Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 2:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatige overheidsdaad|Ontnemingswetgeving
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:20    Onderwerp: Onrechtmatige overheidsdaad|Ontnemingswetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus is als volgt:

X krijgt in een strafproces een maatregel opgelegd en wel de volgende:
een bedrag dat gelijk staat aan het wederrechtelijk verkregen voordeel voldoen. Om het bedrag zeker te stellen zijn er objecten/eigendommen van X in conservatoir beslag genomen, deze dienen aan X teruggeven te worden wanneer X zijn verplichting tot betaling heeft voldaan.

Vervolgens heeft X aan het CJIB (het bestuursorgaan dat in deze zaak de maatregel tot uitvoer brengt) het volledige bedrag voldaan.

Het CJIB geeft Domeinen Roerende Zaken (een onderdeel van het Min. van Fin. die deze taak uitvoert in opdracht van het Min. van Just. en in dit concreet geval het O.M.) de opdracht de goederen die in conservatior beslag zijn genomen vrij te geven.

De Domeinen Roerende Zaken kan hier geen gevolg aan geven want, zo zeggen zij, de betreffende goederen zijn niet of niet allemaal door de politie (het orgaan dat de objecten in beslag heeft genomen)bij hun, zoals wel de normale gang van zaken is, gedeponeerd.

Het CJIB neemt de zaak, zonder enig resultaat, in behandeling - en houden X eigenlijk maar aan het lijntje. Na het verstrijken van ruim 6 maanden, en nog geen oplossing, noch een aanbod om schadevergoeding, vindt X het tijd om stappen te ondernemen.

Welke stappen kan X nemen om zijn recht op zijn eigendommen tot gelding te brengen? Wat is de goedkoopste route?

Dit is mijn idee:
Schriftelijk een verzoek tot schadevergoeding indienen bij het betreffende arrondissementsparket. Is de Awb vervolgens van toepassing als het o.m. niet binnen een redelijke termijn antwoord? Waar moet ik vervolgens in beroep (of moet ik een bezwaarschrift indienen bij de hoofdofficier)? Bij een ander bestuursorgaan?

Als ik een civiele procedure wil starten moet ik het o.m. dan eerst in gebreke stellen? Of zijn ze al in verzuim omdat ze de goederen niet kunnen teruggeven - aantoonbaar uit de reactie van Roerende Zaken dat zij de objecten nooit ontvangen hebben. Kan dit aangekleed worden als verzoekschrift procedure of moet het een dagvaardingsprocedure worden?

Iedere (creatieve) feedback is welkom.

Laatst aangepast door Kevin op vr 13 okt 2006 21:26, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed heb, stond onlangs ook nog een interessant artikel over de onrechtmatige overheidsdaad in Binnenlands Bestuur. Misschien aardig om ook even te lezen...
Kevin

Kevin

BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. NN schreef:
Als ik het goed heb, stond onlangs ook nog een interessant artikel over de onrechtmatige overheidsdaad in Binnenlands Bestuur. Misschien aardig om ook even te lezen...

Is het relevant voor deze casus? Kun ik het op internet lezen? Zo ja heb je een link? Bedankt!
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van welke artikelen is het beslag gelegd ? Zeggen die artikelen iets over hoe de teruggave is geregeld ?

En hoe weet je of je niet te maken hebt met de uitzonderingen van de Awb, omdat het strafrecht in beginsel buiten de Awb valt ?
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan ook graag de reacties op de andere plek geven.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 2:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dan ook graag de reacties op de andere plek geven.

Die reactie stond er al voor er stond 'verplaatst naar strafrecht'.
Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 4:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderwerpen samengevoegd. Sleepey
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Kevin

Kevin

BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Op grond van welke artikelen is het beslag gelegd ? Zeggen die artikelen iets over hoe de teruggave is geregeld ?

En hoe weet je of je niet te maken hebt met de uitzonderingen van de Awb, omdat het strafrecht in beginsel buiten de Awb valt ?

Art. 36e Sr is hier van toepassing. Het conservatoir beslag (bewaar beslag) diende alleen maar als zekerheid dat de opgelegde verplichting tot het betalen van een bedrag ook daadwerkelijk zou nagekomen zou worden. Bij het betalen van het bedrag wordt het conservatoir beslag opgeheven. Dit kan men ook afleiden uit het feit dat X een deel van de objecten waar conservatoir beslag op is gelegd terug heeft gekregen. Verder betwist het CJIB ook niet dat het deze goederen moet teruggeven. CJIB en Domeinen geven aan niet te weten waar de goederen zijn. Wie is nu aansprakelijk hiervoor.

Ook is het zo dat het strafprocesrecht niet van toepassing kan zijn omdat alles onherroepelijk is geworden en bij vonnis alle partijen in principe verplichtingen hebben gekregen. Het o.m. (middels CJIB) bijv. het recht tot uitvoeren van de maatregel tot betalen. Hier staat de plicht tot betalen van X tegenover. Verder heeft X het recht om zijn eigendommen terug te krijgen wanneer gehoor is gegeven aan de maatregel. Hieruit volgt de plicht van het o.m om deze objecten terug te geven.

Ik kom zelf bij de Awb uit omdat wanneer je een brief stuurt aan het o.m. om te vragen waar de resterede goederen zijn, of om schadevergoeding te vragen, en deze een antwoord geeft dit toch een beschikking is?

Vooralsnog heb ik alleen een klachtenregeling gevonden wanneer het o.m., als jij als belanghebbende in een zaak een klacht hierover indient, een zaak niet voor de rechter brengt of andersinds af doet. Hier kun je een klacht (bezwaarschrift?) over indienen, met als enig rechtsmiddel de ombudsman. Doch deze regeling zegt niks over onrechtmatig handelen van het o.m.

Mijn vraag is ook of het o.m. als publiekrechtelijke rechtspersoon in een civiele procedure aansprakelijk gesteld kan worden? Maar ik meen dat de Awb ook van toepassing moet zijn. Zeker de beslissingstermijn. Ook lijkt mij dat een antwoord van het o.m. een besluit in de zin van de Awb kan zijn in het onderhavige geval.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds