|
Auteur |
Bericht |
josch
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:19 Onderwerp: Erfdienstbaarheid/overpad buurman |
|
|
Hallo, ik zit met het volgende dillema:
heb een paar maanden geleden een erfdienstbaarheidsonderzoek bij kadaster uit laten voeren,hier kwam het volgende uit:
Dat het gekochte zal zijn bevoorrecht met het recht van gebruik van doorvaart en aanleg voor een schuitje en gebruik voor stoep en riool langs zijn gehele zuidkant,als erfdienstbaarheid.
de situatie: om in mijn achtertuin te komen moet ik over het erf van de buurman,tussen onze wonigen staat een schutting met een schuttingdeur hierin helemaal aan de achterzijde, zuiden is achtertuin noorden is weg
vorige week mijn huis verkocht,getekent ..maar binnen de bedenktijd van 3dagen hebben de koper dit geannuleerd omdat: de notaris vond het overpad/erfdienstbaarheid niet duidelijk.. vanwege zuid naar noordkant en andersom..
mijn vraag: wat kan ik doen:
ik zat te denken om het op verjaring te gooien ..deze schutting deur zit er al namelijk jaren in ,waarschijnlijk van wat ik hoor wel zeker 20jaar(woon er zelf 5jaar maar zat er toen al in)vorige bewoner zal ik waarschijnlijk na moeten trekken.
is dit te realiseren of is dit heel moeilijk om het op verjaring te gooien
met vriendelijke groet
J. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:56 Onderwerp: |
|
|
Voor het effect van de annulering maakt het in ieder geval niets uit. Annuleren mag zelfs zonder opgaaf van reden. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 23:06 Onderwerp: |
|
|
Het gaat dus om het recht om via het erf van de buurman in je achtertuin te komen. Ik zie ook niet direct hoe dit uit de bestaande erfdienstbaarheid zou volgen, maar ik ken de situatie dan ook niet.
Ik ben bang dat uit het bestaan van die schutting met schuttingdeur niet volgt dat er een recht van overpad bestaat. Ik bedoel daarmee dat je het recht van overpad niet kunt "zien" aan die deur. Daarmee is dit recht van overpad een niet-zichtbare en niet-voortdurend recht, wat onder het oude BW niet kon worden verkregen door verjaring. Onder het nieuwe BW (sinds 1-1-1992) kan dit wel, maar de verjaringstermijn is toen pas gaan lopen. Dus pas in 2012 verkrijg je het recht van overpad (aangenomen dat de verjaring niet gestuit wordt doordat je buurman of diens opvolger je op een dag verbiedt nog langer over zijn erf te lopen). Verjaring lukt daarom, denk ik, niet. (Je zou kunnen proberen het toch op die schuttingdeur te gooien als "zichtbaar en voortdurend" bewijs van het bestaan van het recht van overpad...)
Wellicht kun je in overleg met je buurman zo'n erfdienstbaarheid vestigen door inschrijving in het kadaster? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
josch
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 21:20 Onderwerp: |
|
|
ik gebruik deze deur wel dagelijks, voor mijn grijze en groene bak en elke dag de fiets..
maar hoe zit het met ter goeder trouw? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 21:35 Onderwerp: |
|
|
josch schreef: | ik gebruik deze deur wel dagelijks, voor mijn grijze en groene bak en elke dag de fiets.. |
Maar niet gedurende de hele dag en nacht. Dus niet-voortdurend, ben ik bang. Zie ook hier:
Rob Timmers, notaris te Lisse schreef: | De notaris legt uit dat, wanneer inbreuk wordt gemaakt op iemands eigendom, de eigenaar na 20 jaar zijn recht om bezwaar te maken verspeelt. Voorwaarde is wel dat Ellie en Anton zich al die tijd als eigenaar van het recht van overpad beschouwen en dat zij dat aannemelijk kunnen maken. Voor hen lijkt dat eenvoudig. De over- en achterburen kennen de situatie en zijn bereid om een getuigenis af te geven. Een fikse tegenvaller voor Ellie en Anton is, dat het aanspraak maken op verjaring voor een overpad pas sinds 1992 mogelijk is. In dat jaar is het Burgerlijk Wetboek grondig herzien. Als Ellie en Anton dat geweten hadden…….. |
Quote: | maar hoe zit het met ter goeder trouw? |
Wat betreft die erfdienstbaarheid ben je niet te goeder trouw, omdat je het kadaster kunt raadplegen en op die manier kunt leren dat zo'n erfdienstbaarheid niet op jullie erven rust. Dus te kwader trouw, dus pas na 20 jaar verjaring, en in dit geval geteld vanaf 1992.
Art 3:23 BW schreef: | Het beroep van een verkrijger van een registergoed op goede trouw wordt niet aanvaard, wanneer dit beroep insluit een beroep op onbekendheid met feiten die door raadpleging van de registers zouden zijn gekend. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|