|
Auteur |
Bericht |
lindahorsey
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 nov 2006 16:32 Onderwerp: Faillissement werkgever, hoe te handelen? |
|
|
Hallo allemaal,
ik heb een vraag. Mijn vriend zijn werkgever is failliet gegaan en hij heeft inmiddels alweer een nieuwe werkgever.
Nu heeft hij van de oude werkgever nog 3 weken loon tegoed van oktober. (zo'n 200 uur, hij is vrachtwagenchauffeur)
Hoe moet hij nu zorgen dat hij dit loon krijgt? Hij heeft nagevraagd en zij geeft aan dat de curator de oude werknemers allemaal aan brief stuurt. Klopt dit? Vindt dat allemaal een beetje vreemd. wat heeft deze er voor belang bij dat mijn vriend zijn loon krijgt?
Wat kan mijn vriend doen? Ik heb namelijk geen idee wat er gebeurt bij een faillissement en wat de rol van de curator precies is.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 16 nov 2006 17:02 Onderwerp: |
|
|
De curator voert gewoon de wet uit, en volgens de wet gaan loonvorderingen in ieder geval vóór concurrente schuldeisers. Of het volledige achterstallige loon wordt voldaan valt op basis van de gegevens natuurlijk niet te zeggen, maar je hoeft er niet bang voor te zijn dat de curator je bedondert. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindahorsey
|
Geplaatst: do 16 nov 2006 17:16 Onderwerp: |
|
|
maar het klopt dus wel dat op het moment dat failissement is aangevraagd, dat de curator contact opneemt met de ex-werknemers? |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 16 nov 2006 21:13 Onderwerp: |
|
|
Met iedereen die nog een vordering heeft. Ik zou trouwens niet wachten, maar zelf contact opzoeken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 16 nov 2006 23:36 Onderwerp: |
|
|
lindahorsey schreef: | maar het klopt dus wel dat op het moment dat failissement is aangevraagd, dat de curator contact opneemt met de ex-werknemers? |
Of hij daartoe verplicht is weet ik eerlijk gezegd niet. Zelf contact opnemen kan in ieder geval geen kwaad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindahorsey
|
Geplaatst: vr 17 nov 2006 16:21 Onderwerp: |
|
|
Heeft het nog zin als mijn vriend naar het cwi ofzo gaat? Het faillissement schijnt maandag te worden aangevraagd... |
|
|
|
 |
Sleepy
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 18 nov 2006 3:31 Onderwerp: |
|
|
Ja zeker naar het CWI gaan... in geval van failliet verklaring kunnen die namelijk van de laatste drie maanden de loonbetaling overnemen... zo heeft je vriend meer kans dat hij zijn salaris nog krijgt.. er zijn wel voorwaarden aan verbonden zoals tijdig aanmelden enzo.. maar dat kunnen ze je daar wel vertellen...
Groetjes.. Sleepy |
|
|
|
 |
|