Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 13:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag ik ontslagen worden als ik toch met vakantie ga ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zonnebril

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 20:17    Onderwerp: Mag ik ontslagen worden als ik toch met vakantie ga ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik ben laura en ben 24 jaar.
ik heb het volgende probleem op het werk en hoop dat jullie mij advies willen/kunnen geven.

De situatie is als volgende:

Ik ben nu 3 mnd zwanger en heb al een jaar last van mn rug.
Ik ben nog jong dus ik had steeds zoiets van "dat gaat vanzelf wel weer over, niet zeuren en doorgaan".
Ik loop hiervoor ook al een jaar bij ceasartherapeute en fysio.

Nu ik zwanger ben geraakt zijn mn klachten toegenomen en valt het niet mee om mn werk uit te voeren, ik doe schoonmaakwerk dus dat is niet het aller lichtste werk.

Ik heb voor 5 weken terug vakantie aangevraagd bij mn baas om samen met mn ouders en mn gezin de kerst in italie door te brengen.
dit ook wegens het feit dat ik met mn man heb besloten dat we deze zomer niet op vakantie gaan want dan zou de baby pas een maandje oud zijn, en we denken dat het praktischer is om dan met een baby thuis te zijn.

Ik heb toestemming gekregen.
Dus reis geboekt en ik was natuurlijk helemaal gelukkig. (ik zie mn ouders maar een keer per jaar dus het zou een mooie kerst worden)

Nu heb ik zodanig last van mn rug gekregen dat ik op dit moment mn werk niet meer kan uitvoeren en ook de arbo arts heeft mij aangeraden even rust te houden. (ik ben 3 wk ziek en ben al 3 keer bij de arbo geweest op verzoek van de baas)

tot mijn verbazing kreeg ik vandaag aangetekende brief van mn werkgever met de mededeling dat HIJ ( er staat niet i.o. met de arboarts)
het niet bevordelijk vindt voor mn herstel om op vakantie te gaan.
dus geen toestemming!
Daarbij komt ook nog eens dat als ik WEL ga, ik op staande voet ontslag kan krijgen!

Ik ben hier dus nogal verdrietig over want het lijkt mij geen goede reden daar ik denk dat het juist beter voor me zal zijn want ik kan dan twee weken volledige rust nemen en hoef niet een huishouden te runnen want mn moeder kookt, strijkt,wast, lapt ramen etc etc..
ik hoef dus daar helemaal niets te doen!

Tevens heb ik vandaag contact gehad met mijn arbo arts en die stelt het volgende:
"ik ga u hier geen advies over geven want het is iets tussen u en uw baas"
'" ik heb tegen uw baas gezegd dat uw situatie niet zal verbeteren daar u zwanger bent en ik dus geen aanleiding zie dat uw vakantie u kan helpen bij uw rugproblemen te verbeteren want die worden immers erger omdat u zwanger bent".

Wie kan me een advies geven of heeft ervaring hiermee?

vast heel veel dank!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft er feitelijk niks mee te maken *waar* jij ziek gaat zitten zijn, mits dit geen negatieve gevolgen heeft voor je herstel.

Ziekte is geen belemmering voor vakantie, ondanks dat het ontzettend onrechtvaardig op de werkgever over zal komen dat iemand te ziek is om te werken, maar niet te ziek is om een lange reis te maken en van vakantie te genieten.
Bekijk de homepage
zonnebril

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ondertussen een brief gehad van het uwv en krijg nu ziektewetuitkering.
Deze uitkering wordt wel door de baas betaalt maar die krijgt geld van het uwv.

Zou ik nu wettelijk gezien nog onder mijn baas vallen, omdat hij uiteindelijk betaalt, of zou ik nu toestemming moeten hebben van het uwv omdat hun nu mijn salaris betalen?

Vast bedankt voor de reacties!!!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit voor je gevonden:
Quote:
Ontvangt u ziekengeld van UWV en wilt u tijdens uw ziekte op vakantie of een lang weekend weg? Geef dit dan op tijd door via UWV Telefoon Werknemers, 0900 – 9294 (lokaal tarief). Blijft u binnen Nederland, geef dan voor uw vertrek uw vakantieadres in Nederland aan ons door. Als u naar het buitenland gaat, vraag dan minimaal twee weken van tevoren om toestemming aan UWV. Bel ook dan UWV Telefoon Werknemers.

en
Quote:
Vakantie in het buitenland
Voor vakantie in het buitenland moet u toestemming hebben van UWV. UWV kan als voorwaarde stellen dat u zich op een bepaalde datum bij een verzekeringsarts meldt.
Als UWV de vakantie niet bevorderlijk voor uw herstel vindt, kan UWV toestemming weigeren. Gaat u dan toch met vakantie, dan kan uw uitkering gekort of tijdelijk niet uitbetaald worden.

en een brochure
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje raar verhaal van die arbo-arts, want hij lijkt er ongeveer mee te stellen dat je niet op vakantie zou mogen gaan omdat je situatie daar niet mee verbetert.

Maar eigenlijk geeft hij ook gewoon aan dat je toestand er niet door verslechtert omdat je toestand vooral verergerd wordt doordat je zwanger bent. En of je zwanger bent in Nederland of elders, dat maakt in principe geen verschil tenzij je gekke dingen gaat doen op vakantie.

Ik kan me voorstellen dat de werkgever van je verlangt dat je tijdens je vakantie gewoon rust houdt en geen uitbundige dingen gaat doen, maar als er verder geen verslechtering van je toestand door zou moeten optreden zou het geen probleem mogen zijn.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2006 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bel maandag maar gewoon even het UWV om even precies na te vragen hoe het zit. Eventueel zou je ook nog een op schrift gezette second opinion (bijv. van je huisarts of de gynaecoloog) kunnen vragen.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 21 dec 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk als verzuimcoördinator bij een groot schoonmaakbedrijf in Utrecht en ik snap weinig van deze opstelling. Maar ik ken natuurlijk ook niet alle details. Ik ga er van uit dat je vaker ziek bent als een werkgever zo reageert, of het is wel een heel vervelende werkgever.

Hij kan in ieder geval enkel de toestemming intrekken wegens zwaarwegende belangen, en ook dan is ie overigens schadeplichtig. Zwaarwegende belangen zijn er niet voor hem. Jij bent immers toch wel ziek, je wordt ook niet beter vanwege je zwangerschap, dus of je thuis of op vakantie ziek zit te zijn is om 't even. En verder wordt je loon overgenomen door UWV. Zolang de bedrijfsarts het vanuit medisch oogpunt niet onverantwoord vind, en dat lijkt ie inderdaad te vinden, en er de komende weken/maanden geen vooruitzicht bestaat op herstel heeft je werkgever geen poot om op te staan.

Dat je werkgever het niet bevorderlijk acht voor je herstel, dat mag en dat kan, maar je werkgever is geen medicus.

Een ontslag zal bij een rechter naar mijn mening geen stand houden.
zonnebril

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Nou ik ben eruiteindelijk uitgekomen en heb 12 vakantiedagen in moeten leveren voor mijn vakantie (die maar 9 dagen zou moeten kosten)
Hij heeft dus 3 dg van me gestolen!!

Ik ben er maar mee akkoord gegaan want ik had geen zin in al het gezeik.
Heb me er maar bij neergelegt.

Ben intussen al weer thuis en heb een heerlijke vakantie gehad.

En nee, ik werk er al 3 jaar en ben 2 keer ziek geweest , in totaal 5 werkdagen!!

Het was gewoon een geld kwestie!

al hij zich gelukkig voelt met deze extra dagen dan doet hij maar!

bedankt voor jullie reacties!!

ciao
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds