbeidsongeschiktheid staat na die twee jaar niet in de weg aan het verlenen van zo'n ontslag. Dat is dus als het contract niet is aangepast. Als het contract wel is aangepast ben je voor je werkgever niet arbeidsongeschikt en staat wederom niets een ontslag op bedrijfseconomische gronden in de weg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds