|
Auteur |
Bericht |
tessy123
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 2:47 Onderwerp: 'stalking' vanuit het buitenland |
|
|
Hallo,
Ik heb een tijd terug een jongen uit brasilië in mijn msn gehad, gewoon normaal bevriend mee geweest. Maar nu sins een tijd vraa\gt hij constand om foto's en webcammen. Wat ik heb geweigerd. Nu misbruikt hij mijn email/msnadres. Wat dus valt onder misbruik van persoonsgegevens. Ik heb zijn naam (zover ik zeker weet dat dat zijn echte naam is) ik kan hem zo weer toevoegen in mijn msn. ik heb hem toen verwijderd adat hij bleef doorvragen.
Nu dreigt hij in principe mij om hem het een en ander te laten zien, dan zal hij mijn mailadres niet meer verspreiden.
Wat is hier juridisch aan te doen? het enige wat ik heb is een mail van hem waarin hij zelf zegt; "do what I ask you and I will stop flooding your msn".
Als ik hem weer toevoeg zal hij me wel accepteren. Hotmail wil mij geen ipadres geven. Ondanks dat ik de situatie heb uitgelegd. Evenals de (date)profielen-site Orkut (eigendom van Google) wil na de uitleg, naam & url niets doen. Op dit moment gebruikt hij overigens ook Yahoo sexdatingsites.
Wie weet wat ik hiermee kan doen?
Ik heb eerder mijn ex al achter mij aan gehad, maar zij (hij en zijn moeder) zijn ermee opgehouden toen ik hen overduidelijk het bewijs wat ik had tegen hen, laten zien.
Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen.
MVG Tessy123 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 2:57 Onderwerp: |
|
|
Neem een ander e-mail/MSN adres en negeer hem verder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tessy123
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 4:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb meer mensen in mijn mail, en ik weet ook dat hij dit bij meer meiden flikt. En dat vind ik zowiezo al niet kunnen.
Als ji op straat elke dag ziet in een bepaald straat een meid van in een steegje gesleept word, denk je toch ook niet, ik loop wel een andere kant langs?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 5:05 Onderwerp: |
|
|
Die vergelijking slaat dus nergens op. Als het je niet lukt om zijn aandacht te negeren, dan los je alles op door een ander adres te nemen. De personen waar je contact mee wilt houden licht je gewoon in, niet zo moeilijk toch?
Door tijd en moeite aan die jongen te besteden geef je hem zijn zin, begrijp je dat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tessy123
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 7:44 Onderwerp: |
|
|
nee dat is niet lastig, natuurlijk niet. En ik heb wel een ander mailadres. Maar mijn belangrijke mail e.d. vanuit school komt ook daar. en dat valt niet zomaar te wijzigen. (groot administratief gedoe).
Maar naast dat, wat hij doet is illegaal. En mijn vraag is gewoon wat is hier op juridisch gebied aan te doen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 10:36 Onderwerp: |
|
|
Helemaal blokkeren en er absoluut niet meer mee bezig zijn is echt het beste. Volgens mij kun je alle mail ook linea recta laten verdwijnen. Niet alleen in de gewiste items, maar helemaal, zodat je het niet eens meer ziet.
Een ander mailadres nemen zou inderdaad de beste oplossing zijn. Dat is eventjes ongemakkelijk (bijvoorbeeld in verband met je school), maar dat is echt zo weer over, hoor.
Je zou aangifte kunnen doen in dit geval, maar ik vrees dat er helemaal niets mee gebeurt.
Hotmail hoeft jou overigens niet zijn ip-adres te geven, maar men kan hem natuurlijk wel een waarschuwing sturen. Dat geldt ook voor de andere sites die je noemt. Echter, dat is te afhankelijk van de sitebeheerders.
Tot slot misschien nog een creatieve oplossing: zet oma (of misschien zelfs opa?) dan maar even achter de cam.... hihi.... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 13:44 Onderwerp: |
|
|
Het is maar de vraag of wat hij doet illegaal is. Wat zegt de Braziliaanse wet hierover? En hoe zou je het willen afdwingen? Zelfs al zou het volgens de Braziliaanse wet strafbaar zijn, zou je het Braziliaanse OM nooit tot vervolging aan kunnen zetten. Ze hebben daar wel wat beters te doen met straatkinderen die bij bosjes worden omgelegd, en dergelijke (al is het misschien het OM zelf dat dat doet, maar ok).
Ook in Nederland lijkt het me op het eerste gezicht niet strafbaar. En ook hier geldt dat het OM hier geen zin in heeft, laat staan als de dader in Brazilie zit.
Dus je moet het civielrechtelijk oplossen. Dan moet je bij de Braziliaanse rechter zijn, zoek dus eerst een Braziliaanse advocaat. Of misschien kun je beter eerst wat Portugees leren. Het ip-adres moet wel zijn te achterhalen overigens (bij een camsessie heb je een directe netwerkverbinding en kun je het ip-adres met een tooltje wel te pakken krijgen, of kijk in hotmail eens naar de "full headers" oid), maar dan alleen daarmee zijn naam en adresgegevens te pakken krijgen kost je vermoedelijk al een gang naar het Braziliaanse hooggerechtshof. Veel succes!
De suggestie van tikSimone is vermoedelijk effectiever . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 16:25 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu dreigt hij in principe mij om hem het een en ander te laten zien, dan zal hij mijn mailadres niet meer verspreiden. | Dit lijkt mij toch wel onder chantage vallen, of niet? (heb nl. wel een idee wat onder dat een of ander zou moeten gaan vallen volgens die meneer. Daaraan toegeven zou driedubbele domheid zijn, want dan heeft TS pas écht een probleem!))
En het stalken (mits aan de criteria voldaan wordt) is toch ook gewoon strafbaar? Delict begint dan wel in Brazilië, maar wordt hier voltooid, dus een dubbele strafbaarheid is niet nodig (Nederland is locus delicti).
Maar gewoon compleet afsluiten die gast. Heb je meteen een schoon begin van je msn-lijst in het nieuwe jaar! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 17:09 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | Nu dreigt hij in principe mij om hem het een en ander te laten zien, dan zal hij mijn mailadres niet meer verspreiden. | Dit lijkt mij toch wel onder chantage vallen, of niet? |
Het lijkt me noch onder afpersing (art 317 Sr), noch onder afdreiging (art 318 Sr) te vallen. Er is geen sprake van "dreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim", aangezien er nog niets is "getoond". Althans, dat moeten we op basis van de gegevens voorlopig aannemen. Daarnaast is het maar de vraag of er wordt gepoogd iemand te dwingen tot "het ter beschikking stellen van gegevens met geldwaarde in het handelsverkeer". Lijkt me niet.
Poging tot feitelijke aanranding, art 246 Sr, maakt misschien kans. Ik vraag me alleen af of de "bedreiging met een feitelijkheid" hier wel voldoende dwingend kan worden geacht. Gewoon negeren lijkt immers een eenvoudige oplossing, die van het slachtoffer ook gevergd kan worden.
Voor stalking (art 285b Sr) is een wederrechtelijke stelselmatige opzettelijke inbreuk nodig op de persoonlijke levensfeer van het slachtoffer. Ik denk dat je je moet afvragen in hoeverre het slachtoffer die inbreuk hier zelf heeft toegestaan (waardoor van wederrechtelijkheid geen sprake zou zijn), door bijvoorbeeld te blijven reageren. Ik weet natuurlijk niet het fijne van wat precies is voorgevallen. In ieder geval moet er m.i. toch echt wel wat aan de hand zijn voordat je van stalking kunt spreken en het punt blijft dat het OM er niet aan zal denken om er iets tegen te doen wanneer het slachtoffer ook gewoon een ander mailadres kan nemen.
Quote: | (Nederland is locus delicti). |
Mee eens. Maar we hebben geen uitleveringsverdrag met Brazilië.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 31 dec 2006 19:22 Onderwerp: |
|
|
Uitleveringsverdrag is niet nodig. Nederland heeft gewoon rechtsmacht (er van uitgaand dat hier te lande een strafbaar feit is gepleegd). Meneer mag zelf beslissen of hij komt opdagen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tessy123
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 18:32 Onderwerp: |
|
|
owkej, weet ik even genoeg.
Ik heb mijn eerste ex te ver laten gaan (echt te ver, strafrechtelijk ook ja, maar daar houd ik verder nu even mn mond over) En mn laatste ex heeft me tot nu toe nog steeds zitten stalken. Ja dat was wel stalken, want op andere forums waar ik punten over mijn leven vertel hebben zij (hij en zijn moeder) telefoonnummers van mijn vader achter gelaten. mijn adres meerdere malen misbruikt. Maar ook daarin heb ik niets gedaan.
En daarom dus ook nu, ben ik het een beetje zat en wil ik gewoon een keer wèl winnen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 23:06 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Uitleveringsverdrag is niet nodig. Nederland heeft gewoon rechtsmacht (er van uitgaand dat hier te lande een strafbaar feit is gepleegd). Meneer mag zelf beslissen of hij komt opdagen. |
Rechtsmacht staat inderdaad los van het hier aanwezig zijn van de verdachte, maar aan een veroordeling heb je niet veel wanneer er geen mogelijkheid is om die tot uitvoer te brengen.
tessy123 schreef: | En daarom dus ook nu, ben ik het een beetje zat en wil ik gewoon een keer wèl winnen. |
Ik kan je slechts aanraden een andere oorlog te kiezen.
Tegen je eerste ex kun je wellicht nog aangifte doen, afhankelijk van wat er precies is voorgevallen. Zeker als je niet de enige bent is er misschien nog een zaak tegen die persoon op te bouwen.
Verder lijkt het me verstandig om je vooral op een opleiding of studie te storten ipv verkeerde vriendjes. Als je inderdaad nu 18 bent, moet je nu niet je kansen vergooien. (Hopelijk is dit totaal overbodig advies ). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|