|
Auteur |
Bericht |
paultjuh1980
|
Geplaatst: vr 05 jan 2007 17:59 Onderwerp: gemeentbelastingen kwijtschelding |
|
|
Wij zijn twee studerende partner die ieder 754 euro per maand aan studiefinanciering ontvangen. De norm voor kwijscheldingen gemeentebelastingen ligt bij ons op 1208,- euro. Ons inkomen is totaal 1508 euro. Dit ligt 300 euro boven het norm. Maar wij moeten per persoon 200 euro per maand aan collegegeld betalen, totaal 400,- euro.Uiteindelijk zitten wij dan 108,- euro onder de norm.
Hebben wij nu wel of geen recht op kwijtschelding? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 jan 2007 19:50 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt erop dat de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 van toepassing is. Om precies te zijn de afdelingen 1, 2 en 5 van hoofdstuk II, zie namelijk art 27 sub b and art 28 lid 1 sub a.
Ik zie zo snel geen bepaling die zou aangeven dat het verschuldigd zijn van collegegeld de betalingscapaciteit vermindert. Maar kijk zelf eens op www.wetten.nl. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 06 jan 2007 20:11 Onderwerp: |
|
|
Vzv ik heb begrepen valt stufie helemaal niet onder inkomen. Dus eigenlijk hebben jullie geen inkomen, en dus recht op kwijtschelding.
Heb je al gebeld met de gemeente en om uitleg gevraagd? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 jan 2007 21:51 Onderwerp: |
|
|
Het deel dat je mag houden is denk ik wel inkomen. Het deel aan lening vermoedelijk niet, want wat je moet teruggeven is geen inkomen.
Zie ook art 12 lid 2 sub e, een bedrag op een bankrekening verkregen als stufi-lening wordt niet als bezitting begrepen (tja, daar staat dan ook een schuld tegenover dus die bepaling lijkt me eigenlijk overbodig).
Helemaal duidelijk is het me niet. De gemeente moet duidelijkheid kunnen verschaffen. Informeren dus. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lotte
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 08 jan 2007 12:07 Onderwerp: |
|
|
Collegegeld heeft volgens mij helaas geen invloed, evenals een schuld bij de IBgroep.
In Delft namen ze altijd een vast bedrag wat als inkomen voor studenten wordt gerekend. Volgens mij namen ze die over van de IBgroep. Of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Misschien is dat in jullie gemeente ook zo?
Daarnaast mag je geen auto, huis of spaargeld hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 08 jan 2007 16:16 Onderwerp: |
|
|
Lotte schreef: | Collegegeld heeft volgens mij helaas geen invloed, evenals een schuld bij de IBgroep. |
Maar deel van die 754 euro stufi per persoon lijkt me wel een lening. Dat deel telt dan niet mee als inkomen, zou ik denken? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lotte
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 10 jan 2007 10:37 Onderwerp: |
|
|
Het ligt eraan wat voor een systeem er wordt gehanteerd.
In Delft namen ze gewoon een vast bedrag wat je hoorde te hebben aan inkomen volgens de gemeente. Volgens mij nam de gemeente deze bedragen over van de IBgroep (er bestaan van die tabellen waarin staat wat je als student nodig hebt aan levensonderhoud en studie, hoeveel stufi je krijgt, en hoeveel je ouders dan 'moeten' betalen).
Als de gemeente van Paultjuh dit systeem niet gebruikt, wordt de lening denk ik niet mee geteld als inkomen. |
|
|
|
 |
|