Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 13:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leeftijdsdiscriminatie bij BestGraduates2007?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Eigenlijk zou ik de vraag graag nog voorleggen aan de afdeling sociaal recht, want het is wel een heel interessante vraag.. want als dit een verboden onderscheid blijkt dan zijn er volgens mij nog heeeel veel dingen waar bij dit een verboden onderscheid wordt gemaakt...

En volgens mij is dat ook gewoon zo, zolang er maar een link is met de arbeidsmarkt.

Eerlijk gezegd betwijfel ik zelf of het leeftijdsonderscheid in de Wet op het minimumloon wel door de beugel kan in het licht van de richtlijn. Het is in mijn ogen onzinnig dat AH wel verplicht is een 19-jarige meer te betalen dan een 18-jarige, en tegelijk verplicht is om te verbloemen dat men op leeftijd selecteert en ontslaat. Voor supermartkwerk, waarbij (kennelijk, gezien AH) de leeftijd geen rol speelt in de geschiktheid van iemand om het werk te doen, is er voor zo'n onderscheid geen plaats.

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Misschien heeft Steven dat ook gevraagd?

Meer specifiek: werd de vergelijking met Idols gemaakt om aan te tonen dat dit onderscheid buiten het bereik van de WGBL blijft? Of werd de vergelijking gemaakt om aan te tonen dat er een rechtvaardiging bestaat die inderdaad passend en noodzakelijk is?

Ik vermoed zelf dat men de vergelijking maakte om aan te tonen dat de WGBL niet van toepassing is. Dan is een verdere motivering van de leeftijdsgrens eigenlijk niet meer nodig (tenzij je art 1 Gw, "of op wat voor grond dan ook" in horizontale verhoudingen gaat toepassen... niet zo sterk).

Wanneer men aanvaardt dat de WGBL wel van toepassing is, dan kan ik me niet voorstellen dat een rechtvaardiging kan worden gevonden die echt passend en noodzakelijk is. Een simpel ja/nee-antwoord op de vraag "jonger dan 28 jaar" kan m.i. nooit op een evenredige manier in de beoordeling worden verwerkt, tenzij het antwoord buiten beschouwing wordt gelaten. Het zou anders kunnen zijn wanneer de leeftijd werd gevraagd, en deze als een soort gewicht werd meegewogen.

Het HvJ-EG werkt overigens echt zo "pietluttig", zie bijv. C-144/04. Beweringen van algemene strekking ter rechtvaardiging van een onderscheid die niet feitelijk onderbouwd zijn worden door het Hof eigenlijk nooit aanvaard.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds