Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 8:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

IB groep regeling bijverdiensten WSF wet studiefinanciering
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ron-2

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 11:04    Onderwerp: IB groep regeling bijverdiensten WSF wet studiefinanciering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag jullie dit als privé-persoon omdat ik heel benieuwd ben naar jullie reacties.
Case:
De wettelijke regeling houd in:
Als je studeert dan ontvang je studiefinanciering
Als je meer bijverdient dan de drempel dan moet je het hogere dan de drempel terugbetalen en betaal je een boete voor het ‘onterecht’ gebruik van je OV kaart.
In het eerste jaar en het laatste jaar van je studie is de drempel niet van toepassing.

Dat laatste lijkt me logisch want óf daarvoor óf daarna zal je waarschijnlijk verdienen.
Om het administratief zo eenvoudig mogelijk te houden is hierop dus geen inhouding achteraf mogelijk (al verdien je een miljoen in dat jaar).
Dit geldt ook als je eerst een MBO en daarna een HBO studie doet en je werkt een volledig jaar tussen deze 2 studies. (dat betekent dus voor 2 studies dat er 4 jaren zijn waar de drempel niet van toepassing is)

Nu blijkt er een adder in de wet:
Bovenstaande is namelijk van toepassing als je in januari wél studeert én in december van hetzelfde jaar niét studeert.
Bovenstaande is ook van toepassing als je in december studeert en in januari van hetzelfde jaar niet studeert.
Dit alles geldt zowel als je 1 maand werkt maar ook als je 11 maanden werkt.
>>>>> Maar niet als je in januari studeert én in december studeert. <<<<
Nu lopen steeds vaker MBO studies in januari af , de student gaat dan werken en kan al dan niet in het najaar een HBO studie aanvangen (of een jaar later).
Het lijkt me klip en klaar dat je dan 6 maanden of langer geen studiefinanciering ontvangt (je doet namelijk geen studie) en dus moet je werken om inkomen te vergaren.
En dan komt de IB-groep ineens achteraf je zuur verdiende geld incl. een boete opeisen.

Mijn stelling is nu dat de wetgever een regeling heeft gemaakt die niet deugd.
(Ik ben al bezig in Den Haag om dit voor de toekomst gewijzigd te krijgen maar)
Zou je ook via de rechter nog iets kunnen bereiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel veel regelingen zijn op een merkwaardige manier afgestemd op kalenderjaren. Bijvoorbeeld wanneer gekeken wordt of je recht hebt op WW kijkt men in hoeveel van de afgelopen zoveel kalenderjaren je minimaal zoveel dagen hebt gewerkt. Om maar niet te spreken van belastingwetgeving....

Ik vermoed dat je in politiek Den Haag niet zo gek veel zult bereiken, al kun je het natuurlijk proberen.

Als de regeling duidelijk genoeg is maak je bij de rechter al helemaal geen kans. Als de regeling voor meerdere uitleg vatbaar is, zou je wat kunnen proberen.

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men geeft (wat verderop) op de site vd IB-groep een heldere ('pijnlijke') uitleg. Daarom verwacht ik in directe zin weinig kans van de rechter.
Ik vraag mij alleen af of die uitleg wel een gerechtvaardige uitleg is en een uitleg die ooit door de bedenkers van die uitzonderingsregel wel zo is bedoeld voor de voorliggende situatie ? Question .
Volgens mij bestond namelijk het systeem dat je een opleiding ook halverwege een jaar kon beëindigen en aanvangen toen nog niet of nauwelijks.
Ik vermoed dat de regeling is bedacht tegen de 'eeuwige werkstudent' waar burger en overheid zich aan stoorde (de student die dan weer studeerde en dan weer werkte en zo 10 jaar deed over een studie van 4 jaar en de overheid 10 jaar lang dik geld koste.
De rechter zou dan moeten beamen dat de uitleg om dit OOK uit te leggen voor een studiepauze van ca. 6-11 maanden (waarbij de voorafgaande MBO studie normaal en volledig is afgerond met een diploma) onrechtmatig is.
NB de vraag is ook bij de IB-groep gesteld maar daar is het antwoord "we proberen het voor u uit te zoeken". Gezien de zeer vele weken al dat het antwoord er nog niet is, verwacht ik dat dat nooit zal verschijnen.
Ron
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
Ik vermoed dat de regeling is bedacht tegen de 'eeuwige werkstudent' waar burger en overheid zich aan stoorde (de student die dan weer studeerde en dan weer werkte en zo 10 jaar deed over een studie van 4 jaar en de overheid 10 jaar lang dik geld koste.

Studiefinanciering is tegenwoordig behoorlijk eindig, dus dat lijkt me niet. Bovendien is het alternatief dat de student anderhalf jaar werkt en daarmee 2x die limit ontloopt, dat helpt dus niet tegen die eeuwige student.

Kun je die regeling eens bij naam noemen (met artikelnr erbij als je dat hebt) en een link geven naar de pagina op de site van de IB groep waar je die heldere uitleg vindt?

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

precies wat je zegt ; de huidige regeling is zo dat de eeuwige student niet meer bestaat (het systeem heeft dus gewerkt) maar er nu een nieuwe groep slachtoffers valt die normaal en op goede wijze zijn studie volgt.
de site vd IB groep is eenvoudig te vinden (tabblad bijverdienen en studeren) ; art nr 3.17 WSF 2000 (waarschijnlijk)
NB de (meerdere) bijverdienste is overigens genoten in de periode dat er geen studie is gevolgd maar dat negeren ze bij de IB-groep.
D IB-groep verwijst daarbij naar uitspraken van de 'centrale raad' die naar mijn lezen helemaal niet gaan over studenten die een half jaar studiepauze hebben. Ze bluffen dus maar wat.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen ze dan geen uitzonderingsbepaling toevoegen voor die groep studenten?
Ron-2

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is i.d.d. 1 vd vele opties om het probleem op te lossen (die ik ook aan de tweedekamercommissie voor onderwijs heb aangereikt).

Ik wil graag ten bate van de honderden(?) gedupeeerde studenten het op rechterniveau oplossen waardoor er ook een mogelijkheid is met terugwerkende kracht e.e.a. te corrigeren. (ik vermoed nl dat de minister weinig voelt voor dat laatste)
Normaal geeft de wet een raamwerk en doelen aan en gaat de uitleg op 1 niveau lager maar de WSF regelt ALLES op wetsniveau en zonder de doelen van een regel te omschrijven (zeer irritant ) en m.i. een voorbeeld van overregulering waardoor regels een eigen leven gaan leiden. Evil or Very Mad
(Ik schrijf zelf bouwcontracten en probeer altijd (als dat niet direct uit de bepaling zou blijken) bij alles het doel erbij te omschrijven; dat scheelt een heleboel onnodige arbitrage. Een groot deel van de arbitrage in de bouw gaat n.m.m. over regels die door de andere partij uit zijn verband is gehaald.) Embarassed
Ron
bona fides

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 3.17 lid 5 WSF2000 schreef:
Bij de berekening van het toetsingsinkomen blijft buiten beschouwing inkomen waarvan de studerende aantoont dat het is verworven over de periode in het kalenderjaar waarin hij zonder onderbreking geen studerende was in de zin van deze wet of waarin hij heeft afgezien van zijn aanspraak op studiefinanciering. Dit kan slechts de periode betreffen:
a. die begint bij de aanvang van het kalenderjaar, of
b. die eindigt bij het einde van het kalenderjaar.

Het zit 'm dus in de laatste zin. Merkwaardige bepaling! Maar de bepaling is wel erg duidelijk, ik zie niet in hoe een rechter hier omheen kan. Strijd met hogere wetgeving lijkt me onwaarschijnlijk. Het doel van die zin kun je wellicht in de memorie van toelichting of in de parlementaire behandeling vinden (zoeken via http://parlando.sdu.nl).

Een student die in januari afstudeert en dan al weet in september met een nieuwe studie te beginnen, doet er verstandig aan om voor de maand januari af te zien van studiefinanciering (en zijn ov-kaart).

Voor een echte oplossing moet je inderdaad in Den Haag zijn.

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 7:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Artikel 3.17 lid 5 WSF2000 schreef:

Een student die in januari afstudeert en dan al weet in september met een nieuwe studie te beginnen, doet er verstandig aan om voor de maand januari af te zien van studiefinanciering (en zijn ov-kaart).

1.
Ja dat stellen ze daar bij de IB groep zo makkelijk maar daar denkt een normaal mens toch niet bij na ...... de vordering tot terugbetaling verschijnt pas, als de periode (om met terugwerkende kracht een deel van je studiefinanciering terug te kunnen geven) allang voorbij is.
(en wat is de logica inzake je OV kaart? die heb je toch gewoon gebruikt !)
2.
Daar komt bij: als je de financiering teruggeeft is de bijverdienbehoefte des te groter; dan 'had je een jaar geleden minstens zo veel extra moeten bijverdienen' (en dat gaat niet met terugwerkende kracht) Kip en ei probleem !!!!
3.
conclusie: wij (rechtvoelenden) vinden het dus op zijn minst een rare regeling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds