|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 19:23 Onderwerp: Garantiebetaling bij product |
|
|
Hoi,
Ik heb verleden jaar een laptop aangeschaft, deze had opeens problemen en nu is die stuk. Dit gebeurde ongeveer een maand nadat de garantie van een jaar verstreken was. Ik ben daarom terug naar de winkel geweest en heb gevraagd of ze hem wilden repareren. Nu hebben ze dat gedaan, maar willen ze het volle pond aan reparatiekosten. Nu lees ik regelmatig de consumentenbondgids en heb ik begrepen dat ik ongeveer 1/4 van de reparatiekosten hoor te betalen. (levensduur is 4 jaar). In hoeverre klopt dit?
En wat kan ik doen als de winkel weigert akkoord te gaan en m'n laptop niet teruggeeft voordat ik betaal? |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 19:43 Onderwerp: |
|
|
Hoi!
De laptop hoort langer mee te gaan dan een jaar, zoals je zelf al aangeeft. Bij een levensduur van 4 jaar is het inderdaad redelijk dat je een gedeelte van de reparatiekosten betaalt. Laat je in ieder geval niet afschepen bij de winkel waar je de laptop gekocht hebt! De garantie van een jaar die ze geven is leuk, maar wettelijk gezien heb je in dit geval meer rechten. (wat er dus ook in het garantiebewijs staat.)
(Ik ga er wel even van uit dat je geen gekke dingen met de laptop hebt gedaan, het bovenstaande geldt alleen als je de laptop gebruikt hebt zoals normaal is voor een laptop.)
Je staat vrij sterk, dus als je laat merken dat je weet waar je het over hebt zal het denk ik niet gebeuren dat je de laptop niet terugkrijgt. Als ze erg moeilijk doen kan je altijd even langs gaan bij een bureau voor rechtshulp of iets dergelijks. Dat helpt vaak wel!
Succes ermee! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 22:23 Onderwerp: |
|
|
Hé, garantie en consumentenkoop, da's mijn ding..
Volgens de onbegrijpelijke wettelijke bepaling van BW 7:17 e.v. is de leverancier verantwoordelijk wanneer blijkt dat het gekochte niet voldoet aan de redelijke verwachtingen zoals de koper die tijdens de koop had. Onbegrijpelijk, want de wetgever heeft daarmee bedoeld aan te geven dat dit geldt voor de normale levensduur van het gekochte.
Dit is een variatie op de termijn van twee jaar, zoals de richtlijn Consumentenkoop (99/44/EG) die kent.
Wat uit die richtlijn heel belangrijk is, is dat een reparatie 'zonder kosten en zonder ernstige overlast' uitgevoerd moet worden.
Wat betreft het delen van de reparatiekosten: dat is *alleen* aan de orde wanneer de reparatie de levensduur of waarde van het apparaat vergroot ten opzichte van de reële verwachting zoals die bestond ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst.
Wat je kunt doen als ze de reparatie niet gratis doen ? Dreigen met jurist / advocaat en als dat nog niet helpt, een procedure aanspannen. Zeker binnen de termijn van 2 jaar win je dat absoluut. |
|
|
|
 |
|