Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 1:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Over de bijzonderheden van religies
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Misschien komt daar dan 1 religie uit maar ik ben van mening dat we met onze huidige kennis een opperwezen dan moeilijk een plaats kunnen geven dus ga ik er vanuit dat in deze nieuwe religie geen opperwezen zal zijn.

Dus al die mensen die in deze tijd nog geloven in een opperwezen zijn niet goed wijs/lopen achter? Gelovigen hebben tenslotte toch de beschikking over dezelfde kennis als jij en toch zien zij daarin wél een plaats voor een opperwezen...

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Dus al die mensen die in deze tijd nog geloven in een opperwezen zijn niet goed wijs/lopen achter? Gelovigen hebben tenslotte toch de beschikking over dezelfde kennis als jij en toch zien zij daarin wél een plaats voor een opperwezen...

Zoals ik het zie zijn die inderdaad niet goed wijs of lopen achter.
Er zijn gelovigen die hun kinderen uit geloofsovertuigingen niet laten inenten en toch beschikken zij over dezelfde kennis als mij. Ze verkiezen het dus om meer te vertrouwen in een onbewezen opperwezen dan in bewezen wetenschap. Die gedachte om in een opperwezen te geloven kan dus uitmonden in levensbedreigende situaties. Er is dus weinig meer voor nodig dan gewoon het geloof in een opperwezen om voor anderen levensbedreigend te zijn.

Michaelm

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn standpunt over religies iets aangepast nadat ik me er in de laatste tijd een beetje in ben gaan verdiepen.
Ik kan mezelf bijzonder goed vinden in de oudere heidense religies.
Voornamelijk het aanbidden van "Moeder Aarde".
Niet dat ik nu meteen ga bidden enzo.
Maar de symboliek die daarvan uitgaat kan ik veel beter plaatsen.
Het heeft voor mij dan ook veel meer symbolische waarde dan het geloof in een zogenaamde schepper.

Dus eigenlijk ben ik gewoon tegen religies die een almachtige schepper als het begin van het leven zien.

Zo heb ik een stukje gelezen, of het waar is mag Joost weten, dat men in Amerika tegen het Kyoto voorstel heeft gestemd omdat een senator een brief van de UN openbaar heeft gemaakt en gesteld dat het hele milieu gebeuren eigenlijk aangestuurd wordt door oude heidense gebruiken die het aanbidden van "Moeder Aarde" voorop stellen en volgens hem daardoor dus anti-mens zijn. Vervolgens werden de verdragen afgekeurd door het Amerikaanse congres.

Verder zou er gesteld zijn dat het christelijke geloof dus in grote mate verantwoordelijk zou zijn voor de separatie van mens en natuur en het 'roven' van de natuur in de hand heeft gespeeld. De christenen werden als de hoofdverantwoordelijken gezien en de wereld zou beter af zijn zonder christenen. De islam was volgens hun wat dat betreft niet zo radicaal anti-natuur als het christelijke geloof.

Het schijnt dat zelfs kerstmis is voortgekomen uit een heidens gebruik namelijk de viering van Sol Invictus of de geboorte van Mithra.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed dat je daar meer over bent gaan lezen Good
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2007 5:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel een grappige draad.

Overigens is Kerstmis niks anders dan de midwinterzonnewende, zijn christenen inderdaad een soort idiote holbewoners, is psychologie maar een vaag soort "wetenschap" en hebben mensen die over WOII beginnen per definitie de discussie verloren.

Ben ik nog iets vergeten? O ja, de enige goede kerk is een brandende kerk. Mits die kerk natuurlijk geen cultureel erfgoed is. Want dat zou zonde zijn. Twisted Evil

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Wel een grappige draad.

Overigens is Kerstmis niks anders dan de midwinterzonnewende, zijn christenen inderdaad een soort idiote holbewoners, is psychologie maar een vaag soort "wetenschap" en hebben mensen die over WOII beginnen per definitie de discussie verloren.

Ben ik nog iets vergeten? O ja, de enige goede kerk is een brandende kerk. Mits die kerk natuurlijk geen cultureel erfgoed is. Want dat zou zonde zijn. Twisted Evil

Grappig zou ik het niet snel willen noemen. Net zo min als je reactie grappig is of iets bijdraagt.

Michaelm schreef:
Zoals ik het zie zijn die inderdaad niet goed wijs of lopen achter.
Er zijn gelovigen die hun kinderen uit geloofsovertuigingen niet laten inenten en toch beschikken zij over dezelfde kennis als mij. Ze verkiezen het dus om meer te vertrouwen in een onbewezen opperwezen dan in bewezen wetenschap. Die gedachte om in een opperwezen te geloven kan dus uitmonden in levensbedreigende situaties. Er is dus weinig meer voor nodig dan gewoon het geloof in een opperwezen om voor anderen levensbedreigend te zijn.
Er zijn ook gelovigen die zich niet verzekeren omdat zij hun vertrouwen in een andere/hogere macht stellen. Maar de conclusie dat die mensen dan achter lopen/ niet goed wijs zijn vind ik nogal kort door de bocht.
Misschien kan het anderhalf jaar na dato ( Wink ) toegelicht worden..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fiasc o schreef:
Grappig zou ik het niet snel willen noemen. Net zo min als je reactie grappig is of iets bijdraagt.

Het begint de laatste tijd gewoonte te worden om af te geven op de bijdrage van een ander. Lijkt mij weinig bijdragen........

BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
fiasc o schreef:

Het begint de laatste tijd gewoonte te worden om af te geven op de bijdrage van een ander. Lijkt mij weinig bijdragen........

Hier weer op reagerend zouden we een eindeloos keten van reacties kunnen vormen waarin we je opmerking bevestigen. Dát lijkt me (ook) niet bijdragen.
Ik vond het jammer dat de discussie die over het onderwerp gaande was, afgesloten werd met een dergelijk bericht, maar in die zin heb je wel gelijk dat het beter is om berichten zoals het mijne achterwege te laten.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fiasc o schreef:
Maar de conclusie dat die mensen dan achter lopen/ niet goed wijs zijn vind ik nogal kort door de bocht.
Misschien kan het anderhalf jaar na dato ( Wink ) toegelicht worden..

Ze lopen achter iets aan, dus achter.
En dat het niet wijs is om je geloof in een oppermachtig iets te stellen met een eeuwig paradijs in het hiernamaals ipv iets constructiefs zoals bijvoorbeeld het geloof in een vorm van reïncarnatie waaruit je duidelijk wordt dat de je de troep die je hier achterlaat zelf weer tegen kunt komen moge overduidelijk zijn lijkt me.

vermeulen

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 10:58    Onderwerp: pro-contra religies Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn motto is: leven en laten leven;
dat is precies mijn bezwaar/ scharnierpunt tegen religies Rolling Eyes :

1. veel religies lijken uit te gaan van 'wie niet voor mij is. is tegen mij'
of 'dreigen' met onheil voor de niet gelovige (hel; gehenna)
2. correct handelen (oa op economisch gebied) is een gebod voor gelovigen onderling, maar tav ongelovigen mag men 'bedonderen'
(zie oa rentebepaling in numeri Bijbel als ook in de koran)
3. religieus besef lijkt niet hetzelfde te zijn als moreel handelen;
ik verwijs naar het feit dat bijv incest statistisch opmerkelijk vaak voorkomt bij christenen
4. de intolerantie is vaak zoek: men legt anderen op zonder dat dezen
het kunnen afwijzen (verbod op inenting in sommige chr geloven) of op zijn minst ter discussie mogen stellen (vb van jehova's c.q. moslims)
5. inconsistentie van handelen en geloof: m.n. de huidige discussie bij de Christen Unie inzake homofilie
PapaIndia

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je nu eens voor als men nu eens de moeite nam om die betreffende heilige geschriften eens goed door te nemen ( en in uw achterhoofd te houden dat bijna al die 'gelovigen' het zelf niet hebben gedaan, niet mogen of niet in staat waren ivm analfabetisme ).
Gelukkig heb ik die moeite wel genomen Cool.
Wat viel mij op!?

Laten we eerst beginnen met het wapen gekletterende Jihaad, die zo nu en dan door die heilige rechtsgeleerden wordt geprezen en onderwezen.
Is zoiets wel handig voor een 'gelovige' ?
In iedergeval een belezen slimmerik zal het afkeuren simpelweg om het feit dat als het dan om de redenen gaat om die vijanden van de aardbodem te doen verdwijnen/vernietigen,, men helemaal geen bloed op de handen hoeft te krijgen. Neen helemaal niet, geen enkel spatje het beste wat zo een 'gelovige' beaamt (eigenlijk moet doen) te doen is gewoon lekker gaan bidden en het Hogere Recht gewoon de werk laten doen en wie weet, misschien als de gelovige oprecht uit de hart bid dat de Allerhoogste Rechter dan zijn vijanden dubbel en dwars zal straffen of in zijn geheel uitmoorden door een tsunamie ofzo te sturen.

Misschien een handig voorstel het liefs ingediend (desnoods een uitdaging) door wetenschappers om het op de Tempelberg te doen?
Tussen die Joden , Christenen en Moslims.

Quote:
[3.61] Zou men nu met u over hem (Jezus) redetwisten, nadat de kennis tot u gekomen is, zeg dan: "Kom, laat ons onze kinderen en uw kinderen en onze vrouwen en uw vrouwen en ons volk en uw volk roepen; laat ons daarna vurig bidden en de vloek van Allah roepen over degenen, die liegen."

De ALLERBESTE WAPEN voor een gelovige!

Waarschijnlijk is men (de gelovige) gewoon mentaal en lichamelijk veels te zwak geworden of juist bang om zelf van de aardbodem gevaagd te worden? Volgens mij kan en mag er alleen op deze manier (binnen religie) iets recht worden gezet!
fiasc o

BerichtGeplaatst: do 14 aug 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit hetgeen ik begrijp van bovenstaand bericht maak ik op dat PapaIndia van mening is dat gelovigen onderlinge geschillen biddend op moeten lossen waarbij de Allerhoogste Rechter dan 'de oplossing geeft'.
Wat je hierbij m.i. over het hoofd ziet is dat gelovigen er vanuit gaan dat de Allerhoogste Rechter ook mensen (ongelovig of gelovig) kan gebruiken om te 'straffen', zoals je dat noemt.
Een tsunami zal voor gelovigen ook een straf/oordeel zijn (al lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat er om een tsunami gebeden zal zijn!). Maar een ander (eenvoudig) voorbeeld, voor christenen is de geschiedenis van de joden. Christenen gaan uit van de bijbel, in de bijbel wordt diverse malen vermeld dat de joden gestraft zullen worden. De tweede wereldoorlog en de oorlogen omtrent Israel na 1948, bijvoorbeeld, worden door christenen gezien als 'bevestiging' van de bijbel.

De conclusie die je trekt, namelijk dat gelovigen misschien te zwak/bang zijn (geworden?) kan ik niet volgen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds