|
Auteur |
Bericht |
rebel
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 11:19 Onderwerp: noodweer of niet |
|
|
Als bij een burenruzie de ene buurvrouw bij de buren naar binnen word getrokken en de buren haar willen slaan maar voordat dat kan gebeuren de zoon van de buurvrouw het voorkomt door op de buurman te springen. Waarna ook de vader erbij om zijn zoon en vrouw te helpen en waarbij deze de buurman 2 gebroken ribben slaat.
Er volgt een rechtzaak tegen vader en zoon , zoon word vrijgesproken en de vader krijgt een geldboete van ruim € 850 en een jaar voorwaardelijk
Mijn vraag is mag een vader zijn vrouw en kind dan niet beschermen voordat hun leed word aangedaan?
Hij kan er niets aan doen dat hij meer kracht had als de buurman
Hij is fout geweest dat weet hij maar hij word gestraft omdat hij van zijn vrouw en kind houd en hen wil beschermen . |
|
|
|
 |
Eternity
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 12:57 Onderwerp: |
|
|
Op basis van de feiten is het onmogelijk een goed antwoord te geven, daarvoor zouden meer feiten uit het dossier kenbaar moeten zijn.
Redenen die de rechtbank zou kunnen hebben gehad is de mate van betrokkenheid van de vader, o.a. bij de aanleiding van het geweld, de mate van geweld dat ik gebruikt enz, kortom alle omstandigheden van het geval die de rechter moet afwegen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 23:07 Onderwerp: |
|
|
Er zal wel iets meespelen als: de zoon voorkomt het door op de buurman te springen. Daardoor kan men zijn moeder niet slaan en beschermt hij haar.De vader zet als het ware een nieuwe actie in en die voorkomt niet alleen, maar die wordt als zelf agressief gezien.Dat is het enige dat ik er zo op grond van wat je schrijft over kan bedenken. Het gaat er eigenlijk om dat je altijd een proportioneel middel moet gebruiken als je aan het verdedigen bent. Dus als iemand met zijn vuisten omhoog dreigend op je af komt, dan mag jij niet met een hooivork in hem prikken. En verder moet je altijd zo veel mogelijk doen om de aanval te ontlopen.
Maar zoals Eternity al schreef: wij kennen de omstandigheden van het geval niet goed.
Als persoonlijke noot: in de hitte van zo'n uit de hand gelopen ruzie is het heel lastig de grenzen te weten en ik begrijp je gevoel over de bestraffing dan ook wel.
Als de vader het heel onterecht vindt, dan kan hij binnen 14 dagen na de uitspraak in hoger beroep gaan en de zaak nog eens aan door een andere rechter laten beoordelen. Hij moet maar even bespreken met zijn advocaat of dat verstandig is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
rebel
|
Geplaatst: di 26 sep 2006 8:00 Onderwerp: |
|
|
Hij is ook in hoger beroep gegaan en in okt komt de zaak voor Deze buren terroriseren het hele rijtje buren ook is er een opname dat de buurvrouw de moeder dagelijks voor hoer uitscheld Ze zijn het aan het uitlokken De vader heeft bij aangifte bekent dat hij geslagen heeft alleen gaf hij de harde klap toen zijn zoon door de buurman in het gezicht werd geslagen Ik vraag me of of er verschil zit tussen een politie rechter of een rechter bij het hoger beroep |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 26 sep 2006 8:10 Onderwerp: |
|
|
Ja en nee. Ook deze rechter zal de zaak weer onafhankelijk gaan bekijken. Maar het is natuurlijk wel een hele andere persoon.
Laat je ons weten hoe het in hoger beroep afloopt? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
rebel
|
Geplaatst: di 26 sep 2006 8:52 Onderwerp: |
|
|
Ja dat doe ik ! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 26 sep 2006 11:35 Onderwerp: |
|
|
In hoger beroep wordt de hele zaak opnieuw beoordeeld. Die beoordeling gebeurt in principe volgens dezelfde maatstaven, dus als alle rechters op precies dezelfde lijn zouden zitten (dat is niet natuurlijk niet zo, want het zijn mensen) komt er hetzelfde uit (tenzij er nieuwe feiten zijn natuurlijk).
Maar grote verschillen zijn er wel: de politierechter behandelt de zaak in zijn eentje en doet normaal gesproken direct na de zitting uitspraak. Bij het gerechtshof wordt de zaak beoordeeld door 3 rechters (raadsheren) en volgt de uitspraak niet onmiddellijk na de zitting. Die rechters zullen, indien nodig, zichzelf even de tijd gunnen om over de zaak na te denken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rebel
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 7:56 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog een vraag
Als iemand 2 gebroken ribben heeft , en er zijn getuigenverklaringen dat die persoon met gebroken ribben gewoon zijn kind kon tillen, autorijdn ,boodschappen tillen enz wat kan die persoon als schadevergoeding eisen
Ik las op schadefonds.nl dat diegene in categorie 0 valt en anders in 1
Lichamelijk letsel categorie 1
Psychisch letsel ten gevolge van:
zedenmisdrijf zonder binnendringen, eenmalig, met gering geweld
bedreiging met mes bij overval
bedreiging met vuurwapen bij overval, niet rechtstreeks en op afstand
Overige factoren:
minimaal 6 weken ongeschiktheid voor dagtaak
algeheel herstel
tijdelijk verlies van arbeidsvermogen (hervatting oude beroep mogelijk)
Ribfracturen meer dan 2 zonder beschadiging van inwendige organen op schadefonds.nl dat diegene in categorie 0 valt en anders in 1 |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 29 sep 2006 13:06 Onderwerp: |
|
|
Heel belangrijke voorwaarde bij noodweer is dat er al feitelijk begonnen moet zijn met de aanranding. Alleen dreigen is daar niet genoeg voor, dus als de buren een dreigende houding aannamen om de vrouw te gaan slaan dan is dat niet genoeg. Je zegt al dat de vader ingreep nét voordat de vrouw geslagen zou worden. Dan is dat dus niet voldoende.
Bovendien zal er gekeken moeten worden naar de proportionaliteit áls er sprake zou zijn van noodweer maar dat betwijfel ik dus al. |
|
|
|
 |
rebel
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 13:51 Onderwerp: |
|
|
Nou hier weer een bericht van mij
We hebben net de uitspraak van het hoger beroep ontvangen Ik hoop dat ik het allemaal goed zeg maar hij heeft 2 jaar voorwaardelijk 30dgn werkstraf en de schadevergoeding is afgewezen dus hoeft niet betaald te worden -
Hij is erg opgelucht de voorwaardelijke straf vind hij niet erg het ging hem echt alleen om de schadevergoeding die ze geeist hadden
Vooral omdat de mensen (tegenpartij) die naast hem wonen het wonen daar voor zijn gezin nog steeds tot een hel maken
bedankt allemaal voor de reacties en belangstelling |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 21:31 Onderwerp: |
|
|
2 jaar voorwaardelijk en 240 uur taakstraf is wel een behoorlijke straf hoor, en zo te zien flink hoger dan de straf in eerste aanleg. De geldboete is wel komen te vervallen? (boete en schadevergoeding zijn 2 verschillende dingen)
Ik zou er niet te zeker van zijn dat de man geen schadevergoeding meer hoeft te betalen. Vermoedelijk vond de rechter de eis te complex of te weinig onderbouwd om er in het kader van de strafzaak een beslissing over te nemen. In dat geval kunnen de buren bij de burgerlijke rechter alsnog een vordering instellen. Het feit dat de man veroordeeld is, bewijst de onrechtmatigheid van zijn daad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 23:05 Onderwerp: |
|
|
Hoi rebel, dank je voor de update. Echt leuk dat je dat post.
Die werkstraf is onvoorwaardelijk, toch? Die moet hij toch doen?
Ik vind het wel pittig, eerlijk gezegd. Maar ja, uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat de client tevreden is  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|