|
Auteur |
Bericht |
-anouk-
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 18:08 Onderwerp: nieuwe baan... en uh... misschien nog een! |
|
|
Beste mensen
Ik heb afgelopen week bij een tweede gesprek gehoord dat ik aangenomen ben op een interessante functie bij een eventuele nieuwe werkgever. Begin januari is het arbeidsvoorwaarden gesprek waarbij het de bedoeling is dat ik teken om zodoende 15 april te starten (bij mijn huidige functie heb ik 3 maanden opzegtermijn).
Diezelfde middag lag er tot mijn verrassing, en eigenlijk bijna tot mijn schrik, een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek bij een andere, wellicht nog interessantere functie! Ik ben eigenlijk voornemens ook daar te gaan praten, maar ik weet nu niet wat ik het beste kan doen. Ben ik verplicht om aan die eerste werkgever aan te geven dat ik nog iets anders heb lopen? Voor of na het tekenen?
Het zit niet in mijn aard om zaken te verzwijgen, maar stel dat ik bij die eerste wg aangeef dat ik nog iets anders op het oog heb, loop ik mogelijk het risico dat ze alsnog een andere kandidaat aannemen? En stel dat ik vervolgens bij die andere functie wordt afgewezen, loop ik dan het risico om beide opties kwijt te raken? Dat zou een flink probleem zijn, omdat ik ondertussen natuurlijk moet opzeggen bij mijn huidige wg....
Of kan ik toch tekenen bij de eerste wg, zodat ik er zekerheid over heb dat die baan in ieder geval niet aan mijn neus voorbij gaat in het geval dat die tweede mogelijkheid niet doorgaat?
Wat raden jullie mij aan vanuit het juridisch oogpunt?
Alvast hartelijk bedankt,
Anouk |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 18:57 Onderwerp: Re: nieuwe baan... en uh... misschien nog een! |
|
|
-anouk- schreef: | (bij mijn huidige functie heb ik 3 maanden opzegtermijn) |
Weet je dat zeker? 3 maanden is niet erg gebruikelijk. Het kan alleen als het in de CAO zo is bepaald, of als de werkgever tegenover jou een opzegtermijn heeft van 6 maanden.
Over het algemeen werken opzegtermijnen per kalendermaand, dus als het echt 3 maanden is, dan zeg je in januari op en moet je februari, maart en april nog volledig doorwerken (tenzij je huidige werkgever wil meewerken natuurlijk).
Quote: | Ben ik verplicht om aan die eerste werkgever aan te geven dat ik nog iets anders heb lopen? Voor of na het tekenen? |
Je bent niet verplicht iets te zeggen, maar zodra je hebt getekend bij de eerste (nieuwe) werkgever, dan zit je daar in principe aan vast. Teken je bij 2 werkgevers, dan kun je 1 contract niet nakomen en zul je dat in het ergste geval moeten afkopen (denk aan opzegtermijn maal salaris).
Misschien denk je aan de mogelijkheid om bij de nieuwe werkgever tijdens de proeftijd op te zeggen. Als dat op ieder moment tijdens de proeftijd kan, waarom dan niet al voor het in dienst treden? Wellicht kom je daar mee weg, maar juridisch is het niet waterdicht. De rechter kan dat dubbele tekenen en vooraf "tijdens je proeftijd" opzeggen aanmerken als misbruik van recht. Dat zou je op een schadevergoeding kunnen komen te staan.
Daarnaast verpest je het voor jezelf mocht je over een tijdje toch weer interesse hebben in die eerste werkgever. Of misschien gaat je naam wel de hele branche rond...
Wil je het netjes spelen, dan moet je pas ergens tekenen wanneer je ook van plan bent daar te gaan werken. Als de eerste werkgever op tekenen aandringt, vertel hem dan dat je nog iets hebt lopen en dat je dat even wil afwachten. (Of hou hem nog even aan het lijntje, dat is misschien minder netjes dan helemaal open zijn maar m.i. volkomen acceptabel; dubbel tekenen is dat niet.)
Ik begrijp dat je iets wilt tekenen voordat je bij je huidige werkgever opzegt. Controleer daarom eens of je echt (en rechtsgeldig) 3 maanden opzegtermijn hebt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 19:00 Onderwerp: |
|
|
En verder of de opzegging niet - zoals gebruikelijk - per einde van de maand gaat zodat je dus pas per 1 mei a.s. bij de nieuwe werkgever kunt starten.
En over je dilemma iets niet juridisch: soms moet je gewoon even kiezen. Je vindt dit leuk, je kunt er werken, dus waarom dan niet he? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
-anouk-
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 dec 2006 10:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie respons. Heel fijn om zo'n gedegen antwoord te krijgen.
Ik heb besloten om aan allebei de kanten maar gewoon open kaart te spelen, dat past gewoon het beste bij mij. Punt is ook dat baan 1 slechter betaalt dan wat ik nu krijg (maar veel dichter bij mijn huis is), en baan 2 eigenlijk teveel uren is. Het is op zich dus ook verstandiger om erover te praten, zodat de kans dat er hopelijk iets aangepast kan worden richting mijn wensen....
Tja, en een gok is het natuurlijk toch, maar als je jezelf goed informeert (naast dat je op je gevoel afgaat) is de kans toch groter dat het achteraf een goede gok blijkt.
nogmaals bedankt,
Anouk |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 10:56 Onderwerp: |
|
|