|
Auteur |
Bericht |
MarianneC.
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 13:22 Onderwerp: Verkrijgende verjaring |
|
|
Ik heb 3 jaar geleden het huis gekocht van mijn moeder.
Mijn ouders hebben het huis in 1972, na geruime tijd gehuurd te hebben, het huis van de woningverening gekocht. Indertijd mocht de woningvereniging van de gemeente de voortuin niet meeverkopen aan mijn ouders. Ik heb de voortuin dus ook niet mee kunnen kopen van mijn moeder. Ik heb wel het recht van overpad en de verplichting om de tuin te onderhouden. Ik heb onlangs geïnformeerd bij de betreffende woningvereniging of ik de grond alsnog kan kopen. De woningvereniging wil hiervoor € 50 per m2 hebben. Het is ongeveer 55 m2. Ik vind dit veel, vooral ook omdat mijn ouders en nu ik de tuin altijden hebben (moeten) onderhouden.
Ik heb contact gehad met de vereniging Eigen Huis, de juriste adviseerde mij contact op te nemen met mijn rechtsbijstandsverzekering en me te beroepen op verkrijgende verjaring. Wat is i.c. verkrijgende verjaring en heeft beroep hierop zin? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 15:41 Onderwerp: Re: Verkrijgende verjaring |
|
|
MarianneC. schreef: | Ik heb 3 jaar geleden het huis gekocht van mijn moeder.
Mijn ouders hebben het huis in 1972, na geruime tijd gehuurd te hebben, het huis van de woningverening gekocht. Indertijd mocht de woningvereniging van de gemeente de voortuin niet meeverkopen aan mijn ouders. Ik heb de voortuin dus ook niet mee kunnen kopen van mijn moeder. Ik heb wel het recht van overpad en de verplichting om de tuin te onderhouden. Ik heb onlangs geïnformeerd bij de betreffende woningvereniging of ik de grond alsnog kan kopen. De woningvereniging wil hiervoor € 50 per m2 hebben. Het is ongeveer 55 m2. Ik vind dit veel, vooral ook omdat mijn ouders en nu ik de tuin altijden hebben (moeten) onderhouden.
Ik heb contact gehad met de vereniging Eigen Huis, de juriste adviseerde mij contact op te nemen met mijn rechtsbijstandsverzekering en me te beroepen op verkrijgende verjaring. Wat is i.c. verkrijgende verjaring en heeft beroep hierop zin? |
Verkrijgende verjaring is het systeem dat er voor zorgt dat de juridische situatie na verloop van tijd weer gelijk wordt getrokken met de feitelijke situatie.
Jij hebt echter betreffende grond nooit gebruikt alsof je eigenaar bent en je kunt mijns inziens daarom niet op verjaring beroepen.
En 50 euro per meter is volgens mij een heel erg schappelijke prijs. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 0:27 Onderwerp: |
|
|
Als er een hekje om de tuin is geplaatst is er misschien wel sprake van inbezitneming. De verjaringstermijn bij bezit te kwader trouw is 20 jaar.
Maar 50 euro per m2 lijkt me ook erg schappelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 nov 2006 11:53 Onderwerp: |
|
|
Persoonlijk zou ik me niet om zo druk maken om deze m² prijs, waar kun je tegenwoordig nog grond kopen met deze prijs. Van procederen wordt men in de regel armer en waar hebben we het over, € 2750,00 met iets aan overschrijfkosten misschien. Komt bij dat je zeker niet sterk staat, zoals al eerder gezegd............  |
|
|
|
 |
bakkumbeach
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 15:29 Onderwerp: |
|
|
Beste Marianne,
Door verjaring kun jij nooit eigenaar worden, je ouders zijn als huurders begonnen en ook jij kunt als rechtsopvolger nooit jezelf van houder tot bezitter maken.
50 Euro is inderdaad geen geld per vierkante meter, maar die grond kan de woningbouwvereniging toch nooit aan iemand anders verkopen. En zeker vanwege het gepleegde onderhoud zou er wel een korting af mogen.
Aan de andere kant, waarom zou je willen kopen, de kosten van de akte en registratie zijn zeker duurder dan de grond zelf! Gedraag je gewoon alsof het van jou is. Als gerechtigde van overpad en als onderhoudsplichtige mag je er toch doen wat je wilt!
groeten,
Eric |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 22:46 Onderwerp: |
|
|
bakkumbeach schreef: | Door verjaring kun jij nooit eigenaar worden, je ouders zijn als huurders begonnen en ook jij kunt als rechtsopvolger nooit jezelf van houder tot bezitter maken. |
Goed punt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|