Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 23:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wij vertrouwen stemcomputers niet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Digitale verkiezingen moeten (meer) controleerbaar zijn.
Pro
95%
 95%  [ 20 ]
Contra
4%
 4%  [ 1 ]
Ik stop mijn geheime stembriefje in een potje.
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 21

Auteur Bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 8:20    Onderwerp: Wij vertrouwen stemcomputers niet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er was eens

Er was eens een land waar de bevolking zijn leiders koos door op de verkiezingsdag in een stemhokje een vakje rood te kleuren op een groot stuk papier. Tienduizenden burgers van dit land zaten op die dag in stembureaus door het hele land en zagen er op toe dat de verkiezingen eerlijk verliepen.

Toen werden stemcomputers ingevoerd. Binnenin deze stemcomputers, door velen "stemmachines" genoemd, werden de stemmen geteld door een computerprogramma dat de bevolking niet mocht zien. Gedurende de verkiezingsdag schreef het geheime programma wat gegevens in een geheugenmodule en aan het eind van de dag produceerde de computer soms ook nog een kassabonnetje waarop stond wie de verkiezingen gewonnen had.

De tienduizenden leden van de stembureaus zaten er nog steeds bij, ze keken ernaar en ze ondertekenden aan het eind van de dag nog steeds het papier waarop stond dat bij hen in het stemlokaal alles geheel eerlijk verlopen was. Want dat hoorde nu eenmaal zo. De bevolking kreeg van dit hele proces het warme gevoel deel te zijn van de moderne tijd, en iedereen was blij en tevreden.

Iedereen?
Nou nee! Wij vinden dat verkiezingsuitslagen gecontroleerd moeten kunnen worden. We accepteren niet dat een handjevol techneuten stilletjes de plek van vele tienduizenden stemburoleden heeft ingenomen. Welkom op www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl

Veelgestelde vragen
&
Overzicht artikelen van artikelen over stemcomputers
&
Wettelijk kader

Laatst aangepast door de Webmeester op vr 14 jul 2006 12:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, blijkbaar is een simpel aan- en uit-knopje genoeg om fraude te kunnen plegen Liar Nooo
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beluister item in Radio Online van dinsdag 11 juli (Real audio).
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of de stelling wel de juiste is. Wie immers zou er tegen zijn?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De fraudeurs Smile
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar die gaan natuurlijk ook niet roepen dat ze tegen controleerbaarheid zijn. Dat zou wel erg opzichtig zijn.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mees, kan ik mijn ja of nee via een briefje in de pot doen? Want ik vertrouw uw electronische poll niet zo Wink
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Mees, kan ik mijn ja of nee via een briefje in de pot doen?

Ga je gang.
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Mees, kan ik mijn ja of nee via een briefje in de pot doen? Want ik vertrouw uw electronische poll niet zo Wink

Good point!!! Yesss Very Happy
MiriamvL

MiriamvL

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je hem in een potje doet weet je zeker dat je stem niet meegeteld wordt Laughing

Het zou natuurlijk kunnen... maar je kan ook paranoide zijn...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dit echt grote onzin. De oprichters hebben waarschijnlijk een nogal sterke politieke voorkeur en dulden daarin geen anderen, zo komt dat op mij over. Iedereen moet stemmen op wie hij zelf wil en dat kun je echt niet veranderen door zo'n actie. Ik denk dat er juist veel minder mis kan gaan bij een computer dan bij handmatig tellen. Wat een ongegronde achterdocht, we leven toch niet in Italie ofzo..
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Wat een ongegronde achterdocht, we leven toch niet in Italie ofzo..

Dus in Italië zou je het niet vertrouwen als ze onze stemmachines zouden gebruiken? Hoe lang zullen "onze" politici nog te vertrouwen blijven als ze (wellicht) kunnen rommelen met de verkiezingsuitslag? Vergeet niet dat het kabinet viel toen de premier vergat te liegen.

Ik denk niet dat je een wettelijke regeling of instelling of, in dit geval, stemmachine maar moet vertrouwen omdat je je niet kunt voorstellen dat er in Nederland dingen zouden gebeuren die in sommige andere landen gewoon wel gebeuren. Het vertrouwen dat je hebt in de Nederlandse staat moet wel ergens op gebaseerd zijn, namelijk een goed functionerende rechtstaat en een goed functionerende democratie. Zodra je op onderdelen gaat inleveren is het niet meer de vraag of, maar wanneer het met Nederland misgaat.

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk moet je niet zomaar alles vertrouwen maar je kunt het ook omdraaien, je moet ook niet zomaar alles wantrouwen. Ik vind dit echt puur wantrouwen dat nergens op gebaseerd is. Door wie zou er dan met de uitslag gesjoemeld worden? Welke partij heeft daar dan baat bij, zou het dan niet zo zijn dat er partijen komen die enorm veel zetels binnenhalen?? Ik wantrouw dit systeem echt niet omdat er met computers gewerkt wordt, waarom zou je het dan niet wantrouwen als er met stembiljetten gewerkt wordt?!! Daarvan kan ook de helft in de prullenbak verdwijnen toch? Ik zie de noodzaak dus niet van dit wantrouwen ineens...
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Door wie zou er dan met de uitslag gesjoemeld worden? Welke partij heeft daar dan baat bij, zou het dan niet zo zijn dat er partijen komen die enorm veel zetels binnenhalen??

De grote partijen natuurlijk. Het zal misschien verbazen maar niet onmogelijk lijken wanneer de PvdA ineens 45 zetels haalt i.p.v. de voorspelde 35. Ik noem maar wat. Maar de partij, en de partijleiders, krijgen daarmee aanzienlijk meer macht. Ik vind het dus helemaal geen rare gedachte dat hiermee gefraudeerd kan worden. Het is natuurlijk maar al te simpel om een apparaat zo af te stellen dat 1 op de 5 stemmen geregistreerd wordt als PvdA, ongeacht het ingetoetste knopje.
(Voorbeeld van PvdA uiteraard slechts ter illustratie.)

Dat betekent niet dat het DUS ook gebeurd, maar deze dingen moeten wel controleerbaar zijn. Betere controle en begrijpbaarheid afdwingen lijkt mij niets mis mee.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me sowieso wenselijk dat enige vorm van controle achteraf mogelijk is. Kan je trouwens niet achteraf het apparaat zo uitlezen dat je de instellingen te weten komt?

@ Michèle: Slechts ter illustratie hè? Volgens mij zit daar meer achter. Ik vertrouw je niet Puh Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds