Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
ronnie34
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 21:11 Onderwerp: Videocamera van buurman en privacy |
|
|
Een goedenavond.
Ik had een vraag en dit forum lijkt me de juiste plek om deze te stellen.
Mijn buren wonen aan het eind van een korte weg, half achter onze woning in. Deze korte weg is gedeeltelijk eigendom van de buren en van ons. Zijn deel van de weg moeten wij weer gebruiken om naar een 2de perceel te gaan, liggende naast zijn voordeur.
Nu hangt er sinds kort een videocamera bij zijn voordeur, welke naar de openbare weg kijkt over ons deel van de (eigen) weg. Ook kan deze camera naar binnen kijken bij ons en de overburen. Door alle ramen aan de achterzijde van onze woning is de videocamera te zien, omdat het andere huis op een verhoging staat.
Het lijkt me toch dat dit soort toestanden, waar een partikulier, in het kader van "veiligheid" een camera ophangt om vanuit zijn luie stoel de omgeving in de gaten te houden, regelrecht indruist met alles wat te maken heeft met privacy.
Denk ik hier verkeerd ?
Kan iemand me helpen aan uitspraken of wetten, waar het zwart op wit, staat dat de hierboven geschetste situatie niet toelaatbaar is.
Bij voorbaat dank,
Ronald |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 21:31 Onderwerp: |
|
|
Beste Ronald,
Heb je deze discussie over dezelfde vraag al gevonden?
En hier is alvast een start naar meer informatie over de kwestie.
Het ligt een beetje lastig en volgens mij is er nog best veel onduidelijk op dit gebied. Het lijkt er op dat van belang is of de beelden worden bewaard of niet en of er gemakkelijk gecategoriseerd of terug te zoeken valt. Een analoge camera verschilt daarom weer van een digitale, omdat de digitale meer mogelijkheden biedt.
En zo valt het live uitzenden van beelden met een webcam vanuit de openbare ruimte blijkbaar niet onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Bij woningen is het in elk geval zo dat niet naar binnen mag worden gefilmd en toezicht houden op de hele straat gaat te ver:
Quote: | Op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) is het niet verboden een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat. Als een buurman op de hele straat toezicht gaat houden, gaat hij te ver. Op straat is het toezicht voorbehouden aan de gemeente en de politie. Ook de voordeur van andere woningen is de grens, richt camera's dus zodanig dat ze nergens naar binnen filmen. Daarnaast moet duidelijk gemaakt worden dat er videocameratoezicht aanwezig is, bijvoorbeeld met een bordje of een sticker. Vermeld eveneens wie verantwoordelijk is voor het cameratoezicht, zodat een burger weet bij wie hij of zij moet aankloppen met verzoeken om informatie of voor het indienen van een klacht.
Privé-opnames
Beelden die voor privé-doeleinden worden gemaakt, vallen niet onder de Wet bescherming persoonsgegevens. Als iemand het vermoeden heeft dat een buurman hem of haar hinderlijk volgt (stalken) met een videocamera of webcam, dan kan diegene zijn buurman daarop aanspreken. De WBP is in deze situatie waarin beeldopnamen voor privé-doeleinden worden gemaakt, niet van toepassing. Dat betekent niet dat zo'n camera geen inbreuk op de privacy kan zijn. Degene die last heeft van de camera kan dan, als hij er niet uitkomt met de buurman, de wijkagent vragen te bemiddelen. Daarnaast kan hij bij de politie aangifte doen van stalken of kan hij naar de rechter stappen met behulp van een advocaat. | Bron
Ik begrijp dat je je graag wat wilt orienteren. De volgende stap lijkt me echter een gesprek met buurman, eventueel samen met de overburen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ronnie34
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 9:22 Onderwerp: cameratoezicht ? |
|
|
Het is jammer dat na een eerder meningsverschil over de (eigen) weg, er met de buurman absoluut niet meer sprake kan zijn van een gesprek.
Ook het vriendelijke verzoek van de overburen, om de camera te verwijderen, werd met een snauwende opmerking van de tafel geveegd.
Uit studie van de antwoorden blijkt dat het een hekel punt is dat CVT, echter ik ben van mening dat de buurman de camera niet gebruik vanuit het beveiligingsstandpunt (inbraken in dit deel van de stad zijn (nog) zeldzaam). Eerder uit gemakzucht of het in de gaten houden van de gedeelde (eigen) weg. Dit laatste grenst aan stalking.
Ook is het onbekend of de camera iets op band of harde schijf vastlegd. Het is in ieder geval geen nepper, er zit een active bewegingsmelder in, herkenbaar aan de rode led.
We zullen de wijkagent vragen te bemiddelen, wat op zich ook weer problemen zal opleveren, daar zijn schoondochter ook bij de politie is.
Nog een vraag. De sticker, welke aangeeft dat er cameratoezicht in een bepaald gebied plaatsvind, waar moet deze worden geplaatst ?
Mijn mening is dat deze moet worden geplaatst aan het begin van de te observeren zone en niet naast de camera zelf.
Bij voorbaat dank,
Ronald
Laatst aangepast door ronnie34 op zo 15 okt 2006 9:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 9:24 Onderwerp: |
|
|
Op welke afstand van de perceelgrens hangt de camera ? |
|
|
|
 |
ronnie34
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 9:27 Onderwerp: |
|
|
Zijn voordeur, waar de camera hangt tot aan de perceelgrens (waar de woning staat) zal pakweg 10 meter bedragen.
Onze woning staat met de achterzijde op pakweg 15 meter.
Ronald |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|