|
Auteur |
Bericht |
snoetie
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 20:15 Onderwerp: oplichting-valscheid in geschriften |
|
|
Mijn tante heeft opdracht gegeven aan een meubelstoffeerder om de kussens van haar sofa opnieuw te bekleden. Zij moest daarvoor euro 2500 betalen. Toen zij eenmaal de kussens in haar woning neerlag, bleek het schandelijk slecht gemaakt. Hij bleek niet ingeschreven bij de kvk, en schreef haar een aangetekende brief dat hij haar 750,= had terugbetaald. Dat is dus niet zo. Verder biedt hij aan op de kussens opnieuw te laten maken. Maar daar heeft mijn tante geen vertrouwen meer in. Kan zij aangifte doen van oplichting/valsheid in geschrifte.
u mag mij mailen op wendelgelst@zonnet.nl |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:00 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 326 Sr.
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
|
Voor wat betreft de kussens lijkt me het in ieder geval geen oplichting, voor wat betreft het geld lijkt het me evenmin een sterk punt. Er blijkt namelijk mijns inziens niet uit de casus dat de stoffeerder een valse naam heeft aangenomen, evenmin dat hij 'listige kunstgrepen' heeft toegepast en voorts zijn ook de andere vereisten niet duidelijk naar voren gekomen.
Van valsheid in geschrifte weet ik eigenlijk net iets te weinig af om hierop een fatsoenlijk antwoord te geven (doe uw best collega's ).
Dit lijkt mij meer iets voor de privaatrechtelijke weg. Met een vordering uit wanprestatie (6:74 BW) voor wat betreft de kussens heeft uw tante mijns inziens meer kans dit allemaal (of in ieder geval zo veel mogelijk) recht te zetten. Wanprestatie lijkt me namelijk wel makkelijk te bewijzen:
Quote: |
Artikel 74
1. Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
|
Wel, de tekortkoming is toerekenbaar, de schade die geleden is zou dientengevolge moeten worden vergoed. En dat er een tekortkoming in de nakoming is lijkt me duidelijk nu die kussens slecht gemaakt zijn _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
De politie is geen incassobureau. Als er een civiel probleem is, dan kunt u civiele stappen nemen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:41 Onderwerp: |
|
|
GJudge schreef: | Van valsheid in geschrifte weet ik eigenlijk net iets te weinig af om hierop een fatsoenlijk antwoord te geven (doe uw best collega's ). |
Valsheid in geschrifte (art. 225 Sr) heeft betrekking op het vervalsen van een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken.
De aangetekende brief dient wellicht om tot bewijs van een feit te dienen, maar de brief is niet vervalst. De brief bewijst alleen maar dat hij heeft verklaard dat hij 750 euro heeft terugbetaald. De verklaring in de brief is vals, maar de brief zelf is niet vervalst. (Vergelijk art. 228 Sr: de arts die opzettelijk een valse verklaring afgeeft over bijv. een geboorte is strafbaar. In bijzondere gevallen kan het opschrijven van een valse verklaring dus wel strafbaar zijn. Het geval dat we hier hebben is niet één van die bijzondere gevallen.)
Andere strafbepalingen (bijv. art. 227a Sr, opgave van valse gegevens) lijken hier ook niet van toepassing te zijn.
Het lijkt mij dus ook een civielrechtelijke kwestie, waarbij de politie niet kan helpen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:19 Onderwerp: |
|
|
Die brief is (in een civiele procedure) geen bewijs. Iedereen kan wel van alles schrijven, begrijp je? Hij zou het moeten onderbouwen met hetzij een afschrijving op een bankafschrift hetzij een door je tantje getekende kwitantie. En die zijn er niet.
Tante kan een civiele procedure starten. Vanwege de hoogte van de vordering komt ze dan bij de kantonrechter terecht en daar heb je geen advocaat voor nodig.
Tante kan even langs een rechtswinkel of juridisch loket gaan. Het helpt wel eens als er een officiëler briefje komt dan een briefje van tante.
Ik zou adviseren toch die kussens opnieuw te laten maken door die man. In principe moet dat eigenlijk ook eerst: de ander de kans geven de wanprestatie om te zetten in de overeengekomen prestatie (net gemaakte kussens). Laat haar dan in een (aangetekende) brief zetten dat ze ontevreden is over de kwaliteit, dat hij daarop aangeboden heeft kosteloos wél goed te presteren en dat ze verwacht dat dit uiterlijk dan en dan in orde is. Zoiets.
Mocht dat niet goed gaan, dan kunnen weer nadere stappen genomen worden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|