Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 12:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

recht op inzage klacht?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006 14:04    Onderwerp: recht op inzage klacht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen,

Buurman heeft een klacht over ingediend bij de verhuurder.
De procedure is schriftelijk.
Heeft men recht op een kopie van de klacht.
Ik wil het graag zelf lezen; ik vertrouw geen citaten die ik niet eigenhandig uit de context heb gerukt.

Very Happy

Laatst aangepast door JetKroket op ma 18 jun 2007 0:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MechteldvanderVleuten

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 14 jan 2007 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Jet,

volgens mij heb je geen recht op een afschrift. Ik werk bij een woningbouwvereniging, en wij doen het in ieder geval niet. Wel geven we inhoudelijk de klacht weer.

Wel is het zo dat als het tot een rechtszaak komt, je automatisch alle stukken via je advocaat te zien krijgt, maar dat weet je misschien al .... omdat je bericht van oktober dateert.

Groetjes,
Mechteld.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens is de woningbouwvereniging verplicht mij te informeren over de persoonsgegevens die ze verwerken en als ze de informatie buiten om hebben verkregen hebben ze een informatieplicht. Ik hebt het recht op basis van artikel 35 van de WBP, de woningbouwvereniging om informatie te verzoeken.

Dus een afschrift verschaffen, anders citeren.

Ook wel logisch hè? Als iemand iets te snotteren heeft, dat je jezelf kunt verdedigen. Sommige mensen kramen van alles over een ander uit. Dan is er eerder sprake van laster en/of smaad.

Je schreef:
Wel is het zo dat als het tot een rechtszaak komt, je automatisch alle stukken via je advocaat te zien krijgt, maar dat weet je misschien al .... omdat je bericht van oktober dateert.

Jammer dat je de indiener van een klacht vereenzelvigt met de "goede" in het spel en de huurder waarover een klacht is ingediend met de "kwade"in het spel. Je weet, als werkend voor een woningbouwvereniging toch wel dat criminele, psychiatrische, verslaafde mensen deel uitmaken van je huurders. Dergelijk spul kan toch nergens anders terecht.

Laatst aangepast door JetKroket op ma 15 jan 2007 13:06, in totaal 1 keer bewerkt
lexine

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens is de woningbouwvereniging verplicht mij te informeren over de persoonsgegevens die ze verwerken en als ze de informatie buiten om hebben verkregen hebben ze een informatieplicht. Ik hebt het recht op basis van artikel 35 van de WBP, de woningbouwvereniging om informatie te verzoeken.

Dus een afschrift verschaffen, anders citeren.

Ook wel logisch hè? Als iemand iets te snotteren heeft, dat je jezelf kunt verdedigen. Sommige mensen kramen in psychose van alles over een ander uit. Dan is er eerder sprake van laster en/of smaad.

Je schreef:

Dit was niet aan de orde!

Geef je zelf het antwoord. Overigens, op grond van WBP, is het lastig voor woningbouwvereniging om jou inzage in de klacht perse te geven. Pas als de WBV actie onderneemt moeten zij in alle relevante stukken complete inzage geven. Het enige punt is dat de WBV bepaalt wat relevant is.

IS het overigens een beetje goed afgelopen?
Verstuur e-mail
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexine,
Ik begrijp het niet.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor iedereen die belangstelling heeft voor dit onderwerp, het wordt erg veel bekeken:

Google, trefwoord wet bescherming persoonsgegevens,
Wet Bescherming Persoonsgegevens – actuele tekst, home.planet.nl.
Hoofdstuk 5 en 6.

Google, trefwoord wet bescherming persoonsgegevens,
College Bescherming Persoonsgegevens, www.cpbweb.nl
veelgestelde vragen, betrokkene, inzagerecht, het recht op inzage.
MechteldvanderVleuten

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Jammer dat je de indiener van een klacht vereenzelvigt met de "goede" in het spel en de huurder waarover een klacht is ingediend met de "kwade"in het spel. Je weet, als werkend voor een woningbouwvereniging toch wel dat criminele, psychiatrische, verslaafde mensen deel uitmaken van je huurders. Dergelijk spul kan toch nergens anders terecht.

Jammer dat je mijn reactie zo negatief oppakt, zo is ie helemaal niet bedoeld. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat als er een situatie is waar buren langere tijd hinder van elkaar ondervinden, er door diverse partijen brieven geschreven worden naar de corporatie, en dat er dan vroeg of laat een zaak van komt omdat het de corporatie en partijen niet lukt om er minnelijk uit te komen. En wie er dan de goede is en wie de kwade is niet aan de corporatie om te bepalen, maar aan de rechter. De corporatie heeft er, net als de bewoners, het meeste baat bij wanneer mensen gewoon prettig kunnen wonen.
En omdat het al in oktober speelde, was het mogelijk geweest dat het inmiddels zo ver gekomen was.

Hoe dan ook: ik hoop voor jou dat de situatie inmiddels beter is geworden of anders snel beter wordt, want het is niet prettig als het niet lekker loopt met de buren. Daarvoor woon je te dicht bij elkaar.

Groetjes,
Mechteld.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag was of er recht bestaat op een kopie van de klacht.

(De vraag is inmiddels met ja beantwoord).
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
(De vraag is inmiddels met ja beantwoord).

Door jou, of door de woningbouwvereniging?

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona, door mij.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me dat hier een objectieve grond is om volledige inzage te weigeren. Zie de pagina op www.cbpweb.nl waar je naar verwijst, onder "Redenen om te weigeren" en ook onder "Praktische uitwerking inzagerecht". Het gaat hier ook om informatie van/over iemand anders.

Je krijgt m.i. al voldoende informatie over de klacht. De woningbouwvereniging heeft er ook geen belang bij deze uit zijn verband te trekken. Het gaat er juist om te komen tot een oplossing. Als je daarin gaat porren helpt dat niet. Probeer de zaak ook eens door een objectieve bril te bekijken.

Maar natuurlijk gaat op deze reactie een uitdraai van de wet bescherming persoonsgegevens komen...

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides schreef
Quote:
Je krijgt m.i. al voldoende informatie over de klacht. De woningbouwvereniging heeft er ook geen belang bij deze uit zijn verband te trekken. Het gaat er juist om te komen tot een oplossing. Als je daarin gaat porren helpt dat niet. Probeer de zaak ook eens door een objectieve bril te bekijken.

Ik vraag me af hoe je hieraan komt! Er klopt niets van!

Quote:
Lijkt me dat hier een objectieve grond is om volledige inzage te weigeren. Zie de pagina op www.cbpweb.nl waar je naar verwijst, onder "Redenen om te weigeren" en ook onder "Praktische uitwerking inzagerecht". Het gaat hier ook om informatie van/over iemand anders.

Het gaat over mij en op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn ze wel degelijk verplicht.

Bona, je hebt het niet altijd goed!

Laatst aangepast door JetKroket op ma 18 jun 2007 0:04, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Ik vraag me af hoe je hieraan komt! Er klopt niets van!

Je hebt geen samenvatting gehad van de klacht? Vertel dan eens wat ze je wel verteld hebben?

JetKroket schreef:
Het gaat over mij en op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn ze wel degelijk verplicht.

Het is een klacht van een ander over jou. De klacht zegt daarmee ook iets over die andere persoon. De website geeft aan dat dit voldoende reden kan zijn je geen volledige inzage te geven. Je kunt dit ontkennen, maar het staat er wel.

Maar wijs anders even de precieze bepaling aan van de Wbp waar je je op beroept.

(Art 39 lid 1 Wbp vermeldt nog een guldenbedrag Shocked)

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je schreef:
Je hebt een samenvatting gehad van de klacht? Vertel dan eens wat ze je wel verteld hebben?

Ze hebben me niets verteld!

Ik vraag me nog steeds af hoe je hieraan komt!

Het is een klacht van een ander over mij. De klacht zegt daarmee ook iets over mij. De website geeft aan dat dit voldoende reden kan zij me volledige inzage te geven. Je kunt dit ontkennen, maar het staat er wel!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat van die guldens was me vorige week ook al opgevallen ... haha... Stomtoevallig ben ik voor mij werk even intensief met dit onderwerp bezig geweest, vandaar.

Jet, hoe weet jij dat buurman over je geklaagd heeft? Heeft de wbv jou dat verteld?

Terug naar je vraag: mij bekruipt het gevoel dat je de wet te letterlijk wilt lezen v.w.b. je recht op inzage en wat je dan zou mogen zien. Mij staat bij (maar ik kan maar niet terugvinden waar ik dat gelezen heb) dat in het geval van een klachtenprocedure juist heel goed gewaarborgd moet zijn dat de inhoud niet zomaar verder komt dan de persoon die de klacht registreert.
Denk bijvoorbeeld aan een klokkenluidersregling binnen een organisatie. De klacht fungeert als signaal, maar het kan voor de melder heel nadelig zijn als de persoon waarover iets gemeld wordt meteen inzicht krijgt in wat er allemaal gezegd of geschreven is en door wie. En dat frustreert weer wat je als organisatie graag wilt: dat mensen het wél melden als er een probleem is.

De insteek in zo'n geval is dan volgens mij dat men naar aanleiding van de melding of klacht zelf de kwestie gaat onderzoeken. Ik vermoed zo dat dat bij jou ook zo zal zijn.

Wat zegt jouw woningbouwvereniging er over?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds