|
Auteur |
Bericht |
Lonnekesown
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 22:21 Onderwerp: Aansprakelijk stellen na contract bij cursushandelingen |
|
|
Als iemand een verklaring heeft ondertekent als:
Hierbij verklaar ik ...op geen enkele manier aansprakelijk te zullen stellen voor schade veroorzaakt door of tijdens de cursushandelingen.
Maar diegene raakt tijdens die cursushandelingen toch ernstig gewond, dusdanig dat diegene ook zijn/haar beroep niet meer kan uitoefenen.
Kan ze dan toch nog dit bedrijf aansprakelijk stellen??? (kon er nergens iets over vinden, wanneer men zeg maar iemand dmv een contract afstand doet van die aansprakelijkheid) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 22:40 Onderwerp: |
|
|
Wanneer de verklaring is op te vatten als een algemene voorwaarde en de gewonde persoon niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dan wordt zo'n exoneratie beding vermoed onredelijk bezwaarlijk te zijn (art 6:237 sub f BW). Het beding is dan normaal gesproken vernietigbaar, waarna het bedrijf gewoon aansprakelijk kan worden gesteld.
Volgens art 6:231 sub a BW zijn algemene voorwaarden een of meer bedingen die zijn opgesteld om in meerdere overeenkomsten opgenomen te worden, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestatie aangeven. De verklaring, als onderdeel van de cursusovereenkomst, lijkt me hieraan te voldoen.
Dat de verklaring (hoogstwaarschijnlijk) niet rechtsgeldig is (of om precies te zijn: vernietigbaar), wil nog niet zeggen dat het bedrijf nu automatisch verplicht is de schade te vergoeden. Daarvoor moet eerst vastgesteld worden dat de verwondingen zijn toe te rekenen aan het bedrijf. Wanneer het bedrijf onvoldoende voorzorgsmaatregelen heeft getroffen is dat niet zo moeilijk, maar anders is het me niet direct duidelijk welke maatstaf hier aangelegd zou moeten worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 22:43 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij staat er in de laatste AA nog een artikel hierover, (mede) naar aanleiding van het skeeler-arrest.
Juist in een cursussituatie is exoneratie al snel onredelijk, omdat de docent / organisatie geacht wordt vanwege de ervaring de gevaren te (kunnen) onderkennen, waar de cursist die ervaring juist ontbeert. |
|
|
|
 |
elles_23
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 3
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:55 Onderwerp: |
|
|
Dat staat inderdaad in de laatste AA, en degene die zo'n cursus geeft is al heel snel aansprakelijk indien er schade ontstaat omdat hij geacht wordt de gevaren van de cursus te kennen en de cursisten daar op te duiden. |
|
|
|
 |
|