Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 12:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Disproportioneel + onnodig handhaven beslag deurwaarder
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sebastiaano

BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 13:34    Onderwerp: Disproportioneel + onnodig handhaven beslag deurwaarder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wou graag een visie op deze kwestie:

Mijn buuf moet een bedrag van 2500 terugbetalen aan de soos, alszijnde teveel ontvangen bijstand. De beschikking tot terugvordering is opgemaakt in executoriale vorm.

Buuf heeft geen inkomen en zit ver onder de bijstandsnorm (aflossingscapaciteit is nihil), maar heeft wel een eigen woning (toegwezen na scheiding). De soos geeft de vordering aan een deurwaarder die meteen beslag legt op haar woning. Volgens info op de site van de beroepsvereniging voor gerechtsdeurwaarder is dit beslag disproportioneel. Er loopt nu een klacht tegen de deurwaarder (oneigenlijke pressie + onevenredig beslag).

Ondanks een aflossingscapaciteit van nul heeft buuf door middel van kleine leningen de vordering van de soos betaald. Kwijtscheldingsverzoeken zijn nimmer beantwoord (we gaan hiertegen in bezwaar). Ondanks dat de vordering nagenoeg geheel is ongelopen wordt het beslag gehandhaaft. Ook hiertegen richt de klacht tegen de deurwaarder zich.

Het beslag heeft buuf jarenlang lam gelegd. Terwijl de bedoeling was de woning te verkopen.

Hoe denken jullie over de slagingskans (klach + schadclaim)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sleepy

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat de schuld betaald is (en alle daarbij gekomen kosten van de deurwaarder enzo) dan moet de deurwaarder het beslag laten vallen.... totdat het bedrag betaald is is hij gerechtigd dit beslag te laten liggen.... al komt het mij vreemd voor dat hij het laat liggen terwijl zij de woning zou willen verkopen en daarmee de schuld af had kunen betalen... in principe had hij lijkt mij met een dergelijke regeling mee moeten werken (mits zij dit natuurlijk wel zo voorgesteld heeft) Ik ga er in elk geval wel vanuit dat er overwaarde in de woning zou hebben gezeten bij verkoop en dat de deurwaarder om die reden beslag op de woning heeft gelegd...

Of zij een schadevergoeding gaat ontvangen hangt denk ik dus maar net af van in hoeverre zijn beslag inderdaad onredelijk was (had zij een redelijk voorstel gedaan voor terugbetaling en in hoe snel is nu alles uiteindelijk betaald) en in hoeverre zij hier ook daadwerkelijk schade van heeft ondervonden... Indien zij die schuld gewoon had en niet betaald was zijn beslag op de woning lijkt mij niet onrechtmatig (immers op haar inkomen was dit niet te leggen en andere bronnen zullen er ook niet zijn geweest) Wel is het onrechtmatig als hij het er langer op laat liggen dan noodzakelijk was.. dus na afbetaling van de schuld en de kosten is daar geen reden meer voor..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een paar puntjes uit elkaar getrokken.

Voorzover ik heb begrepen (maar hang me er niet aan op), mogen Sociale Diensten geen vorderingen meer kwijtschelden als gevolg van de diverse beleggingsfiasco's van de afgelopen jaren van overheden (bijv. Ceteco-affaire van de Provincie Zuid-Holland). Allerlei regels op het financiele vlak van de overheid zijn daardoor aangescherpt, waaronder kwijtschelding.

Ten aanzien van het 'disproportionele' beslag, daarover is een uitspraak van de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders bij de Rechtbank Amsterdam (7/6/2005 402.2004 (niet gepubliceerd, maar ik kan een pdf-je sturen als je je mailadres aan mij PB't)). Kort samengevat:
    -schuldenaar staat met zijn gehele vermogen in voor zijn schulden (3:276 BW)
    -het staat aan executant vrij tegelijk beslag te leggen op alle voor beslag vatbare goederen (art. 435 lid 1 Rv.)
    -behoudens bijzondere omstandigheden is het niet aan deurwaarder of schuldenaar om te bepalen waarop beslag wordt gelegd.
    -buitenproportionaliteit hoort thuis bij de executierechter (art. 438 Rv.), niet bij de tuchtrechter.

Wat je niet zegt is of de woning overwaarde heeft. In dat geval is het een vermogensobject wat ze op zal moeten eten om haar schulden af te lossen. De Soc. Dienst zal haar waarschijnlijk geen uitkering geven zolang ze daar nog overwaarde in heeft zitten. Dat ze in dat geval onder de bijstandsnorm terecht komt is dan logisch.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds