Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: za 06 jan 2007 23:20 Onderwerp: Dwaling? |
|
|
Waar gebeurd, geen tentamen, werkgroep of college vraag:
Een Roemeense die in Parijs en Canada heeft gewoond komt naar Nederland ivm een nieuwe baan. Om snel een huis te huren schakelt zij een Nederlandse woonruimte bemiddelaar in. De bemiddelaar geeft haar een contractje van 1 p. in het engels waarin staat dat bij succesvolle bemiddeling een maand huur als commissie alsmede 35 euro is verschuldigd. Verder krijgt zij alle voorwaarden in het Nederlands. (een taal die zij niet machtig is).
Op de vrijdag voor oud en nieuw wordt zij benaderd over een woning en men vraagt of zij een document wil onderteken (opgesteld in het Nederlands) Zij vraagt of zij dan verplicht is het huis te nemen als het haar wordt aangeboden. Het antwoord luidt: het is een vrijblijvende Expression of Interest en je bent niet verplicht de woning te nemen.
Zij tekent maar besluit het huis niet te nemen op 2 januari in de ochtend belt zij de organisatie en vraagt om van de stapel verwijderd te worden omdat zij geen interesse heeft in de woning. Zij krijgt een bevestigend antwoord.
So far so good, maar: 2 jan in de middag wordt zij gebeld door een andere medewerker die zegt: gefeliciteerd u heeft de woning. Zij legt uit dat zij geen interesse heeft en dat al kenbaar heeft gemaakt. Waarop haar wordt gezegd dat zij desondanks een maand huur moet betalen voor de woning die zij niet heeft geaccepteerd. Ondanks uitleg van de situatie blijft de org vooralsnog bij haar standpunt.
Mijn vraag moet zij betalen, of is zij hiertoe vanwege dwaling niet verplicht?
Mijn mening, ook gebaseerd op jurisprudentie is dat zij haar in het Engels hadden moeten informeren en zij nu een beroep kan doen op dwaling.
Hoe denken jullie er over? _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|