|
Auteur |
Bericht |
OhJaJôh?
|
Geplaatst: wo 25 okt 2006 11:25 Onderwerp: Geluidsoverlast nachtelijk spelend carillon: iemand tips? |
|
|
Ik woon in een gemeente, waar dag en nacht elk kwartier een carillon speelt. Omwonenden, onder wie ik, ondervinden hier hinder van.
De inrichting is eigendom van de gemeente. Volgens mij is er geen enkele gemeente die toestaat dat een dergelijk carillon ook 's nachts speelt.
Is er jurisprudentie of regelgeving waarop ik me kan beroepen in het kader van een verzoek dat ik wil doen aan de gemeente om het carillon 's nachts te laten zwijgen, bijvoorbeeld tussen 23.00 en 07.00 uur.
Bedankt alvast voor het meedenken! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 1:46 Onderwerp: |
|
|
Het laten spelen van een carillon is geen exclusieve overheidstaak. Je kunt daarom aangifte doen van verstoring van de nachtrust (art 431 Sr).
Als de politie niets wil doen, kun je bij de civiele rechter om een speelverbod vragen voor de nachtelijke uren. Het verstoren van de nachtrust is strafbaar en dus onrechtmatig.
Wellicht is er ook milieuwetgeving waar je een beroep op kunt doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|