|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 22:24 Onderwerp: |
|
|
Tilda schreef: | Hoe je het ook wend of keert, er blijven m.i. maar 2 manieren mogelijk om te betalen: via incasso of acceptgiro. |
Maar wat zou je met dit argument willen bereiken? Nuon accepteert jouw manier van betalen, te weten per bankoverboeking. Als Nuon dit niet zou accepteren, zou Nuon het bedrag steeds terugboeken en van je eisen dat je of per accept-giro betaalt, of dat je Nuon machtigt.
Per bankoverboeking of per accept-giro lijkt me voldoende verschillend om, samen met machtiging, van 3 betaalwijzen te spreken.
Maar hoe dan ook, als je overboeking gelijkstelt aan accept-giro, wat blijft er dan over van je klacht? Nuon stelt hogere kosten te hebben bij betaling per accept-giro, en dat lijkt me niet onaannemelijk gezien de accept-giro die ze versturen. Jij stelt nu dat je per accept-giro betaalt (je zegt immers "Het lijken in eerste instantie verschillende betaalwijzen maar het is er natuulijk maar één."). Dit betekent dat je die hogere kosten verschuldigd bent.
Als ik jouw argument volg, moet ik Nuon in het gelijk stellen (op die 19 cent BTW na). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 aug 2009 21:09 Onderwerp: |
|
|
Kosten bij acceptgiro onredelijk bezwarend
Het gaat om een uitspraak van de rijdende rechter gedaan in zijn nevenfunctie als kantonrechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 sep 2009 8:12 Onderwerp: |
|
|
Er zal na 2006 wel eens gecommuniceerd zijn wegens een prijswijziging of iets dergelijks. Daarin wordt dan ook meestal verwezen naar de ALV en AV.
In mijn geval was het een dienstwijziging van een kabelaanbieder een reden om op te zeggen. In mijn ALV stond als opzegtermijn dezelfde duur als de betalingstermijn. Toen ik destijds startte betaalde ik per maand en na jaren heeft de kabelaanbieder het gewijzigd in twee maanden. Daar ik meende af te nemen volgens de eerste ALV hield ik een termijn aan van een maand. Dat is een heel gebakkelei geweest, daar zij meenden dat ik een opzegtermijn had van twee maanden. Ik zou daarmee akkoord gegaan zijn daar ik daarna per twee maanden heb betaald. Mijn stelling was dat ik geen keuze had en per twee maanden moest betalen en dat dit geenszins in overeenstemming was met mijn wens.
Enfin, ik heb uiteindelijk twee maanden opzegtermijn betaald omdat ik op dat moment geen tijd had om de strijd aan te gaan om een dergelijk laag bedrag.
Ik vertel dit even om aan te tonen hoe men omgaat met de ALV. Als het bedrijf op welke manier deze heeft verzonden of doorverwezen, dan schijnen deze altijd "als zijnde ter kennisgeving aangeboden" en wordt er daarna betaald dan ben je akkoord met de ALV.
In dit geval dus niet akkoord gegaan plus alle andere argumenten lijkt het me een goede zaak om deze Kafkaanse instellingen aan te pakken. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 01 sep 2009 8:55 Onderwerp: |
|
|
Algemene (leverings-)voorwaarden moeten fysiek worden meegestuurd, je kunt niet volstaan met "onze voorwaarden gelden" of vergelijkbare mededeling. Als het bedrijf niet kan bewijzen dat ze zijn meegestuurd, dan kun jij de voorwaarden vernietigen omdat ze niet op de juiste wijze ter hand gesteld zijn.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 3:12 Onderwerp: |
|
|
Ik was deze uitspraak ook toevallig tegengekomen bona fides. Vroeg me al af of dit de rijdende rechter was aan de naam Visser te zien, had de uitzending namelijk niet gezien.
Best wel blij met dit precedent. Tot op heden worden me nog steeds kosten in rekening door Nuon gebracht voor de acceptgiro's ook al gebruik ik ze niet en heb ik aangegeven ze niet te willen ontvangen. Die kosten verreken ik dan telkens met de eindafrekening of breng ik in mindering op het eerstvolgende termijn.
Ik blijf van mening dat Nuon mij geen sanctie van (inmiddels) € 1,25 kan opleggen voor iedere keer dat ik hen toegang tot mijn bankrekening weiger, ik ben dit wettelijk helemaal niet verplicht. Blijkbaar hebben ze zelf ook wel door dat dit eigenlijk niet redelijk is want er word nu in het geheel niet meer tegen geprotesteerd. Gewoon een kwestie van een paar jaar volharding.
Voor de aanvullende zorgkosten voor mijn moeder brengt men maar liefst € 1,70 per keer in rekening aangezien ik automatische incasso weiger en ook geen acceptgiro's wens te ontvangen. Deze 1,70 breng ik in mindering op de rekening en maak het verschuldigde bedrag per bank over. Na wat tegengas in het begin (begin 2008) hebben ook zij zich hier bij neergelegd. Ze kennen mijn standpunt inmiddels.
@Arnoud: even een reactie op je website... 'de truc' waar je op doelt was ook wat de meeste bedrijven in eerste instantie ook deden, korting bieden als je koos voor automatische incasso. Dat is, naar mijn persoonlijk ervaring tenminste, doorgeslagen tot het in rekening brengen van aanvullende kosten als je dit weigerde. Vandaar in mijn topic de term 'beboet'. Dus nu maar terug naar het oude systeem... korting bieden. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 9:52 Onderwerp: |
|
|
Tilda schreef: | Ik was deze uitspraak ook toevallig tegengekomen bona fides. Vroeg me al af of dit de rijdende rechter was aan de naam Visser te zien, had de uitzending namelijk niet gezien. |
Frank Visser is zowel Rijdende Rechter als echte rechter. Dit vonnis is vanuit die laatste functie gedaan.
Wat je ziet in de uitzendingen is eigenlijk geen rechterlijk vonnis maar een bindend advies, juridisch bekeken. Je moet voordat je meedoet aan het programma, tekenen dat je je zult conformeren aan zijn advies. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 16:07 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Frank Visser is zowel Rijdende Rechter als echte rechter. Dit vonnis is vanuit die laatste functie gedaan. |
Aha nu snap ik het. Ik vond de Rijdende Rechter altijd wel interessant. De laatste tijd gaat het helaas hoofdzakelijk nog over blaadjes van de boom van de buren in de dakgoot of een paaltje welke over de erfgrens zou staan. Jammer dat het afgegleden is tot dit niveau, ik mocht er in het verleden altijd graag naar kijken maar kijk nu eigenlijk nooit meer.
Als iemand nu zijn eigen, soortgelijke, situatie aan de lokale kantonrechter voorlegt. Kan hij dan verwijzen naar deze uitspraak als precedent? Of heeft het ene kanton niks met het andere te maken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 16:32 Onderwerp: |
|
|
In Nederland zijn rechters niet gebonden aan uitspraken van andere rechters. Wel kan een verwijzing naar een uitspraak helpen om je eigen (juridische) redenering kracht bij te zetten, nl. in het geval die uitspraak op dezelfde redenering is gebaseerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 23:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | In Nederland zijn rechters niet gebonden aan uitspraken van andere rechters. Wel kan een verwijzing naar een uitspraak helpen om je eigen (juridische) redenering kracht bij te zetten, nl. in het geval die uitspraak op dezelfde redenering is gebaseerd. |
Juist, helemaal duidelijk nu. Waarschijnlijk kijk ik teveel naar Amerikaanse series .... Dat is dus ook vaak de reden voor een proefproces begrijp ik, om alvast een bepaald uitgangspunt te hebben wanneer de situatie in grote lijnen hetzelfde is. Bedankt voor je uitleg bona fides. _________________ Dubio ergo sum |
|
|
|
 |
|