|
Auteur |
Bericht |
fjk
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 20:04 Onderwerp: arbeidsovereenkomst |
|
|
Beste mensen,
Ik ben in een 2e gesprek aangenomen bij een bedrijf. Die hebben mij een aanbieding voor de arbeidsovereenkomst opgestuurd. Daarin staat oa:
" Aanvang 5 februari 2007
Dienstverband: De Arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt zonder dat opzegging vereist is van rechtswege op 4 februari 2008
Proeftijd: wederzijds 2 maanden"
Ik weet niets van een bepaalde tijd. Maar waarom staat er " van rechtswege"? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 21:06 Onderwerp: |
|
|
Van rechtswege betekent automatisch. Dus je laatste werkdag is zondag 3 februari (of vrijdag 1 natuurlijk als je niet in 't weekend werkt). Maandag mag je er niet meer in. En dat hoeven ze dan niet meer expliciet te zeggen, jullie spreken in dit contract af dat dat dus automatisch zo zal zijn.
Het kan zijn dat ze een foutje hebben gemaakt (per ongeluk knopje "bepaalde tijd" ingedrukt) maar het is niet ongebruikelijk om als eerste contract een jaarcontract te krijgen ipv gelijk een onbepaalde tijd-contract. Ik zou dus gewoon even contact opnemen en vragen hoe dit zit.
Arnoud |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 21:17 Onderwerp: |
|
|
Een proeftijd van 2 maanden is in jouw geval niet rechtsgeldig. Bij een jaarcontract mag dat maximaal 1 maand zijn.
Je hoeft mij daar niet in te geloven; dat staat gewoon in artikel 7:652 BW.
(zie lid 4 onder a)
En voor wat betreft de beëindiging of liever verlenging: je kunt vragen om een passage in het contract waarin vermeld wordt wanneer de werkgever je uitsluitsel zal geven over het al dan niet voortzetten van de samenwerking. Bijvoorbeeld dat hij je uiterlijk 6 weken voor het einde van dit contract laat weten of er een nieuw contract gesloten zal worden (hetzij tijdelijk, hetzij voor onbepaalde tijd). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 22:04 Onderwerp: Re: arbeidsovereenkomst |
|
|
fjk schreef: | Ik weet niets van een bepaalde tijd. Maar waarom staat er " van rechtswege"? |
Omdat het een jaarcontract is en de werkgever er een zinnetje wat ook al in de wet staat. |
|
|
|
 |
fjk
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 22:32 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor deze snelle reacties! Ik zal morgen even contact opnemen. Nu heb ik in ieder geval al kennis van zaken! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 23:05 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Een proeftijd van 2 maanden is in jouw geval niet rechtsgeldig. Bij een jaarcontract mag dat maximaal 1 maand zijn. |
Tenzij de CAO anders bepaalt (lid 6 van art 7:652).
Een arbeidscontract voor "bepaalde tijd" is inderdaad niets anders dan een tijdelijk contract. Een arbeidscontract voor "onbepaalde tijd" is een "vast contract". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|