|
Auteur |
Bericht |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 11:26 Onderwerp: Stemwijzers |
|
|
Er zijn nu verschillende stemwijzers beschikbaar. Voor diegenen zich willen verdiepen voor 22 november erg handig.
De stemwijzer is handig en snel, maar soms ook misleidend en geeft niet echt een goed beeld voor je voorkeuren.
Uitgebreider is het kieskompas. Die laat zien waar je in het politieke spectrum staat (zowel links-rechts als progressief-conservatief). Dit kan je per thema bekijken. Erg verhelderend om te zien waar je ten opzichte van de politieke partijen staat.
Daarnaast is er nu ook de stemmentracker van de makers van de stemwijzer. Aan de hand van je stemgedrag m.b.t. 30 wetsvoorstellen en moties van de afgelopen, afgezet tegen het stemgedrag van de politieke partijen kuen je zien met wie je het meeste eens bent. Het mooie hiervan is dat dit dus niet gebaseerd is op verkiezingsprogramma's maar op daadwerkelijk gerealiseerd stemgedrag. Het nadeel ervan is dat het misschien wel niks zegt over de toekomst.
De nieuwe kieswijzer werkt hetzelfde als de stemmentracker maar is veel uitgebreider. Je kan tot 550 wetsvoorstellen beoordelen! Je kan het ook sneller doen en 30 voorgeselecteerde wetsvoorstellen beoordelen. Een nadeel is dat ikzelf niet bekend ben met politix.nl, de initiatiefnemer van deze test. Volgens mij is deze test zeer degelijk, maar ik zou het niet kunnen garanderen.
Ikzelf krijg een redelijk consistent advies, waarbij twee partijen elkaar afwisselen. Op grond van het kieskompas zou ik echter een derde partij moeten stemmen. Dat wordt dus nog ingewikkeld. Wie heeft er ook de wijzers gedaan en in hoeverre krijgen jullie een consistent advies? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 13:16 Onderwerp: |
|
|
De eerste drie heb ik gedaan. Ook ik zat steeds in dezelfde hoek. Echter, de partijen die aangegeven worden hebben niet mijn voorkeur omdat de partijen zelf mij niet aanspreken om verschillende redenen. Er is een partij die steeds net niet dicht bij mijn keuzes zit maar waar ik toch op ga stemmen.
Overigens, ik vind de stellingen van de stemmentracker suggestief.
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 15:47 Onderwerp: |
|
|
De lange versie van de nieuwe kieswijzer duurt m.i. erg lang. Verder vind ik de stellingen over het algemeen te breed interpreteerbaar waardoor het moeilijk is om in alle gevallen uitgesproken voor of tegen te zijn.
Mijn politieke voorkeur (volgens de stemwijzers) kwam in alle gevallen ongeveer gelijk uit. Ik ga alleen niet op de politieke partij met de hoogste voorkeur stemmen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 23:46 Onderwerp: |
|
|
Ik kom wel steeds op dezelfde 2 partijen uit. Daartussen wil in dan gaan kiezen. Ik denk erover om dan "strategisch" te kiezen tussen die 2. Doen jullie aan strategisch kiezen? _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 23:54 Onderwerp: |
|
|
In de zin van: stemmen op de partij van wie je verwacht dat die tenminste kamerzetels haalt? Nee. Ik niet in elk geval. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: do 02 nov 2006 23:56 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoel ik niet met strategisch stemmen.
Ik bedoel meer van: op het cda stemmen i.p.v. de vvd, zodat het cda groter wordt dan de PvdA. Dus alles op alles zetten om de PvdA uit "het torentje" te houden. (dit als voorbeeld!!) _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 0:08 Onderwerp: |
|
|
Doe ik ook niet. Ik stem gewoon principieel, dus op de partij die het meest aansluit bij mijn ideeen of zich inzet voor een onderwerp dat ik echt belangrijk vind (en dat is niet nodzakelijkerwijs de economie en verbetering van mijn eigen welvaart) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 9:13 Onderwerp: |
|
|
Maar ook principieel is er m.i. nog wel ruimte voor strategische overwegingen. Een paar voorbeeldjes: Je kan bv. de SP goed vinden omdat die geluiden er moeten zijn, maar vinden dat de SP niet moet gaan regeren. Dan stem je SP als ze laag staan en iets anders als ze hoog staan. Je kan tegen een CDA - PvdA coalitie zijn. Dan stem je SP of GroenLinks als je links bent en VVD als je rechts bent. Je kan als het ware 'overcompenseren.' In de hoop dat er een linkse coalitie komt zou je linker kunnen stemmen dan je bent. We kennen allemaal de motto's 'kies SP of GroenLinks en je krijgt de PvdA er gratis bij' en 'stem CU en je krijgt het CDA er gratis bij.'
Ik ga weldegelijk rekening houden met strategische overwegingen. Maar dat komt ook doordat ik inhoudelijk tussen twee partijen twijfel. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 9:50 Onderwerp: |
|
|
En D66 kan als altenatief voor een blanke stem . _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 18:18 Onderwerp: |
|
|
Hehehe. Kijk ook een op de boomerang 'stemwijzer'. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 18:55 Onderwerp: |
|
|
Ik ga lekker D66 stemmen  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 nov 2006 22:02 Onderwerp: |
|
|
geen zout en geen peper.........  |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: za 04 nov 2006 22:14 Onderwerp: |
|
|
Nootmuskaat of kerrie  _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: ma 06 nov 2006 22:24 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: |
Ik ga lekker D66 stemmen  |
Niet als blanke stem hoor... maar gewoon omdat ik daar het meeste vertrouwen in heb... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 06 nov 2006 22:50 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | MiriamvL schreef: |
Ik ga lekker D66 stemmen  |
Niet als blanke stem hoor... maar gewoon omdat ik daar het meeste vertrouwen in heb... |
Omdat ze de vorige keer zo netjes met je stem zijn omgegaan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|