Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 18:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verzekerings kwestie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
voyager4

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2007 20:35    Onderwerp: verzekerings kwestie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag ben ik gebeld door een medewerker van het assurantiekantoor waar ik al mijn verzekeringen heb afgesloten. Hij vroeg mij of hij bij ons langs mocht komen of anders ik naar het kantoor zou willen komen. Dit omdat er door de inboedel en opstal verzekering een bericht aan hem was gestuurd dat wij teveel schade's hebben geclaimt in de afgelopen jaren.
Nu klopt het dat wij een aantal claims hebben gedaan maar al deze schade's zijn door derde veroorzaakt. Even ter verduidelijking. De laatste schade betreft waterschade veroorzaakt door de buren, de schade van twee jaar geleden is vooroorzaakt door een graafmachine die door onze voorruit heen ging en de schade daarvoor weer een jaar of twee eerder was veroorzaakt door iemand van de gaswacht, deze had de afvoer van de cv los gemaakt waardoor de pijp los was gescheurd van de dakbedekking.
Alle schade's zijn dus door derden veroorzaakt. Ik heb in alle gevallen in ieerste instantie aan mijn tussenpersoon gevraagd of het mogelijk was om de veroorzakers aansprakelijk te stellen maar steeds was het antwoord dat de verzekerings maatschappijen onderling een afspraak hebben en in voornoemde gevallen je de schade dus moet claimen bij je eigen verzekering.
Waar het nu omgaat is het volgende. Ik ga vrijdag voor een gesprek naar mijn tussenpersoon, deze wil alles nog eens met mij door nemen. Ik heb zelf echter sterk het gevoel dat de verzekering maatschappij mijn premie flink wil gaan verhogen. Dit vind ik onterecht omdat de voornoemde schade's niet mij schuld zijn geweest en ik heb er niet voor gekozen dat verzekeringsmaatschappijen onderling deze kwesties hebben geregeld. Ik wil hier zeker niet de dupe van worden. Wie zou mij uit kunnen leggen hoe ik mij kan wapenen tegen dit onrecht? Ik wil vrijdag graag beslagen ten ijs komen.
Bij voorbaat dank en vriendelijke groet
Fred
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allereerst is het mi verstandig om de polisvoorwaarden door te nemen. m.n.de artikelen waarin staat wanneer verhoging van de premie mag/kan plaatsvinden. voor zover mij bekend kan je bij een verhoging van de premie overstappen naar een andere verzekeraar. daarnaast lijkt het mij verstandig om de geclaimde schade data en bedragen en de toedracht ter voorbereiding voor jezelf op schrift te zetten. en het gesprek? ga nergens mee akkoord zodat je eerst alles voor jezelf op een rijtje kan zetten. succes!
MarcelW

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier niet veel verstand van, maar is het niet zo dat de schades die jij noemt, niet door de verzekering van die derden moet worden betaald!
voyager4

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarcelW schreef:
Ik heb hier niet veel verstand van, maar is het niet zo dat de schades die jij noemt, niet door de verzekering van die derden moet worden betaald!

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar het schijnt niet zo te zijn. Zoals ik al heb geschreven hebben de maatschappijen een onderlinge afspraak hierover.
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarcelW schreef:

Klopt, maar de verzekeringen hebben onderling een afspraak dat je dan de schade toch bij de eigen verzekering claimt (schrijft voyager4 overigens ook). Het idee is waarschijnlijk dat ze niet willen steggelen over wie nu precies de schuldige is. Dat spaart een hoop kosten uit en gemiddeld genomen hoeven verzekeringen niet meer uit te keren dan wanneer ze precies de aansprakelijkheidsregels zouden volgen.

[off-topic]Wel kun je je afvragen of zulke onderlinge afspraken niet in strijd zijn met het mededingingsrecht. Een buitenlandse verzekeraar die zich op de Nederlandse markt wil begeven komt er misschien minder gemakkelijk tussen (weet ik niet). Verder lijkt mij het gevolg van deze afspraak dat alle verzekeringsproducten op elkaar gaan lijken, omdat anders de afspraak niet meer kostenneutraal lijkt te zijn.[/off-topic]
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voyager4 schreef:
MarcelW schreef:

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar het schijnt niet zo te zijn. Zoals ik al heb geschreven hebben de maatschappijen een onderlinge afspraak hierover.

Ik ben bang dat u verkeerd voorgelicht bent.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Quote:

Van die afspraak heb ik wel vaker gehoord.
Moderator

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Quote:

Van die afspraak heb ik wel vaker gehoord.

Probleem van die afspraak is dat de schade niet toegerekend wordt aan de aansprakelijke maar aan de claimer. Het is ongetwijfeld makkelijker voor verzekeraars, maar wanneer de claimer de volgende keer een polis afsluit en de vraag 'heeft u in de afgelopen <periode> schade geclaimd' naar waarheid beantwoordt, zal een verzekering mogelijk geweigerd worden.
Bekijk de homepage
voyager4

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Hallo Steven,
Verkeerd voorgelicht? Ik heb het diverse malen deze vraag aan mijn tussenpersoon gevraagd en ook aan de schade experts maar die geven toch echt allemaal het zelfde antwoord. Al zegt mijn gevoel dat het niet klopt.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voyager4 schreef:
StevenK schreef:

Hallo Steven,
Verkeerd voorgelicht? Ik heb het diverse malen deze vraag aan mijn tussenpersoon gevraagd en ook aan de schade experts maar die geven toch echt allemaal het zelfde antwoord. Al zegt mijn gevoel dat het niet klopt.

Zoals gezegd: het klopt dat de verzekeraars het wel prettig vinden, maar u wordt er de dupe van, omdat alle schades op uw naam geregistreerd worden.

Vergelijk het met een autoverzekering. Als ik een aanrijding op mijn eigen polis claim, kost me dat no-claim. Wanneer de verzekeraar van de tegenpartij betaalt, kost mij dat geen no-claim.

Kortom: uw tussenpersoon heeft u niet het hele verhaal verteld.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat assurantieadviseurs niet goed op de hoogte zijn komt helaas maar al te vaak voor.

voyager 4 schreef

Quote:
Waar het nu omgaat is het volgende. Ik ga vrijdag voor een gesprek naar mijn tussenpersoon, deze wil alles nog eens met mij door nemen. Ik heb zelf echter sterk het gevoel dat de verzekering maatschappij mijn premie flink wil gaan verhogen. Dit vind ik onterecht omdat de voornoemde schade's niet mij schuld zijn geweest en ik heb er niet voor gekozen dat verzekeringsmaatschappijen onderling deze kwesties hebben geregeld. Ik wil hier zeker niet de dupe van worden. Wie zou mij uit kunnen leggen hoe ik mij kan wapenen tegen dit onrecht? Ik wil vrijdag graag beslagen ten ijs komen.

De verzekeraar mag de premie gewoon verhogen, je betaalt immers premie aan de hand van je eigen risicoprofiel zeg maar en aangezien die in jouw geval een stijgende lijn vertoond is er ook meer premie nodig om dat risico af te dekken. Of dat nou jouw eigen schuld is of dat van derden staat daar los van. De verzekeraar staat in relatie tot jou en komt met jou overeen dat jij voor bepaalde schades verzekerd bent, de verzekeraar bepaalt hierbij de (toekomstige) voorwaarden, jij niet. Het staat jou uiteraard vrij een andere verzekeraar te zoeken. Alleen zal het probleem dan waarschijnlijk zijn dat die andere verzekeraar een ongeveer even hoge premie zal vragen aan de hand van je profiel.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe had voyager4 het dan moeten aanpakken? De schade op de verzekeraar van de aansprakelijke persoon proberen te verhalen, om dan te horen dat de verzekeraars onderling hebben afgesproken dat hij bij zijn eigen verzekering moet zijn?

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hoe had voyager4 het dan moeten aanpakken? De schade op de verzekeraar van de aansprakelijke persoon proberen te verhalen, om dan te horen dat de verzekeraars onderling hebben afgesproken dat hij bij zijn eigen verzekering moet zijn?

Dat is dus precies wat er gebeurd is. Dat maatschappijen onderling deze afspraak hebben gemaakt daar kan ik niks aan doen, ik had liever gewoon bij de tegenpartij de claim neergelegd. Nu komt het erop neer dat ik door toedoen van een ander meer premie moet gaan betalen, naar mijn menig toch behoorlijk oneerlijk. Er bestaan een hoop zeg maar kromme dingen in ons land waar dit er naar mening toch ook één van is.
Bij de laatste schadeclaim heb ik ook duidelijk aan de expert verzocht in zijn rapport te vermelden dat de schade niet door mijzelf is veroorzaakt, op de één of andere manier had ik al een voorgevoel lijkt het.
Ik heb o.a. ook een WA verzekering, is deze dan ook eigenlijk niet nodig, want als ik schade zou veroorzaken en de tegenpartij moet gewoon bij zijn eigen verzekering claimen dan heb ik dus geen WA nodig? Hierop zal wel weer een uitzondering zijn denk ik Surprised
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voyager4 schreef:
bona fides schreef:

Dat is dus precies wat er gebeurd is.

Nou, dat ook niet helemaal. Je schrijft dat je naar je tussenpersoon bent gegaan, niet naar de aansprakelijke persoon of diens verzekering.

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nou, dat ook niet helemaal. Je schrijft dat je naar je tussenpersoon bent gegaan, niet naar de aansprakelijke persoon of diens verzekering.

Ik heb wel degelijk de tegenpartij hierover aangesproken en deze had ook totaal geen problemen met het aansprakelijk stellen. Dit heb ik mijn tussenpersoon ook medegedeeld. Ik heb deze alleen gebeld om te vragen hoe ik dat dan moest aanpakken waarna ik dus het voornoemde verhaal te horen kreeg. Ik heb de verzekeringsmaatschappij dan ook alle gegevens van te tegenpartij verstrekt.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds