Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 2:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Na een uitzendwerk, twee contracten daarna onbepaalde tijd?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 14:07    Onderwerp: Na een uitzendwerk, twee contracten daarna onbepaalde tijd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit in een vreemde situatie.
Ik ben vorig jaar gaan werken op kantoor voor een thuiszorg organisatie, via Randstad Uitzendbureau.
Ik heb voor Randstad van begin april t/m november 2005 gewerkt en heb daar toen in november 2005 een half jaar contract getekend en heb afgelopen april 2006 een half jaar contract getekend.
Ik heb in oktober een gesprek met mijn leidinggevende gehad en wegens economische redenen kan het geen onbepaalde tijd worden, contract loopt 14 november af.
Nu wil zij mij wel nog een 3 maanden contract geven, heb het nog niet gezien zodat ik de tijd heb om verder te solliciteren.
Nu was ik bij een ander uitzendbureau en die zeggen dat dit niet kan en dat mijn werkgever dan iets over het hoofd ziet en dat dat komende 3 maanden contract meteen wettelijk gezien een obepaalde tijd wordt.
Hoe zit dit nu...??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Uncle

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

even googlen op flexwet

Om de werknemer te beschermen is er een maximum gesteld aan aantal tijdelijke contracten dat bij een en dezelfde wergever afgesloten mag worden.
Rude

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ondertussen met het juridisch loket gebeld en die zeggen dat het uitzend-dienstverband wel degelijk meetelt!
Dus het derde contract bij mijn huidige werkgever moet in feite een onbepaalde tijd zijn.
lextak

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet zegt het als volgt (artikel 7:668a BW):
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tuusenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

Als het gaat om arbeidsovereenkomsten met verschillende werkgevers -eerst met een uitzendburo en vervolgens met het bedrijf zelf- geldt het bovenstaande net zo goed. Het moet dan wel gaan om werkgevers die geacht worden elkaars opvolger te zijn. Dat lijkt me hier wel het geval.

Het contract dat jouw werkgever je nu aanbiedt, zal in beginsel een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Er kan echter in een CAO van het bovenstaande worden afgeweken. In dat geval leidt een vierde contract voor bepaalde tijd niet automatisch tot een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Je zult dus eerst in de CAO (als die er is) moeten nagaan of er niet van artikel 7:668a wordt afgeweken.
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad zul je na moeten gaan of er een CAO van toepassing is, en zo ja, welke.

*Stel* dat de Thuiszorg-cao van toepassing is (deze was, als ik het goed heb, algemeen verbindend tot 30 september jl.), dan is de volgende bepaling van belang:

Quote:
Artikel 9, Duur arbeidsovereenkomst
1. Een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde of voor
onbepaalde tijd.
2. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag niet langer dan
voor maximaal één jaar worden aangegaan, tenzij
sprake is van:
a. tijdelijke vervanging wegens het volgen van een opleiding, door
ziekte, militaire dienst of tewerkstelling als gewetensbezwaarde
militaire dienst dan wel wegens zwangerschapsen bevallingsverlof
of adoptieverlof van een andere werknemer;
b. werkzaamheden met een kennelijk tijdelijk karakter.
10
3. a. Wanneer de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt aangegaan
in de in lid 2 van dit artikel onder a genoemde gevallen,
bedraagt de maximale duur – inclusief eventuele verlengingen –
2,5 jaar.
b. Wanneer de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt aangegaan
in de in lid 2 van dit artikel onder b genoemde gevallen,
is de duur gelijk aan de duur van de overeengekomen werkzaamheden.
4. In afwijking van het bepaalde in lid 2 van dit artikel mag een
arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met een leerlingkraamverzorgende
na het verstrijken van de termijn van één jaar
worden verlengd met maximaal 12 maanden, indien de opleiding
binnen de termijn van één jaar niet met goed gevolg is afgerond.
5. Indien een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd samenloopt met
een leerovereenkomst bedraagt de duur, in afwijking van het bepaalde
in lid 2, maximaal de duur van de leerovereenkomst.
6. Indien een werknemer met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde
tijd wordt belast met de uitvoering van een project, waarvan
de financiering van tijdelijke aard is, kan ter vervanging van deze
werknemer met een andere werknemer een arbeidsovereenkomst
voor bepaalde tijd worden aangegaan voor de duur van dit project,
zulks in afwijking van het bepaalde in lid 2.
7. Indien een arbeidsovereenkomst, die voor bepaalde tijd is aangegaan
door werkgever en werknemer na het verstrijken van deze bepaalde
tijd stilzwijgend wordt voortgezet, wordt zij geacht vanaf dat tijdstip
voor onbepaalde tijd te zijn aangegaan.
8. Indien een arbeidsovereenkomst, die voor bepaalde tijd is aangegaan
na het verstrijken van deze bepaalde tijd door partijen voor bepaalde
tijd wordt voortgezet, dienen ten aanzien van deze voortzetting(en)
de maximumtermijnen als bedoeld in dit artikel onverkort in acht te
worden genomen en wel met dien verstande dat voortzetting van de
arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd slechts mogelijk is indien en
voorzover de gezamenlijke duur van het tijdvak waarover de arbeidsovereenkomst
aanvankelijk is aangegaan en de termijn(en) waarmee
zij is voortgezet geen overschrijding inhoudt van de van toepassing
zijnde maximumtermijn.

9. Wanneer meer dan drie voor bepaalde tijd aangegane arbeidsover-eenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer
dan 31 dagen, waarbij door samentelling van die opeenvolgende
arbeidsovereenkomsten de van toepassing zijnde maximumtermijn
niet wordt overschreden, dan worden de vierde en de daarop volgende
arbeidsovereenkomst(en) eveneens geacht te zijn aangegaan
voor bepaalde tijd
.

Let vooral op de door mij gecursiveerde gedeelten en dan m.n. lid 9!

BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 8:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is CAO thuiszorg dat geldt OOK voor kantoormedewerkers, bedankt!
Dus toch niet...als ik artikel 9 lees.
Ik heb contract gisteren gehad met een apart contractje dat contract van rechtswege eindigt op 13 februari 2007 met wederzijds goedvinden.
Dat aparte contractje lijkt wel op een neven contract wat geen dwingende wetsbepalingen kan omzeilen toch?

Ik ga ze tekenen en ga er toch eens mee naar juridisch loket, eens kijken wat zij zeggen.
Vervolgens ben ik al lekker aan het solliciteren.
LeChat

BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De thuiszorgCAO hóeft niet automatisch van toepassing te zijn. Even de globale regel: Als jij geen vakbondslid bent, je werkgever niet aangesloten is bij de werkgeversorganisatie die de CAO heeft afgesloten, de CAO niet van toepassing is verklaard in je arbeidscontract, en de CAO op dit moment niet algemeen verbindend is verklaard, is de CAO i.b. niet van toepassing.

Overigens valt er volgens mij nog wel te twisten over de geldigheid van jouw 4e contract voor bepaalde tijd. Als je lid 9 van artikel 9 leest, wordt daar gesproken over de mogelijkheid om zo'n 4e contract voor bepaalde tijd af te sluiten *mits* de van toepassing zijnde maximumtermijnen niet zijn overschreden. Welke maximumtermijn wordt daar bedoeld? Mogen de contracten bij elkaar opgeteld niet meer dan 1 jaar bestrijken, of mogen ze per stuk niet langer dan 1 jaar duren? 'k Vind het niet de meest heldere bepaling die ik ooit gezien heb in een CAO (nu staan daar wel vaker wazige formuleringen in).

Wel verstandig ja, om even met je contracten langs het Juridisch Loket of een Rechtswinkel te gaan, zo van een afstand blijft het altijd lastig om te checken wat er precies is afgesproken/wat er in je contracten staat wat relevant zou kunnen zijn (terwijl dat voor jou misschien niet relevant lijkt bijvoorbeeld).
Succes met solliciteren in elk geval!

BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh, en of ze de boel nu uitsmeren over 2 of voor mijn part 6 'contractjes' dat maakt voor de wet inderdaad niet uit, hoor.

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb contract gisteren gehad met een apart contractje dat contract van rechtswege eindigt op 13 februari 2007 met wederzijds goedvinden.
Dat aparte contractje lijkt wel op een neven contract wat geen dwingende wetsbepalingen kan omzeilen toch?

Als de CAO niet op jou van toepassing is -wat ik vermoed, gezien de houding van de werkgever-, zal je volgende contract dus een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan beëindigd worden door opzegging (na ontslagvergunning van de CWI), door ontbinding bij de kantonrechter of -let op!- met wederzijds goedvinden. Het lijkt mij dat jouw werkgever dat met het tweede contractje beoogt. Misschien toch niet tekenen, dus?!

Overigens wordt er met dit tweede contractje geen regel van dwingend recht opzij gezet. Er wordt slechts overeengekomen dat jullie de arbeidsovereenkomst per 13 februari 2007 beëindigen. Dit met jouw instemming. Aan de regel op zich -4e opeenvolgende contract is automatisch voor onbepaalde tijd- wordt niet afgedaan. Nog terzijde: het betreft hier niet een regel van dwingend recht, maar van driekwart dwingend recht (er kan alleen van afgeweken worden bij CAO).
Debbie81

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Rude,

Zelf ben ik werkzaam als intercedente bij een UZB.
Op het moment dat jij je overeenkomst met de werkgever tekend heb jij een overeenkomst voor onbepaalde tijd (wij hebben te maken met opvolgend werkgeverschap). Het is overigens wel mogelijk om nog een 3 maanden contract van het uitzendbureau te krijgen!!
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het zo lees heeft de werkgever dit weer prachtig opgelost in zijn voordeel.

Maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt en Rude was er op blijven staan dat dat dan een contract voor onbepaalde tijd zou moeten zijn zij nog niet eens dit 3 maanden contract gekregen zou hebben.
Verder denk ik dat als Rude er nu alsnog werk van maakt zij er beslist niet beter van zal worden. Dit zou misschien wel een aanleiding kunnen zijn voor een verstoorde werkrelatie in juridische dan wel praktische zin.

PS: Ik ben geen jurist !

torilion

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:

Het sluiten van een beëindigingsovereenkomst onder tijdsbepaling is veelal, als hiermee op voorhand afstand wordt gedaan van ontslagrechtelijke bescherming voor de toekomst, niet rechtsgeldig wegens strijd met het gesloten stelsel van ontslagrecht en de aard en strekking van het arbeidsovereenkomstenrecht. Feitelijk zou zo anders van een overeenkomst voor onbepaalde tijd een ovk voor bepaalde tijd gemaakt kunnen worden. Daar komt nog bij dat er voor de werknemer anders mogelijk ook nog eens een probleem bij een evt ww aanvraag zou kunnen ontstaan: bij arbeid voor bepaalde tijd eindigt het contract van rechtswege, maar bij deze constructie zou er in feite sprake zijn van (verwijtbaar) instemmen met het ontslag. Hoe dit uit zou pakken is dus ook nog maar de vraag, ondanks de gunstigere criteria in de ww per 1 okt.

Voor de geldigheid van het nevencontract kan ook de opgenomen termijn (waarop op voorhand beëindigd wordt) relevant zijn en dan met name de vraag of deze langer is dan de reguliere opzegtermijn.

Voor de juridisch geïnteresseerden in dit onderwerp: monografiën sociaal recht 37, Beëindigingsovereenkomsten en het recht opww-uitkering, p.95 e.v. (R.L. van Heusden).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds