Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 7:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfdienstbaarheid c\q recht van overpad
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
turf

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 1:00    Onderwerp: erfdienstbaarheid c\q recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo via deze weg zou ik graag enige duidelijkheid verkrijgen omtrend een passage in mijn koopcontract, ten nutte van het bij deze verkochte en ten laste van het aan verkopers verbleven perceelsgedeelte,waarop zich bevindt de woning xxxxxte h ,wordt bij deze gevestigd de erf dienstbaarheid van voetpad ,om met een fiets,moterfiets of ander klein voertuig aan de hand geleid,op de thansbestaande wijze te komen van en te gaan de xxxweg ,naar en van het bij deze verkochte perceelsgedeelte over een strook grond ten breedte van ongeveer negentig centimeter,komende het onderhoudvan gemeld pad voorrekeningvan de eigenaren van het lijdend en het heersend erf (mijn persoon) ,ieder voor een gelijk gedeelte . Koper; boven aangehaalde erf dienstbaarheden en andere verplichtingen aan te nemen en voor juiste naleving daarvan te zullen zorg dragen. Nu het volgende geschied begin 2006 wordt de tuin verbouwd het voet pad verlegd de bestraating wordt gedeeltelijk vervangen door kunstgras (ben niet op de hoogte gesteld en heb nog enige inspraak gehad )nu is mijn vraag, kan dit zomaar ?? nog een voorbeeld ; breng de rolcontainer naar de straat via het verlegde voetpad komt op de terugweg madam naar buiten gestierd en krijg ik tehoren dat ik er niet meer door mag omdat ik ,niets, bij mij heb ?? nog een voorbeeld liep over het pad van de straat kant met 2 pallets liep terug met lege handen om de volgende te halen en kreeg wederom te horen dat ik er niet meer doormocht ,nee ik mocht er ook niet door met zoals madam het noemde bouwmaterialen !!! Nu wat is mijn recht en wat niet. ben zeer benieuwd groet R turf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het verleggen van het pad, zie art 5:73 lid 2 BW:
Art 5:73 BW schreef:
1. De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging en, voor zover in die akte regelen daaromtrent ontbreken, door de plaatselijke gewoonte. Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend.

2. Niettemin kan de eigenaar van het dienende erf voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid een ander gedeelte van het erf aanwijzen dan waarop de erfdienstbaarheid ingevolge het vorige lid dient te worden uitgeoefend, mits deze verplaatsing zonder vermindering van genot voor de eigenaar van het heersende erf mogelijk is. Kosten, noodzakelijk voor zodanige verandering, komen ten laste van de eigenaar van het dienende erf.

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat het lopen over het pad zonder een klein voertuig aan de hand geleid niet onder de erfdienstbaarheid zou vallen. De erfdienstbaarheid moet je m.i. zo lezen, dat gelegenheid moet worden geboden om met een klein vervoermiddel aan de hand geleid over het pad te gaan. Dat betekent dat er over het hele pad voldoende ruimte moet zijn om er met een fiets of motorfiets langs te lopen. Of je die fiets of motorfiets bij de uitoefening van het recht ook werkelijk bij je hebt doet m.i. niet ter zake.

BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 18:41    Onderwerp: erfdienstbaarheid c\q recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar nu komt mijn volgende vraag ,dit naar aanleiding van een incident waarbij mij de doorgang dusdanig belemmerd werd, werd verbaal tegengehouden en na handtastelijkheden door mijn buren ingezet heb ik mij zelf ontzet.!! en nu komt het wordt er door deze buren thans een gerechtelijke procedure en getracht een hinderdossier op te bouwen tegen mijn gebruik van dit recht van voetpad dit omdat ik volgens hun alleen maar van dit recht gebruik mag maken , om met zoals boven omschreven met fiets , motor en anderklein voertuig van dit pad gebruik temaken ,zou dit nooit als een beperking uitgelegd kunnen worden ?Al het andere wat via dit achterom komt is dus volgens haar advocaat niet toegestaan ja te zot voor woorden ,hoe sterk sta je in een zaak als deze bij een rechter als je dit ( want daar gaat dit gewoon opuitdraaien ! )moet gaan aankaarten om je recht tehalen? groet r turf. P.S ik dank dit forum voor zijn inbreng!!!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al gezegd dat deze erfdienstbaarheid naar mijn mening niet moet worden opgevat als "je mag alleen met fiets" over het pad. Natuurlijk kan ik niet de garantie geven dat ik gelijk heb.

Twee vragen:

1. Zou er een goede reden kunnen zijn waarom je alleen met fiets (etc.) over het pad zou mogen? (Als aangetoond kan worden dat op het moment van vestiging van de erfdienstbaarheid het de bedoeling was dat het recht van overpad alleen met fiets zou gelden, dan hebben de buren een punt.)

2. Hoe lang heb je, voordat deze problemen begonnen, zonder fiets en zonder bezwaar van de buren (huidige en/of vorige) over het pad kunnen lopen? (Zie 1e lid, 2e volzin van art 5:73 BW hierboven: Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend.)

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 20:36    Onderwerp: erfdientbaarheid c\q recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

in antwoord op de vragen ; heb mij vervoegd bij het kadaster , de medewerker die mij daar tewoord stond vroeg mij na het lezen van de regel ;gevestigd de erfdienstbaarheid van voetpad, wat ik kwam doen! al het andere wat er na beschreven staat dient te worden gelezen als een aanvulling ,werd mij verzekerd .dat het gewoon een recht is ook al heb ik niets in de hand om over het pad te lopen van de weg naar de tuin en omgekeerd en dat deze buren van geen kant het recht hebben om mij wat voor belemmering dan ook in de weg te leggen ! duidelijke taal niets tegen in tebrengen , het is ze medegedeeld bij het paseren van de akte bij de notaris, en om dan 16 jaar later nog te gaan touwtrekken lijkt mij een kansloze zaak ,ik woon hier al 26 jaar ,het gedonder is begonnen een jaar geleden nadat deze mensen hun tuin inclusief pad verbouwd hebben pad gedeeltelijk opgerooid en gedeeltelijk voorzien van kunstgras ,jiskeferiaans tafereel, er is een golfbaan van gemaakt ! Laughing Laughing(dit moeten ze verder zelf weten maar goed ) het antwoord op vraag 2 dat tergoedertrouw is gevestigd(heb altijd van dit pad gebruik gemaakt) na 20 jaar ook deze termijn allang is verstreken , ze voelen zich bedreigd en aangetast in de privacy , misschien gaan ze er nog voor om bij de rechter te proberen tot ontbinding van de erfdienstbaarheid te komen ,maar dat het een kansloze aktie is , mijn dank aan dit forum ,recht is nooit krom ! groet turf.

Laatst aangepast door turf op vr 08 dec 2006 22:12, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarvan akte! Mr. Green
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 0:55    Onderwerp: Re: erfdientbaarheid c\q recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

turf schreef:
de medewerker die mij daar tewoord stond vroeg mij na het lezen van de regel ;gevestigd de erfdienstbaarheid van voetpad, wat ik kwam doen! al het andere wat er na beschreven staat dient te worden gelezen als een aanvulling ,werd mij verzekerd .dat het gewoon een recht is ook al heb ik niets in de hand om over het pad te lopen van de weg naar de tuin en omgekeerd en dat deze buren van geen kant het recht hebben om mij wat voor belemmering dan ook in de weg te leggen !

Zo denk ik er dus ook over. De aanvulling zegt m.i. alleen dat het voetpad geschikt moet zijn om er met een fiets of brommer aan de hand over te lopen.

Quote:
het antwoord op vraag 2 dat tergoedertrouw is gevestigd(heb altijd van dit pad gebruik gemaakt) na 20 jaar ook deze termijn allang is verstreken

Met de vestiging is natuurlijk niets mis, want het staat netjes in het kadaster. Wat ik bedoelde is de wijze van uitoefening (als in: je loopt erover zonder fiets). Zou de omschrijving in het kadaster nog twijfel overlaten (wat eigenlijk niet het geval is), dan volgt uit het feit dat je geruime tijd (want al jarenlang) zonder tegenspraak zonder fiets over het pad hebt kunnen wandelen in combinatie met art 5:73 lid 1 2e zin (zie hierboven), dat de huidige wijze van uitoefening de juiste is. Je staat dus eigenlijk "dubbel" in je recht.

Misschien kunnen de buren het pad maar beter weer verplaatsen naar de vorige locatie, kennelijk hadden ze er daar minder last van.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 23:30    Onderwerp: nieuw probleempje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig hebben wij nog geen ruzie met de buren maar wel een probleem over het recht van overpad.
Wij hebben recht van overpad op het pad achter ons huis. Het pad is doodlopend en eindigd op de hoek van onze tuin bij deze mensen van wie de grond eigenlijk is.
Nu hebben zij halverwege onze grond een deur geplaatst. Wij waren van plan om onze schutting te vervangen en dan zou de nieuwe deur tussen het doodlopende gedeelte/hun tuin en hun de deur uit komen. Dit gaat dus niet.
1. Nu is hun argument dat niet de het hele pad (met hetzelfde kavelnummer) voor ons beschikbaar hoeft te zijn, als we er maar ergens over kunnen gaan. 2. Tevens hoeft bij iedere verkoop niet alle nummers nagezocht te worden die recht van overpad hebben (ons nummer is oiot een keer veranderd), dus konden zij dit niet weten.
Klopt met name stelling 1?, want dat betekent dat de deur midden in het zicht komt en we de halve tuin moeten verbouwen.

Bedankt voor het antwoord, Judith
bona fides

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 1:32    Onderwerp: Re: nieuw probleempje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juutje schreef:
Wij hebben recht van overpad op het pad achter ons huis. Het pad is doodlopend en eindigt op de hoek van onze tuin bij deze mensen van wie de grond eigenlijk is.

Is het pad ergens voor bedoeld? Als het A en B verbindt, wat is dan A en wat is B? Normaal gesproken heb je recht van overpad om van je eigen erf op bijvoorbeeld de openbare weg uit te komen.

Quote:
Nu hebben zij halverwege onze grond een deur geplaatst.

Op jullie grond? Of op dat pad? Zit er een muur of hek om die deur heen?

Quote:
Wij waren van plan om onze schutting te vervangen en dan zou de nieuwe deur tussen het doodlopende gedeelte/hun tuin en hun de deur uit komen. Dit gaat dus niet.

Misschien omdat het laat is, maar heel duidelijk vind ik dit niet.

Quote:
1. Nu is hun argument dat niet de het hele pad (met hetzelfde kavelnummer) voor ons beschikbaar hoeft te zijn, als we er maar ergens over kunnen gaan.

Wat zegt het recht van overpad precies? Ik neem aan dat het schriftelijk is vastgelegd.

Het is me niet duidelijk wat voor deel of op wat voor manier het pad niet meer begaanbaar is.

Quote:
2. Tevens hoeft bij iedere verkoop niet alle nummers nagezocht te worden die recht van overpad hebben (ons nummer is oiot een keer veranderd), dus konden zij dit niet weten.

Is dit ook een argument van de buren? Dat schrijf je niet duidelijk. Ik begrijp ook niet om wat voor nummers het gaat (kavelnummers?) en wat het nazoeken inhoudt. Het nazoeken hoeft niet, wat bedoel je daarmee? Is het ook niet gebeurd?

In ieder geval worden de buren geacht te weten wat het kadaster zegt. Ze kunnen zich er dus niet op beroepen dat ze het kadaster niet hebben geraadpleegd.

Als het kadaster de situatie niet goed weergeeft, zou het juist kunnen zijn dat de buren niet van jullie recht van overpad hadden kunnen en hoeven te weten. Dat betekent echter niet dat jullie niet gewoon een beroep kunnen doen op dat recht, en dat de buren het maar hebben te eerbiedigen. (Behalve wanneer jullie recht van overpad al jarenlang belemmerd is.)

Quote:
Klopt met name stelling 1?, want dat betekent dat de deur midden in het zicht komt en we de halve tuin moeten verbouwen.

Ik zie een vlakte met in het midden een deur van 1 bij 2 meter.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds