Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
AlexZ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 16:11 Onderwerp: Geschil met NS |
|
|
Beste lezers,
In onderstaande kwestie zou ik van een aantal personen advies willen vragen over een betalingskwestie lopende met de Nederlandse Spoorwegen.
Korte inleiding:
Enige jaren geleden is een persoon meerdere malen (ca. 20) in een trein betrapt op het reizen zonder vervoersbewijs. Ten tijde van deze incidenten werkte het NS nog niet met het 'nieuwe' beboetingssysteem.
D.w.z. je kon tegen treintarief een kaart bij de conducteur kopen, en indien je niet ter plekke het bedrag kon voldoen kreeg je een uitstel van betaling verhoogd met ca. € 4,50 die je binnen een aantal weken middels een toegezonden acceptgiro kon voldoen.
Deze acceptgiro's werden niet tijdig, of geheel niet betaald. Wat hierop volgde is een aanmaning, met een verhoogd bedrag. Ook hier werd geen reactie aan gegeven, het bedrag bleef onbetaald.
Na een periode is de zaak door de NS doorgestuurd naar een Incassobureau. Ook dit bureau is niet succesvol geweest in het incasseren van de openstaande bedragen en heeft uiteindelijk alle zaken teruggezonden naar de NS.
Ca. 4 jaar na dato heeft de persoon in kwestie besloten om aan alle financiele zaken een eind te maken, en alles te betalen.
Hij/zij neemt contact op met het incassobureau, en deze verklaren dat zij er niet meer over gaan en alles terug is naar NS, advies: contact opnemen afdelingen nabetalingen NS.
Dit wordt door de persoon gedaan, daar krijgt hij danwel zij te horen dat men geen indicatie van het openstaande bedrag kan geven omdat de kwestie bij een incassobureau loopt. "Nee, deze hebben het terug verwezen naar jullie" wordt door debiteur gezegd.
Hierop reageeert medewerker dat NS contact met de debiteur op zal nemen voor een afhandeling. Wanneer de debiteur er op staat dat het bedrag en betalingskenmerken aan hem/haar worden bekend gemaakt, zodat hij/zij het volledige bedrag binnen een aantal weken kan voldoen, krijgt hij/zij te horen dat de kwestie is doorgezonden naar het OM.
De debiteur informeert waarom het OM zich hierover moet buigen, en waarom de kwestie niet gewoon afgedaan kan worden door betaling van de vorderingen, met de verhogingen erbij. Immers, een stap naar het OM (vermoedelijk kantonrechter) zal aanzienlijk meer kosten opleveren, zoals proceskosten etc.
"Nee, u heeft jaren niet betaald, en het is nu een Strafrechtzaak geworden' deelt medewerker mee.
De debiteur snapt niets meer van deze gang van zaken en geeft aan dat de gehele kwestie hoogstens een privaatrechterlijke zaak kan zijn die zich bij het kantongerecht af zal spelen, het gaat immers eigenlijk om een bedrijf, die gedurende lange tijd geen betalingen heeft ontvangen van een debiteur.
Na enige discussie vraagt de debiteur aan de medewerker van NS of ze dan een zaaknummer en een telefoonnummer van het desbetreffende Arrondissementsparket o.d. kan verstrekken zodat hij/zij daar kan informeren.
Het telefoongesprek neemt een frustrerende vorm aan en medewerker NS hangt uiteindelijk gewoon op.
Mijn vraag:
- In hoeverre kan bovenstaande kwestie als een Strafrecht zaak worden aangezien? Er is wel sprake van een proces-verbaal - conducteur is immers een BOA met de bevoegdheid op een proces verbaal op te maken en de uitstellen van betalingen zijn feitelijk een proces verbaal.
- Indien het geen Sr betreft, kan een procedure die waarschijnlijk gestart is bij het Kantongerecht worden voorkomen door het voldoen van de vordering?
- Zijn er wetten die duidelijk omschrijven wat de rechten van een debiteur zijn op het moment dat hij/zij aangeeft alle vorderingen en gemaakte kosten van incassobureau te betalen, en NS hier niet mee accoord wil gaan en geen duidelijke uitleg geeft?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 18:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb niet gezocht in oude wetgeving, maar op grond van de Wet personenvervoer 2000 is het zonder geldig vervoersbewijs reizen een strafbaar feit (artikel 70 Jo. 101).
De opmerking dat de boel nu bij het OM ligt, lijkt me derhalve niet onbegrijpelijk.
Normaal gesproken kun je dat ook met de officier wel tot een regeling komen, bestaande uit een transactievoorstel. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 19:13 Onderwerp: |
|
|
En vóór de Wet personenvervoer 2000 was dat zeker niet anders.
Ik vraag me af of de het recht van strafvervolging inmiddels niet gewoon verjaard is. Dan hoeft de persoon helemaal niet meer te betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 20:54 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zeggen: niet meer in dat potje roeren en maar gewoon afwachten. Verwacht eerlijk gezegd niet dat daar nog wat van komt. En voor zover dat wel het geval zou zijn, dan kan die persoon alsnog de acties die hij heeft ondernomen wel even over het voetlicht brengen ('t zou fijn zijn als hij een briefje heeft waaruit van dat contact blijkt, maar ik denk dat het allemaal bij telefoontjes is gebleven).
Die persoon zal wel wat meer financiële probleempjes hebben gehad neem ik aan en hij zal best kunnen aantonen dat hij die in een bepaalde periode helemaal heeft opgelost, dus dat kan bijdragen aan de geloofwaardigheid van het verhaal.
Maar in dit geval zie ik niet wat de betrokkene nog meer kan doen. Bellen met het OM zou ik in elk geval afraden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 23:51 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik vraag me af of het recht van strafvervolging inmiddels niet gewoon verjaard is. Dan hoeft de persoon helemaal niet meer te betalen. |
Dat vraag ik me nu ook af. Kan het alleen niet zo snel vinden. 348Sv spreekt wel van geldigheid van dagvaarding. Maar of die toepasbaar is...
Vervalt bij verjaring tevens het bedrag, of alleen het recht om door Ovj te worden vervolgd?
En wat heeft de NS eraan om iemand door het OM te laten vervolgen voor dit, dit soort zaken mondden meestal toch uit in:
"Erkent u de vordering van NS?"
"Ja edelachtbare"
"Mooi, dan sluit ik het onderzoek en zal ik meteen uitspraak doen"
Vonnis wordt gewoon het betalen van de bedragen die al bestaan, het enige is extra werk voor NS, OM en betrokkene.
Als iemand zou kunnen vinden of er een verjaringstermijn is en is behaald... _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 23:58 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel gevonden de Algemene Verjaringstermijn, volgens BW dus, dat is 20 jaar.
Voor contractuele vorderingen 5 jaar en voor consumentenkoop 2 jaar.
Maar de kwestie met NS valt in geen van de 3 lijkt me. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 0:18 Onderwerp: |
|
|
AlexZ schreef: | En wat heeft de NS eraan om iemand door het OM te laten vervolgen voor dit, dit soort zaken mondden meestal toch uit in:
"Erkent u de vordering van NS?"
"Ja edelachtbare"
"Mooi, dan sluit ik het onderzoek en zal ik meteen uitspraak doen" |
Ik kan er hier een beetje naast zitten, maar ik denk dat je het zo moet zien. De zwartrijder beging een strafbaar feit. De NS is bevoegd die persoon een transactievoorstel te doen, waarmee hij vervolging kan afkopen. Daar is hij niet op ingegaan. De NS heeft de zaak doorgespeeld. De NS heeft nu dus geen vordering meer op die persoon. (De NS kan ook niet meer terug, misschien geeft dat antwoord op je vraag.)
De vraag zal dus luiden: "Bekent u dat u zich schuldig heeft gemaakt aan zwartrijden?"
Quote: | Als iemand zou kunnen vinden of er een verjaringstermijn is en is behaald... |
Zwartrijden is een overtreding. De verjaringstermijn is 2 jaar. Wellicht is er een daad van vervolging geweest die de verjaring heeft gestuit, al betwijfel ik dat (het lijkt er niet op dat een eventuele daad van vervolging gedurende de eerste 2 jaar de vervolgde bekend was, en in dat geval is er geen sprake van stuiting). Zelfs bij stuiting verjaart (tegenwoordig) het recht op strafrechtelijke vervolging na 2x2=4 jaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 0:24 Onderwerp: |
|
|
Probleem in deze situatie is dat iemand in het opsporingsregister komt als hij nog boetes open heeft staan. Logische weg is dat het OM de vordering bij de rechter legt en deze doet een uitspraak. Er staan vaste uitspraken voor dit soort zaken die bestaan uit een bdrag met vervangende hechtenis. Als je dus niet in dit potje roert gaat dit goed totdat je gecontroleerd wordt. Dat kan zijn door de politie, maar ook door de douane of de marrechaussee als je op vakantie gaat en de grens over gaat. Er valt dan geen betalingsregeling meer te treffen. Het is dan ter plekke betalen of zitten.
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 0:44 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Probleem in deze situatie is dat iemand in het opsporingsregister komt als hij nog boetes open heeft staan. Logische weg is dat het OM de vordering bij de rechter legt en deze doet een uitspraak. Er staan vaste uitspraken voor dit soort zaken die bestaan uit een bdrag met vervangende hechtenis. Als je dus niet in dit potje roert gaat dit goed totdat je gecontroleerd wordt. Dat kan zijn door de politie, maar ook door de douane of de marrechaussee als je op vakantie gaat en de grens over gaat. Er valt dan geen betalingsregeling meer te treffen. Het is dan ter plekke betalen of zitten.
Groeten,
Jerry |
Hmm nee, ik weet vrijwel zeker dat je hierin geen gelijk hebt omdat ik zelf met dit werk te maken heb gehad. Iemand komt pas in het opsporingsregister, als hij de boetes, die door de politie, Kmar etc. zijn uitgeschreven niet betaald heeft.
Met boetes van NS, gemeentes etc. bemoeit de politie zich niet.
Een NS conducteur is weliswaar wel een BOA, maar dat is een leerplichtambtenaar, Keuringsdienst van Waren controleur ook.
Die kunnen ook beiden boetes opleggen, echter de uitvoering daarvan ligt in hun eigen handen en in die van kantonrechters, niet van politie. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 0:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zwartrijden is een overtreding. De verjaringstermijn is 2 jaar. Wellicht is er een daad van vervolging geweest die de verjaring heeft gestuit, al betwijfel ik dat (het lijkt er niet op dat een eventuele daad van vervolging gedurende de eerste 2 jaar de vervolgde bekend was, en in dat geval is er geen sprake van stuiting). Zelfs bij stuiting verjaart (tegenwoordig) het recht op strafrechtelijke vervolging na 2x2=4 jaar. |
Ik denk ook niet dat er een daad van vervolging is geweest, het enige wat NS heeft gedaan is betrokkene acceptgiro's sturen voor de in de trein gekochte vervoersbewijzen.
Toen deze niet werden betaald volgde een standaard herinnering, en nog ene, en nog een.
Uiteindelijk is het doorgezonden naar een Incassobureau, deze hebben middels wat betalingsregelingen het e.e.a. geïnd (een topje van de ijsberg heb ik begrepen) en na wederom een lange periode is het weer teruggegaan naar NS.
Het is in ieder geval bij geen enkele gerechtelijke instantie geweest verder. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 1:07 Onderwerp: Stuiting |
|
|
Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.
Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijjn, maar niet langer dan vijf jaar
Zolang een schuld-eiser dus maar aanmaningen en herinneringen blijft sturen, dan is er sprake van stuiting, begint dat echter op de dag na eerste aanmaning, of de dag na de laatste?
Bijv. vordering van 1 januari 2000, verjaart op 1 januari 2005.
Echter op 1 december 2000 stuurt de schuldeiser een aanmaning, op 1 maart 2001 en 1 juli 2001. Begint het verjaringstermijn dan te lopen op 2 december 2000 of 2 juli 2001? _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 1:45 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Logische weg is dat het OM de vordering bij de rechter legt en deze doet een uitspraak. |
Maar dan moet de verdachte wel gedagvaard worden, en dergelijke. Dat is hier niet gebeurd denk ik.
Bij een verkeersboete is het anders, omdat dit bestuurlijke boetes zijn. Teken je binnen de termijn geen bezwaar aan, dan worden die definitief.
Mocht blijken dat een boete van de NS wegens zwartrijden ook bestuurlijke boetes zijn, dan zit ik er natuurlijk helemaal naast en geldt wat ook voor verkeersboetes geldt.
Maar zie artikel 48 van het Besluit personenvervoer 2000. Lid 7 bepaalt dat het recht van strafvervolging vervalt wanneer de zwartrijder binnen maximaal 4 weken de (eventueel verhoogde) boete betaalt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 1:50 Onderwerp: Re: Stuiting |
|
|
AlexZ schreef: | Zolang een schuld-eiser dus maar aanmaningen en herinneringen blijft sturen, dan is er sprake van stuiting, begint dat echter op de dag na eerste aanmaning, of de dag na de laatste? |
Je zoekt in de verkeerde richting (edit: misschien toch niet, zie mijn correctie hieronder). Het gaat in ieder geval niet om een civielrechtelijke boete. Het BW is hier niet van toepassing. Stuiting in het strafrecht is anders. Zie art 70 en 71 Sr (op www.wetten.nl en niet op www.wetten-online.nl waar een verouderde versie te vinden is).
Het incassobureau waar de zwartrijder mee te maken kreeg was ook niet een doorsnee incassobureau, maar het centraal justitieel incassobureau. Voor zover ik niets over het hoofd heb gezien, kan dit incassobureau bij een boete wegens zwartrijden echter niet zoveel zolang er geen veroordeling is.
Correctie: ik vind nu het arrest NJ 1995/721, weliswaar nog over de oude Wet personenvervoer.
essentie schreef: | De in art. 57 lid 2 Besluit personenvervoer bedoelde boete is aan de vervoerder verschuldigd en het recht van de vervoerder om de boete te vorderen vervalt niet indien de reiziger strafrechtelijk wordt vervolgd. Gezien de nauwe samenhang tussen het tweede en het vijfde lid van art. 57 moet hetzelfde worden aangenomen ten aanzien van de in het vijfde lid bedoelde administratiekosten.
Ook indien het uit art. 57 Besluit personenvervoer voortvloeiende vorderingsrecht van de vervoerder als publiekrechtelijk van aard moet worden gekwalificeerd, levert het een "schuldvordering" op in de zin van art. 2 (oud) Wet RO en art. 112 Gr.w (vgl. HR 23 juni 1989, NJ 1991, 673, r.o. 4.2), zodat het bij de gewone rechter geldend kan worden gemaakt. |
Het lijkt er daarom op dat de boete wel degelijk een civielrechtelijke vordering van de NS op de zwartrijder is, en dat bovendien die vordering niet vervalt door het instellen van een strafrechtelijke vervolging!
Nu vermoed ik dat vervolging door het OM gezien de (strafrechtelijke) verjaring niet zo waarschijnlijk meer is. Wel heeft de NS, als dit arrest ook op de Wet personenvervoer 2000 van toepassing is, nog steeds een vordering op de zwartrijder bestaande uit de ritprijzen plus (verhoogde) boetes plus de wettelijke rente. De NS moet dan wel meewerken aan betaling, anders is er sprake van schuldeisersverzuim. Over die periode loopt de wettelijke rente niet. In dat geval kan de rechter op vordering van de schuldenaar bepalen dat deze van zijn verbintenis bevrijd zal zijn (art 6:60 BW), maar dat lijkt me hier niet heel waarschijnlijk. Ook rechtsverwerking (en daarmee verval van de vordering) zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. Wat betreft verjaring in het BW, die wordt gestuit door iedere aanmaning (opnieuw) gestuit. Je moet dus 5 jaar rekenen vanaf de laatste aanmaning.
Het verhaal kan opnieuw weer heel anders worden wanneer ergens in een regeling een publiekrechtelijke manier van inning van de boete is vastgelegd. Als ik het arrest goed begrijp, komt die dan in de plaats van de civielrechtelijke weg (komt wel aardig overeen met de doorkruisingsleer).
Best ingewikkeld nog, dat zwartrijden . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AlexZ
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 3:12 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor de reactie nog zo laat op de 'avond'.
Die stuiting was ook even een sprong naar het BW, niks te maken met de NS verder.
Een bestuurlijke boete is een boete die zonder tussenkomst van de rechter kan worden opgelegd, dus ik ga er dan maar vanuit dat dat bij het NS ook het geval is.
De boetes van NS worden niet echt geind door het CJIB, althans, voor het zwartrijden niet. Het betreffende incassobureau was gewoon een particulier bureau in Tilburg.
Wel als je bijvoorbeeld een conducteur gaat lastigvallen, belemerring voor uitvoering van zijn taken e.d. Dat gaat weer wel via het CJIB. Waarom kan ik niet verklaren.
Artikel 70Sr, lid 1 spreekt dan wat mij betreft voor zich, die twee jaren zijn al lang om, dus strafrechterlijke vervolging kan het NS naar fluiten. (Tenzij er ergens een uitzondering is...)
Artikel 57 Besluit personenvervoer kan ik niet zo een twee drie bekijken, omdat die in 2005 is komen te vervallen.
Dit alles tesamen met jouw visie en feiten, lijkt me dus dat NS geen andere keus heeft dan gewoon het bedrag bekend te maken en de schuldenaar in de mogelijkheden stellen om dit te voldoen.
Als ze dit niet doet, dan zijn die juristen van ze waarschijnlijk waardeloos, en kunnen ze straks sowieso waarschijnlijk naar het geld fluiten als de schuldenaar gaat procederen.
Volgens mij heeft de NS nog nooit zo'n gedoe gehad met zwartrijders  _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 4:02 Onderwerp: |
|
|
In hoeverre de bepalingen van het BW van toepassing zijn weet ik intussen niet meer... de boete lijkt toch wel publiekrechtelijk van aard, maar kan gezien het arrest blijkbaar worden afgedwongen bij de burgerlijke rechter, en ook wettelijke rente werd gewoon toegekend.
In het arrest dat ik vond waren de kantonrechter (het hof kwam er wegens sprongcassatie niet aan te pas) en de advocaat-generaal het gewoon met mij eens dat de boeteregeling neerkomt op een transactieregeling waarmee strafvervolging kan worden afgekocht, en dat de boete vervalt zodra het OM een vervolging instelt. Of eigenlijk, dat de zwartrijder er rechtmatig voor kan kiezen om de boete niet te betalen en daarmee het risico op strafvervolging aanvaardt. De HR ziet het echter anders. Voor een deel lijkt de argumentatie van de HR vooral van toepassing op de oude wet. Bijvoorbeeld:
Hoge Raad schreef: | Tenslotte pleit tegen het door de kantonrechter aan art. 57 lid 6 Besluit personenvervoer ontleende argument de omstandigheid dat, naar uit het bepaalde in dit zesde lid voortvloeit, het recht van strafvervolging alléén vervalt in het geval van overtreding van art. 30 lid 1 Wet personenvervoer, maar niet in het geval van overtreding van art. 30 lid 2 en van art. 31 van die wet, terwijl in laatstgenoemde gevallen blijkens het tweede lid van art. 57 Besluit personenvervoer wèl de door de minister vast te stellen boete verschuldigd is. |
Dit argument lijkt niet meer op te gaan voor de huidige wet en het huidige besluit. Voor zover ik kan zien gelden zowel de boete als het verval van het recht op strafvervolging alleen in geval van overtreding van art 74 lid 1 Wet personenvervoer 2000 (dwz bij zwartrijden).
Wellicht biedt de Memorie van Toelichting voor de nieuwe wet uitsluitsel. Persoonlijk heb ik ook wat moeite met de uitkomst van de HR, het gaat uiteindelijk toch om een in de wet vastgelegde straf op een strafbaar feit, en daartegen moet je je als verdachte kunnen verdedigen in een proces dat voldoet aan art 6 lid 3 EVRM, en een civiel geding voldoet daar volgens mij niet aan.
Al met al is dit erg interessant!
Dus het was toch een regulier incassobureau. Ik was er intussen ook al heel wat minder stellig van overtuigd dat het om het centraal justitieel incassobureau ging. Het lijkt me in ieder geval een aanwijzing dat het genoemde arrest nog steeds geldend recht is. Voorlopig sluit ik daarom niet uit dat de persoon waar het om gaat tegen de strafrechter (even afgezien van de verjaring) zal moeten zeggen "ik beken dat ik de wet heb overtreden", waarop de strafrechter hem veroordeelt tot het betalen van een boete aan justitie, en dat hij tegen de burgerlijke rechter zal moeten zeggen "ik erken de vordering van de NS", waarop de burgerlijke rechter hem veroordeelt tot het betalen van de uitstaande boete aan de NS. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|