Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 18:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rutte wil prestatiecontract met OM
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 11:44    Onderwerp: Rutte wil prestatiecontract met OM Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Rutte wil prestatiecontract met OM

VVD-leider Rutte wil dat het volgende kabinet prestatie-afspraken gaat maken met het Openbaar Ministerie. Rutte wil het kabinet zo meer invloed geven op het beleid van het OM.

In het contract kan bijvoorbeeld staan dat het OM meer aandacht moet besteden aan kleine criminaliteit en minder aan verkeersdelicten. Zo moet duidelijk zijn welke prioriteiten justitie stelt.

Het contract moet volgens Rutte worden afgesloten door de nieuwe minister van Veiligheid, een functie waar al langer over wordt gepraat. Nu valt veiligheid deels onder het ministerie van Justitie en deels onder Binnenlandse Zaken.

Bron: www.nos.nl

Tja, is dit een goed idee?

Ik vind dat met het afsluiten van een prestatiecontract met het OM moet worden uitgekeken dat het OM om te moeten 'scoren' nog meer gaat blunderen dan ze al doen.
Ik denk dat het wellicht een goed idee is om bepaalde werkzaamheden van het OM in een prestatiecontract op te nemen en andere werkzaamheden zoals het behandelen van zwaardere misdrijven buiten beschouwing te laten.

Gwen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zitten er ook meer nadelen dan voordelen aan.
Ik zie hierin meer een instrument dat ze willen gaan gebruiken om aan te kunnen geven hoe goed het wel niet gaat want de cijfers wijzen daarop.
Het zijn dan wel van tevoren vastgelegde cijfers maar dat boeit dan niet.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het op zich wel een goed streven. Denk dat je het meer moet zien als een soort business plan en het kan nooit kwaad om van tevoren helder te zijn over je doelen. Wel moet er in dit geval voor gewaakt worden dat er niet gewerkt gaat worden volgens "de waan van de dag" en dat het oppportunitietsbeginsel in stand blijft.

V.w.b. dat vermeende blunderen: ik vind dat wel meevallen, hoor. Wat wordt er dan geblunderd? En als er iets mis gaat af en toe, leg dat eens naast de hoeveleheid zaken die in behandeling zijn.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij gaat dit niet werken. Voor een groot deel van de zaken zijn ze gewoon afhankelijk van datgene dat ze aangeleverd krijgen door de politie. Het zou nogal vreemd zijn als de politie aan de hand van klachten in een wijk een verkeerscontrole houdt bijvoorbeeld met het oog op snelheid, en dat justitie vervolgens niets met die verbalen doet. Ik weet dus ook niet helemaal hoe Rutte dit ziet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prestatiecontracten met de politie waren toch al zulke enorme successen maar niet heus?

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag werd het onderwerp waar dit topic over gaat bij NOVA besproken.

Fred Teeven en Piet Hein Donner zaten tegenover elkaar en gingen het debat aan.
Ik vond het debat an isch niet sterk, waardoor mijn aandacht ook regelmatig naar andere dingen dan het debat ging. Morgen nog maar eens op internet terugkijken Razz.

Gwen
MSN messenger
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 6:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Prestatiecontracten met de politie waren toch al zulke enorme successen maar niet heus?

Op zich valt dat wel mee, alleen de nadruk in de pers lag soms op het verkeerde punt, maar ook het zwaartpunt van de prestatiecontracten op zich. De contracten zijn vrij uitgebreid. Het aantal uit te schrijven bekeuringen is slechts een heel klein deel van het contract. Er staat bijvoorbeeld ook in hoeveel boeven er gevangen moeten worden en welk cijfer de burger moet geven voor bijv. bereikbaarheid en service. De pers heeft echter de afgelopen jaren enkel de bekeuringen eruit gepikt, overigens voor een deel begrijpelijk. Alleen, als je het vanaf de andere kant bekijkt, het hoort ook bij politiewerk en als je afspraken gaat maken hoort dat er ook bij. De uitwerking bleek echter niet zoals gewenst, het zwaartepunt lag te veel bij het aantal bonnen en je kreeg er "razzia's" van aan het einde van het jaar om de achterstand in te halen. Op alle fronten waren de prestatiecontracten moeilijk haalbaar, dat is logisch, want zo push je een organisatie om na te denken over de aanpak van zaken om zo beter te presteren. Alleen in het geval van bonnen leverde dat gewoon verkeerde situaties op.
Maar op zich is het natuurlijk niet slecht als er afspraken worden gemaakt over het presteren van een organisatie. Het zijn onze belastingcenten en een overheidsbedrijf heeft nu eenmaal, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, geen winstoogmerk waardoor het erg gemakkelijk is slordig met budget om te springen.
OhJaJôh?

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 19:23    Onderwerp: Kwaliteit boven kwantiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij dunkt dat kwaliteit boven kwantiteit moet prevaleren en dat prestatiecontracten veel te veel gericht zijn op productie.

Typisch populistisch proefballonnetje van Rutte, die wil laten zien dat hij ook 'heus wel flink' is, net als mevrouw Verdonk.

Je kan volgens mij ook bezwaarlijk betogen dat het OM niet al reuze zijn best doet om te 'scoren', dus ik snap sowieso de hele kwestie niet.

Met Donner ben ik het niet vaak eens, maar rechtstatelijk is hij wel en dat is een bijzondere houding, gelet op de populistische tegenwind die er waait in de Tweede Kamer.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds