Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 13:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de verschillen tussen WO en HBO gewoon te groot zijn, hoe je het ook wendt of keert. Deze verschillen zijn hierboven al uitgebreid besproken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de studies, en de HBO-studenten zijn ook niet dom. (Ik heb zelf geen HBO gedaan, maar ken wel mensen die het wel doen en ben gaandeweg wat meer hierover te weten gekomen tijdens de studie.)
HBO en WO sluiten nou eenmaal niet vlekkeloos op elkaar aan. Dat maakt de één niet beter of slechter dan de ander, maar vereist wel een gedegen overlap. Ook om dat gekoesterde 'academisch niveau' (jeukwoord) te behouden, want er is al genoeg afgeknabbeld.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat veel mensen (met mij) denken dat rechten een academische studie is en geen praktische studie.
Als je Economie gaat studeren aan het HBO leer je heel veel vaardigheden, aan de Uni veel kennis.
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.
En als ze het HBO gaan "opleuken" (wat een jeukwoord) met academische vaardigheden dan wordt daarmee de WO-rechtenstudie minder waard. (En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)
Oei. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar gaan we weer...... Laughing Surprised Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
It's me ... Peetje!

It's me ... Peetje!

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 329


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel, ik maak ook niet de vergelijking MER en HBO recht qua inhoud van de studie, maar van het niveau van de studie. Het lijkt me toch enigszins logisch dat het niveau redelijk gelijk is op het HBO. Maar goed, dat is dan ook mijn mening.
_________________
Very Happy/ P€€TJ€ Very Happy/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!


Ben het helemaal met je eens hoor Michèle, tuurlijk kan rechten gewoon aan de HBO gedaan worden. De werkgevers weten zelf wel welke capaciteiten een werknemer nodig heeft en zullen daar dan ook wel hun keuze voor een HBO-afgestudeerde of een WO-afgestudeerde op aanpassen!

Eva schreef:
Daar gaan we weer......


Nee hoor! De discussie over de kwaliteiten van de Uni's is al op meerdere plaatsen gaande, dus ik verwijs hierbij iedereen die daarover iets te melden heeft daarheen! Very Happy (even in mijn hoedanigheid als strenge moderator sprekende Wink )
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Osewoudt








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.


Sorry, kon het niet laten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Dat is dus per definitie niet waar anders zou er geen schakeljaar vereist zijn. Wink

Daarnaast hebben de HBO rechten opleidingen niet het volledige curriculum zo opgezet dat er alleen rechtenvakken worden aangeboden,


Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:

Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
Hoe kom je op die gedachte? Het feit dat je wat verbintenissenrecht of strafrecht hebt gehad wil niet zeggen dat het vergelijkbaar is uitgediept en behandeld zoals dat op de universiteit gebeurt.

Quote:
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.
Met boeken op de Juridische Hogeschool in Tilburg (kernfase) die betrekking hebben op "Bedrijfsethiek voor het HBO" en "Leren interviewen" heb ik daar zo mijn twijfels bij. In de brochure staat kennelijk eveneens dat juridische vakken voor 75% het curriculum bepalen. Hoe ziet de K-fase op de HAN er trouwens uit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sam

sam

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:19    Onderwerp: Master rechten na andere WO bachelor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan de UvA kan je nu ook na een andere WO bachelor dan een juridische een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen. Met deze master, waarna je wel meester wordt, kan je geen togadragend beroep uitoefenen, verder zijn er geen beperkingen.
Ik overweeg dit te gaan doen, na een technische WO bachelor aan Wageningen Universiteit. Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?[/img]


Laatst aangepast door sam op vr 29 okt 2004 17:45, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:36    Onderwerp: Re: Master rechten na andere WO bachelor Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam schreef:
Aan de UvA kan je nu ook na een andere dan een juridische WO bachelor een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen.
Dit is een grap, toch? Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sam

sam

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker niet Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:04    Onderwerp: Re: Master rechten na andere WO bachelor Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam schreef:
Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?


0? Laughing

Net als sovereign kan ik me ook niet voorstellen dat dit serieus mogelijk is! Een steek in het hart van elke rechtenstudent, vermoed ik! Als ik klaar ben met studeren wil ik wel trots kunnen zijn op mijn diploma (zelfs op een diploma van de UL Razz) !
Alleen een master rechten volgen voor de interesse is misschien nog leuk, maar je moet niet denken dat de kwaliteit van je rechtenopleiding dan gelijk is aan die van 'echte' rechtenstudenten. Ik zie totaal niet in waarom je zomaar een paar jaar zou kunnen skippen! En als het dan toch gebeurt wil ik dat ik na mijn rechtenstudie ook even snel arts ofzo kan worden! Grrrrr Mad
Maar om even te reageren op het doorstromen van bachelor HBO rechten naar master rechten: ik zou het jammer vinden als dit kan. Begrijp me goed, als de kwaliteit van de opleiding hetzelfde is heb ik er geen problemen mee, maar ik geloof niet dat dat zo is. Ik ben dan ook bang dat de eenvoudige doorstromingen naar de rechtenstudie niet ten goede zullen komen van het gezag van de rechtsspraak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam schreef:
Zeker niet Smile
Heb je een link naar de UvA site waar dit staat? Die site blinkt niet echt uit qua helderheid en ik heb geen zin om lang te zoeken. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds