Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 19:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van derden?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
erik2006

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 17:30    Onderwerp: als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van derden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een site met een heleboel links. Ik vraag me al een tijdje af of je als webmaster verantwoordelijk bent voor de inhoud van de links van die andere sites.

Bv stel nu dat één van die online shops duistere praktijken doen, kan ik als webmaster verantwoordelijk gesteld worden?
Zo ja is het voldoende om dit te vermelden in copyright dat ik niet verantwoordelijk ben voor de inhoud van de sites die bij de links staan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 19:34    Onderwerp: Re: als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van der Reageer met quote Naar onder Naar boven

erik2006 schreef:
Ik heb een site met een heleboel links. Ik vraag me al een tijdje af of je als webmaster verantwoordelijk bent voor de inhoud van de links van die andere sites.

Bv stel nu dat één van die online shops duistere praktijken doen, kan ik als webmaster verantwoordelijk gesteld worden?
Zo ja is het voldoende om dit te vermelden in copyright dat ik niet verantwoordelijk ben voor de inhoud van de sites die bij de links staan

Nee, zo'n disclaimer helpt niet. Op z'n minst zul je een 'abuse' policy moeten definiëren, waarin je aangeeft dat wanneer een 'foute' link is en je daarop wordt gewezen, je die zult weghalen, wanneer er sprake is van een onrechtmatige of misschien zelfs strafbare gedraging.
Bekijk de homepage
erik2006

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 19:56    Onderwerp: Re: als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van der Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
erik2006 schreef:

Nee, zo'n disclaimer helpt niet. Op z'n minst zul je een 'abuse' policy moeten definiëren, waarin je aangeeft dat wanneer een 'foute' link is en je daarop wordt gewezen, je die zult weghalen, wanneer er sprake is van een onrechtmatige of misschien zelfs strafbare gedraging.

Anders kan ik vervolgt worden indien ik de link dan niet verwijder?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 20:44    Onderwerp: Re: als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van der Reageer met quote Naar onder Naar boven

erik2006 schreef:

Ik zou me drukker maken om een civiel probleem dan om vervolging.
Bekijk de homepage
erik2006

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 20:57    Onderwerp: Re: als webmaster verantwoordelijk voor inhoud sites van der Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
erik2006 schreef:

Ik zou me drukker maken om een civiel probleem dan om vervolging.

Kunt u me nader toelichten wat een civiel probleem is. Ik ben niet zo een begaafd mens als u Wink
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politie zal niet snel op de stoep staan. Je kunt wel een deurwaarder of boze advocaat van iemand verwachten. Dan moet je schadevergoeding betalen tenzij je tijdig hebt ingegrepen toen het probleem zich voordeed.

Juristen noemen dat eerste strafrecht en daarbij wordt je vervolgd (door Justitie). Het tweede heet civiel recht en dan wordt je aangeklaagd ("gesued").

Meer over je oorspronkelijke vraag trouwens op De inbreukmakendheid van hyperlinks en Aansprakelijkheid bij bloggen en reacties.

Arnoud
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

<spam alert> Wink

En ter aanvulling op Arnoud (die ik al in dit topic verwacht had): mensen lijken nogal eens te vergeten dat er heel veel situaties zijn waarin ze verantwoordelijk zijn voor de schade die een ander lijdt, zonder dat er sprake is van een strafbaar feit.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook de discussie in een andere draad.

Ik denk niet dat je snel aansprakelijk gesteld kunt worden voor de inhoud van sites waarnaar je linkt. Wanneer je veel links hebt, kan niet van je verwacht worden dat je de inhoud van die gelinkte sites voortdurend in de gaten houdt. Google linkt naar onbehoorlijk veel sites, en controleert deze niet uit zichzelf op illegaal materiaal. Wat Google mag, mag jij ook.

Het is anders als je site bedoeld is als doorklikluik naar illegaal materiaal. Bijvoorbeeld een site bestaande uit een collectie directe links naar illegale .mp3's. Wellicht ook wanneer iemand op wiens rechten inbreuk wordt gemaakt door een bepaalde site, jou vraagt de link naar die site te verwijderen en jij aan dat verzoek geen gehoor geeft. Maar waar de grens in Nederland precies ligt is volgens mij nog helemaal niet bekend.
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie ook de discussie in een andere draad.

Ik denk niet dat je snel aansprakelijk gesteld kunt worden voor de inhoud van sites waarnaar je linkt. Wanneer je veel links hebt, kan niet van je verwacht worden dat je de inhoud van die gelinkte sites voortdurend in de gaten houdt. Google linkt naar onbehoorlijk veel sites, en controleert deze niet uit zichzelf op illegaal materiaal. Wat Google mag, mag jij ook.

Maar dan moet TS wel een geautomatiseerde zoekmachine hebben. Wanneer er door TS of door derden links handmatig toegevoegd worden, gaat het 'wat google mag' verweer zeker niet op.
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar dan moet TS wel een geautomatiseerde zoekmachine hebben. Wanneer er door TS of door derden links handmatig toegevoegd worden, gaat het 'wat google mag' verweer zeker niet op.

Ik heb het altijd raar gevonden dat iemand die netjes selecteert en filtert, aansprakelijk gehouden wordt voor het resultaat, terwijl iemand die met een stuk software van alles dumpt, dat kennelijk niet is.

Een directory ("startpagina") heeft m.i. minstens zo veel waarde als een zoekmachine. Als Google dus kan ontsnappen aan aansprakelijkheid omdat ze zo nuttig zijn, dan moet een startpagina dat ook kunnen.

En als je een betere site weet over legaliteit van hyperlinks hoor ik 't graag. Spammen, tss Wink

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Waarom zou Google meer mogen dan een willekeurig ander persoon? Alleen omdat Google te lui is om met de hand links bij elkaar te sprokkelen? Gelden voor Google plots andere regels?

Of bedoel je niet zozeer het geautomatiseerde aspect, maar het zoekmachine-aspect? Ik denk (nee: weet) dat Google door die zoekfunctie juist veel effectiever mensen op het spoor brengt van illegaal materiaal dan een 'domme' site met links.

Of moet Google mogen omdat het in het algemeen belang is dat we Google wel toestaan, of zoiets dergelijks?

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 7:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast dank voor jullie reacties Exclamation Wink
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:

Waarom zou Google meer mogen dan een willekeurig ander persoon? Alleen omdat Google te lui is om met de hand links bij elkaar te sprokkelen? Gelden voor Google plots andere regels?

Juist bij een geautomatiseerde zoekmachine heeft het up2date zijn voorrang. Maar ook voor google geldt dat bepaalde informatie niet weergegeven wordt, vanwege o.a. auteursrechten.

Maar juist wanneer links handmatig toegevoegd worden, is er geen technisch excuus te verzinnnen om eea niet te controleren. Zie ook de torrent jurisprudentie: het aanbieden van links naar illegale meuk kan op zichzelf ook al illegaal zijn.
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Juist bij een geautomatiseerde zoekmachine heeft het up2date zijn voorrang. Maar ook voor google geldt dat bepaalde informatie niet weergegeven wordt, vanwege o.a. auteursrechten.

Hoezo heeft dat voorrang? Nu ga je toch weer de nuttige functie van Google mee laten spelen. Waarom is Google zo nuttig, en startpagina.nl niet?

Het is trouwens praktisch heel moeilijk om dingen uit Google te krijgen als je er zelf niet de eigenaar van bent. Het is elke keer voorpaginanieuws als ze het wel doen, en je hebt vrijwel altijd een rechtszaak nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Het is juist een technisch excuus om te zeggen "sorry het zijn er zo veel". Nou, dan maak je maar een kleinere database. Of verzin maar wat dat je geautomatiseerd kunt filteren. Dat moest Napster ook tenslotte (met "vingerafdrukken" van muziek). Waarom Napster wel en Google niet? Napster riep ook altijd dat er veel te veel bestanden langskwamen om te kunnen filteren.

Quote:
Maar juist wanneer links handmatig toegevoegd worden, is er geen technisch excuus te verzinnnen om eea niet te controleren. Zie ook de torrent jurisprudentie: het aanbieden van links naar illegale meuk kan op zichzelf ook al illegaal zijn.

Juridisch is dat zo ja. Maar hier gaat het er om of dat zo hoort te zijn. Behoor ik te screenen? En bij hoe veel links, en bij hoe veel automatisering houdt dat op?

Kennelijk moet ik het dus zo onpraktisch voor mezelf maken dat ik het niet meer kan controleren, en dan hoef ik het niet meer te controleren.

Dat vind ik raar, want dat is een andere regel dan elders in het recht geldt. Als ik als beheerder van natuurpark de Hoge Veluwe weet dat op diverse plekken een gevaarlijke situatie is ontstaan (na een onweer/storm zijn er bomen die kunnen omvallen, bijvoorbeeld) kan ik echt niet zeggen "ja sorry het is een groot terrein, dat kan ik niet controleren, ik hoor het wel als er iemand last van heeft". Dan wordt mij heel terecht de plicht opgelegd om op te gaan ruimen.

Arnoud
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Als ik als beheerder

Zowel die beheerder van dat park als de beheerder van een site met links heeft een (theoretisch) overzicht over het domein dat hij beheert.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds