Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 18:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schade door val van fiets door loslopende hond
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnold van Eijsden

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de risicoaansprakelijkheid van art. 6:179 BW gaat het erom dat de schade door de eigen energie van het dier is toegebracht.
Voor deze risicoaansprakelijkheid is het niet vereist dat de schade rechtstreeks door het dier is toegebracht. Als een hond, zoals hier, een fietspad oprent en een fietser daarvan zozeer schrikt dat hij een noodlottige manoeuvre maakt, waardoor schade ontstaat, dan is de bezitter aansprakelijk voor deze schade. Voldoende is het, als de gedraging van het dier er de oorzaak van is dat de schade ontstaat.

De zgn. tenzij-regeling in voornoemd artikel, vormt een beperking van de aansprakelijkheid. Deze werkt met de fictie dat de bezitter de gedraging van het dier in zijn macht zou hebben gehad. Zou de bezitter zich in zo'n situatie op een rechtvaardigingsgrond (noodweer, wettelijk voorschrift, ambtelijk bevel of toestemming) kunnen beroepen, dan is er geen aansprakelijkheid.

Een beroep op deze tenzij-regeling is m.i. hier niet van toepassing, waardoor het verweer van de hondenbezitter geen hout snijdt.
De bezitter van de hond is aansprakelijk.

De schade die voor vergoeding in aanmerking komt is de dagwaarde van de regenjas. Een aardig hulpmiddeltje om dit uit te rekenen vind je op de volgende website www.schadehulp.nl klik vervolgens op dagwaardemeter en je kunt (bij benadering) vaststellen wat ongeveer de dagwaarde op het moment van schade zou moeten zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnold van Eijsden schreef:
Voor deze risicoaansprakelijkheid is het niet vereist dat de schade rechtstreeks door het dier is toegebracht. Als een hond, zoals hier, een fietspad oprent en een fietser daarvan zozeer schrikt dat hij een noodlottige manoeuvre maakt, waardoor schade ontstaat, dan is de bezitter aansprakelijk voor deze schade. Voldoende is het, als de gedraging van het dier er de oorzaak van is dat de schade ontstaat.

Het is hier niet duidelijk dat de hond het fietspad echt is opgerend, en op zo'n manier dat de fietser wel moest vallen. (Als de hond echt plots voor de fiets is gesprongen, is het natuurlijk wel een duidelijke zaak.)

Stel dat de hond had geblaft (van een afstandje), waardoor de fietser schrok, aan zijn stuur trok, en ten val kwam. Dan is de gedraging m.i. niet onrechtmatig (dwz tenzij-clausule gaat op), en is bovendien de causaliteit tussen het blaffen en de schade te ver weg (in de zin van 6:98 BW). De situatie van de vragensteller zou voor zover ik kan zien hier best vergelijkbaar mee kunnen zijn. In ieder geval heeft de eigenaar van de hond kennelijk de indruk dat het vooral een overbodige schrikreactie was. Als hij dit kan onderbouwen, lijkt me het zeker hout te snijden.

Quote:
De zgn. tenzij-regeling in voornoemd artikel, vormt een beperking van de aansprakelijkheid. Deze werkt met de fictie dat de bezitter de gedraging van het dier in zijn macht zou hebben gehad. Zou de bezitter zich in zo'n situatie op een rechtvaardigingsgrond (noodweer, wettelijk voorschrift, ambtelijk bevel of toestemming) kunnen beroepen, dan is er geen aansprakelijkheid.

Het hoeft niet per se een rechtvaardigingsgrond te zijn. Het kan ook dat de gedraging zelf niets onrechtmatigs had. Als ik de sloot in fiets omdat ik opzij kijk naar 2 spelende honden, kan ik niemand aansprakelijk stellen.

De aansprakelijkheid van 6:179 is niet onbegrensd. De gedraging van de hond moet je wel streng beoordelen (nl. als die van een persoon die zich zorgvuldig dient te gedragen), maar fietsers hebben nog steeds een plicht om op te letten.

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortom: we zitten een beetje te gissen naar wat er werkelijk gebeurd kan zijn. Meer info/details nodig.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Kortom: we zitten een beetje te gissen naar wat er werkelijk gebeurd kan zijn. Meer info/details nodig.

En anders kan Eriks misschien zelf vaststellen of hij voldoende sterk staat dat het de moeite waard is een procedure te beginnen. Er is toch een verschil tussen 100% kans op succes en, zeg, 70%. Daarom zeur ik een beetje door, niet omdat ik denk dat hij niet in zijn recht staat, maar om aan te geven dat het niet allemaal zo duidelijk hoeft te zijn als het op het eerste gezicht lijkt wanneer je 6:179 leest. Daarnaast moet je ook kunnen bewijzen wat er gebeurt is.

Bij voorkeur vergoedt de eigenaar van de honden gewoon alsnog de schade. Beetje streng aanschrijven onder vermelding van wetsartikelen kan daar natuurlijk wel bij helpen.

vermeulen

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 9:50    Onderwerp: aansprakjelijkheid hond en fietspad Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. er is risico-aansprakelijkheid: honden liepen los
2. verwijt dat fietser uit moet kijken is onterecht; er is geen sprake van opzet/grove schuld bij fietser.
3. een AVP dekt dit: achterhaal dus vriendelijk bij eigenaar honden het adres en polisno. Er is bovendien geen Eigen risico voor schade door dieren.
4. Er is een rechtstreeks verhaalsrecht -sinds kort- op de AVP -verzekeraar
5. Recht dient om zaken simpel te houden en niet om meer chaos te verzoorzaken
6. de eigenaar van de honden acht ik a-sociaal en zou mi een cursus normen en waarden mogen volgen
7. adviezen inzake inschakelen advocaten etc vind ik bezopen: als juriste weet ik wat dit gaat kosten, nog los van de emoties van betrokkene, dus hiermede is het slachtoffer niet gebaat.

Immers: de advocatuur zal zorgen dat er vertraging in de procedure komt door eindeloos uitstel te vragen wat -helaas- door de zittende magistratuur dom genoeg klakkeloos wordt verleend.

Als mensen meer zouden kijken hoe ze zelf behandeld zouden willen worden en zó anderen tegemoet treden dan zou het al veel soepeler lopen. Overigens: deze wijsheid heb ik niet van mijzelf, die komt rechtstreeks uit 2 oude boeken: de Koran en de Bijbel.
Ga in vrede deze feestdagen in!
lexine

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 17:30    Onderwerp: Re: aansprakjelijkheid hond en fietspad Reageer met quote Naar onder Naar boven

vermeulen schreef:
6. de eigenaar van de honden acht ik a-sociaal en zou mi een cursus normen en waarden mogen volgen

Want? De hondeneigenaaar handelt sociaal, zij laat de dieren uit op een plaats waar loslopen is toegestaan. Wellicht zou een cursus jou beter kunnen helpen dan de eigenaar.
Verstuur e-mail
lexine

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 17:32    Onderwerp: Re: aansprakjelijkheid hond en fietspad Reageer met quote Naar onder Naar boven

vermeulen schreef:
2. verwijt dat fietser uit moet kijken is onterecht; er is geen sprake van opzet/grove schuld bij fietser.

Er kan wel degelijk sprake zijn van opzet/grove schuld. Fietser in kwestie zou wel eens ontzttend hard gereden kunnen hebbe. Fietser in kwestie zou wel eens kunnen hebben fietsen daar waar fietsen niet is toegestaan. Op basis van alles wat aan info ter beschikking staat, kan jij de uitspraken niet staande houden.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 18:13    Onderwerp: Re: aansprakjelijkheid hond en fietspad Reageer met quote Naar onder Naar boven

vermeulen schreef:
1. er is risico-aansprakelijkheid: honden liepen los

Voor schade door de honden aangericht, ja (tenzij).

Quote:

Hoe weet je dat het niet volledig eigen schuld is? Als ik de sloot in fiets doordat ik 2 honden leuk zie spelen (en daardoor niet oplet), kan ik de honden of hun eigenaar daar geen verwijt van maken. Als een hond onverwachts voor mijn fiets springt, kan ik dat wel. Zoals het hier beschreven is, zit het er ergens tussen in terwijl de verklaring van de eigenaar mist.

Quote:
4. Er is een rechtstreeks verhaalsrecht -sinds kort- op de AVP -verzekeraar

Dat wist ik niet, en biedt hier wellicht uitkomst. Als de eigenaar tenminste zo vriendelijk is om de juiste informatie te verschaffen.

Quote:
5. Recht dient om zaken simpel te houden en niet om meer chaos te verzoorzaken

Art 6:179 BW is daar zeker voor bedoeld, maar dekt niet *alles*, zie bijv. Bardoel/Swinkels.

Quote:
7. adviezen inzake inschakelen advocaten etc vind ik bezopen: als juriste weet ik wat dit gaat kosten, nog los van de emoties van betrokkene, dus hiermede is het slachtoffer niet gebaat.

Mee eens. Ik geloof niet dat iemand dit heeft geadviseerd. Maar zonder de mogelijkheid die je onder 4. hebt genoemd zou juridische actie wel onvermijdelijk kunnen zijn om schadevergoeding af te dwingen.

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar heb ik niet voldoende informatie gegeven over het voorval...

Quote:
Er kan wel degelijk sprake zijn van opzet/grove schuld. Fietser in kwestie zou wel eens ontzttend hard gereden kunnen hebbe. Fietser in kwestie zou wel eens kunnen hebben fietsen daar waar fietsen niet is toegestaan. Op basis van alles wat aan info ter beschikking staat, kan jij de uitspraken niet staande houden.

Ik fietste niet ontzettend hard, waarschijnlijk ~20km/h. Ik fietste op een fietspad (verhard). De hondeneigenaar liep op het zandpad ernaast.

Quote:
Het is hier niet duidelijk dat de hond het fietspad echt is opgerend, en op zo'n manier dat de fietser wel moest vallen. (Als de hond echt plots voor de fiets is gesprongen, is het natuurlijk wel een duidelijke zaak.)

Hierover verschillen de hondeneigenaar en ik van mening. In mijn perceptie kwamen de honden op het fietspad, volgens de hondeneigenaar net niet...

Aan de hand van jullie informatie heb ik besloten om nog een extra brief te sturen met daarin de door jullie genoemde argumenten en aangeven dat ik mij op nader te ondernemen juridische stappen ga oriënteren... Ik zal verder afzien van advocaten omdat dat financieel en emotioneel meer gaat kosten dan het zal opleveren.
tikSimone

tikSimone

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat je nog even weten of het tot resultaat heeft geleid?
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, duidelijk geval van welles-nietes vrees ik...
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar gezeur van die hondeneigenaar, hoor. Als je toch een aansprakelijkheidsverzekering hebt (en die hoor je gewoon te hebben) stuur je die claim toch door? Vind ik wel zo netjes naar degene die schade lijdt, of ie nou 5 cm minder had kunnen uitwijken of niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik vind het maar gezeur van die hondeneigenaar, hoor. Als je toch een aansprakelijkheidsverzekering hebt (en die hoor je gewoon te hebben) stuur je die claim toch door?

Dat ben ik met je eens. Op basis van het verhaal lijkt het me niet aannemelijk dat de verzekering de moeite zou nemen onder de aansprakelijkheid uit te komen.

tikSimone

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Punt is: hoe krijg je die hondeneigenaar zo ver?
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via de rechter!
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds